حمایت جنجالی از بورس به کجا می‌رسد؟

‌موضوع تخصیص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به حمایت از بورس مورد انتقاد برخی کارشناسان اقتصادی از جمله یک عضو سابق هیئت امنای حساب ذخیره ارزی  که استاد اقتصاد دانشگاه هم هست ، قرار گرفته و او گفته است: هیچ‌ توجیه قانونی برای انتقال منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه وجود ندارد.

به گزارش کاماپرس، ضرورت حمایت از بورس که این روزها از زبان بسیاری از سهامداران جاری می شود باید به چه شکل انجام شود تا نتیجه درستی از آن به دست آید و ضمنا حقی از سایر آحاد مردم که در بورس سرمایه گذاری  نکرده اند و این ریسک را نپذیرفته اند، ضایع نشود. برخی از سهامداران و کارشناسان معتقدند دولت باید طبق قانونی که در سال 94 تصویب شده منابع صندوق توسعه ملی را اهرام حمایت از بورس کند اما برخی دیگر از کارشناسان با این نظر موافق نیستند. با این اوصاف مشخص نیست سرانجام این حمایت جنجالی از بورس به کجا برسد.

بایزید مردوخی، اقتصاددان وعضو سابق هیئت امنای حساب ذخیره ارزی در خصوص حمایت‌های جنجالی روز‌های اخیر از  بازاربورس گفت: به نظر می‌رسد اراده بر این قرار گرفته که به هر قیمت، بازار سرمایه به محلی برای جمع‌آوری نقدینگی در بازار تبدیل شود و عمده این نقدینگی نیز در شرایط مشکل کنونی به کمک دولت بیاید. این اقدام تا حدودی قابل درک است، اما اینکه از صندوق توسعه ملی برای فعال‌کردن بازار سرمایه بهره بگیریم‏، هیچ توجیهی در قانون مربوط به صندوق توسعه ملی ندارد.

ناعادلانه بودن ورود منابع صندوق توسعه ملی به بورس

مردوخی با بیان این نکته که صندوق توسعه ملی در زمانی ایجاد شد که کشور از درآمد نفتی سرشار بود، اما اکنون این درآمد وجود ندارد، افزود: درایده ایجاد صندوق توسعه ملی، مقرر بود از طریق منابع این صندوق، به بخش غیردولتی کمک شود تا تشکیل سرمایه با هدف رونق تولید صورت بگیرد، اما یا خبری در این زمینه منتشر نمی‌شود یا اصولا در این زمینه خبری نیست.

آریاک سفر

عضو سابق هیئت امنای حساب ذخیره ارزی با اشاره به اینکه در سالی که با نام جهش تولید شناخته می‌شود، گفت: در چنین سالی که بخش‌های مختلف اقتصادی در کشور نیازمند حمایت هستند، صندوق توسعه ملی باید در اعطای تسهیلات دقت بیشتری داشته باشد تا حتی یک سنت از این منابع، تلف نشود و حتما تبدیل به افزایش تولید یا ایجاد اشتغال شود.

او ادامه داد: این در حالی است که اگر این منابع وارد بازار سرمایه شود، فقط به سهامدارانی تعلق خواهد گرفت که ریسک کرده و وارد این بازار شده‌اند و نه عموم مردم.

بازگشت تسهیلات از بازار سرمایه امیدی واهی‌ است

به گزارش روزنامه شرق، مردوخی با بیان اینکه ضروری است صندوق توسعه ملی نسبت به انتشار این خبر، موضع خود را مشخص کند، گفت: اگرهیئت امنا نسبت به این موضوع واکنش نشان نمی‌دهند، هیئت عامل یا مدیرعامل باید موضع خود را مشخص کند. در‌حال‌حاضر صندوق توسعه ملی برای بازگشت تسهیلات خود دچار مشکل است و افرادی که تسهیلات دریافت کرده‌اند، باید آن را با ارزش روز دلار بازگردانند، اما این صندوق چگونه این مشکل حاد را حل می‌کند؟

این اقتصاددان در ادامه تصریح کرد: به عقیده من، این راهکار نمی‌تواند راهکار مناسبی برای احیای بازار سرمایه باشد. سؤال این است که آیا راهکار دیگری وجود ندارد که به آخرین راهکار رجوع می‌کنیم؟

به گفته او، بازگشت تسهیلات از بازار سرمایه گنگ است و مشخص نیست به چه کسانی تعلق می‌گیرد. درهرحال، احتمال بازگشت تسهیلات اعطایی بسیار کم و امیدی واهی است.

اخبار مهم بورس را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
ایمالز
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز