عرضه اولیه ثامید و سه نکته مهم که سهامداران باید بدانند

لست سکند

امروز 15 درصد از سهام شرکت «توسعه و عمران امید» با نماد ثامید امروز چهارشنبه 19 شهریور ماه 1399 در بورس تهران عرضه اولیه خواهد شد و متقاضیان شرکت در این عرضه باید به چند نکته مهم توجه کنند.

به گزارش کاماپرس، عرضه اولیه ثامید در شرایطی امروز – چهارشنبه 19 شهریور 99 – انجام می شود که بورس نسبت به هفته های گذشته به کلی تغییر وضعیت داده و خوش بینی بی پایه و اساس نسبت به بازدهی یکدست و یکپارچه تمام سهام ها که در ماه ها و حتی هفته های قبل وجود داشت بعد از ریزش های متوالی اخیر بورس، جای خود را به ترس و بدبینی افراطی نسبت آینده این بازار داده است.

بر این اساس لازم است متقاضیان شرکت در این عرضه اولیه به سه نکته مهم توجه داشته باشند که در ادامه آنها را مرور می کنیم.

1. سودآوری بالای عرضه های اولیه تضمین شده نیست

متقاضیان شرکت در عرضه اولیه ثامید خصوصا سهامداران تازه کار باید به این نکته توجه داشته باشند که سرمایه گذاری در بازار سهام همواره به صورت ذاتی دارای ریسک است. این ریسک استثنا بردار نیست و ممکن است کم و زیاد باشد اما هیچ وقت به صفر نمی رسد و در واقع ریسک پذیری سرمایه گذاران یکی از شاخص های درستیابی به سود کمتر یا بیشتر در این بازار است. شاید این تصور برای برخی فعالان بازار سرمایه ایجاد شده باشد که عرضه های اولیه ، همواره سودآور هستند و این تصور با مشاهدات و تجربیات قبلی نیز هماهنگ باشد اما فراموش نکنیم که قانون نانوشته اصلی سرمایه گذاری در بورس ، پذیرش ریسک ذاتی سرمایه گذاری در این بازار است و سودآوری بالای هیچ سرمایه گذاری در این بازار تضمین شده نیست. توجه به این نکته خصوصا در روزهایی که بازار در وضعیت نزولی قرار گرفته بسیار ضروری تر از پیش است.

راز آسمان پایتخت

2. از تاخیر احتمالی در تخصیص سهام ثامید نگران نشوید

مثل عرضه های ماه های اخیر بسیاری از افرادی که در عرضه اولیه ثامید شرکت می کنند جزو سهامداران جدید بورس هستند و آنها شاید انتظار داشته باشند به محض تثبت سفارش، خرید و تخصیص سهام ساعاتی بعد انجام شود. این دسته از سهامداران باید بدانند فرآیند تخصیص سهام زمان بر است و تخصیص سهام احتمالا تا شنبه 22 شهریورماه به طول خواهد انجامید. بنابراین اگر برای سهام ثامید سفارش خرید را ثبت کردید و مبلغ خرید در حساب شما بلوکه شد ولی این سهام وارد پرتفوی دارایی سهام شما نشد، نگران نباشید چرا که اتفاق به طور معمول طی یکی دو روز بعد از عرضه اولیه خواهد افتاد. البته طول زمان تخصیص به استقبال از عرضه اولیه نیز بستگی دارد و چنان که استقبال از این عرضه پایین باشد ممکن است تخصیص نیز به سرعت انجام شود.

3. حواستان به اختلالات سامانه های معاملاتی باشد!

نکته مهم دیگری که ممکن است طبق تجربه قبلی، متقاضیان شرکت در عرضه اولیه ثامید با آن مواجه شوند این که با وجود ثبت سفارش، سهام برای آنها خریداری نشود و شرکت کارگزاری نیز مسئولیت این مشکل را نپذیرد و عدم تخصیص سهام را به ضعف هسته معاملاتی بورس نسبت دهد، که البته این ضعف هم در واقع وجود دارد.

این مشکل در عرضه های اولیه ماه های اخیر برای برخی از سهامداران روی می دهد و هنوز روشن نیست این مشکل در اختلالات هسته معاملاتی بورس ریشه دارد یا ضعف سامانه های معاملاتی شرکت های کارگزاری موجب این مشکل است. به هر حال برای پرهیز از این مشکل، سفارش خود را در اولین دقایق عرضه اولیه ثبت کنید چرا که تجربه ثابت کرده است که سفارش های ثبت شده در ساعت پایانی عرضه، بیشتر به این معضل دچار می شوند.

اخبار مهم بورس را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

5 دیدگاه برای “عرضه اولیه ثامید و سه نکته مهم که سهامداران باید بدانند

  1. عدالت گفته:

    سفارش عرضه اولیه در کارگزاری مفید بصورت خودکار باید انجام بشه ولی کارگزاری مفید بصورت خودکار چند مرتبه خطا زد اخرش هم برام خرید نزد واقعا دیوانه خانه به کارگزاری مفید میگن.

  2. حسین گفته:

    برای خرید ثامید در کارگزاری مفید پیغام می دهد
    طبق دستورالعمل سازمان، حداقل ارزش سفارش خريد مي بايست پنج ميليون ريال باشد.
    نوبره !!!

  3. علی گفته:

    با سلام
    متاسفانه کارگزاری نهایت نگر در استان فارس برا من و چند ند نفر دیگه ثامید رو خرید نکرده.
    و فقط وعده های پوچ.
    البته این بهر اولش نیست.
    واقعا متاسفم که این کارگزاری رو انتخاب کردم.

  4. رهگذر گفته:

    کل اخبار این سایت شده سیگنال منفی برای بورس. ان از خبر جبران ضضر بورس بازاران از جیب مردم که نویسنده نااگاه اصلا علم کافی ندارد و از حسادت مطلبی را نگارش کرده البته به نفع بازارهای دیگر در شرایطی که اصلا هم مهم نیست چرا بازاری مثل سکه این همه منتقد ندارد که یک ربع سکه هر روز 400 هزار تومان گران می شود و 2 میلیون حباب پیدا کرده ولی هیچ خبری در این زمینه منتشر نمی شود. اولا این 1 درصد صندوق جیب ملت نیست بلکه سهم خود بورس بوده یعنی از درامد خود بورس پول به این صندوق واریز تا در شرایطی که وضعیت بازار وخیم است جایگزین و برداشت شود بنابراین جیب مردم نیست. ثانیا شما فکر کردی تزریق این مبلغ کم ضرر بورس بازاران را جبران میکند؟ مگر قرار است این مبلغ را هدیه بدهند؟ این مبلغ صرف خرید سهام می شود یعنی از یک جیبی به جیب دیگر دولت میرود هزینه نمی شود بلکه سهام خریده می شود تا بازار از این حالت خارج شود. یادتان باشد همین بازار باعث شده صد هزار میلیارد بودجه دولت جبران شود و این یک درصد 1 دهم ان است یعنی فقط ده هزار میلیارد تومان
    نکته اخر اینهکه فرمودید عرضه اولیه سود نیست هم اینچنین نیست همیشه ارزش ذاتی یک عرضه اولیه را پاینین تر حساب میکنند بنابراین عرضه اولیه همیشه سود است. پژوهش های علمی ثابت کرده میانگین سوددهی عرضه اولیه 19 روز کاری است . بنابراین بر خلاف ادعای این نویسنده مردم عرضه اولیه را بخرید و نگران نباشید و گوش به حرف این بی سوادها ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز