حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 50 درصد افزایش پیدا کرد؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در تازه ترین اظهارات خود مدعی شد حقوق بازنشستگان 50 درصد و برخی از این اقشار بیش از 50 درصد افزایش یافته است.

به گزارش کاماپرس، افزایش حقوق بازنشستگان در سال گذشته – سال 1399 – با حرف و حاشیه فراوان همراه بود به گونه ای که یک مرحله افزایش حقوق این اقشار که تحت عنوان همسان سازی انجام شد به هیچ وجه رضایت بازنشستگان را جلب نکرد و خصوصا بازنشستگان حداقل بگیر تامین اجتماعی را که دولت مدعی افزایش قابل توجه حقوق این اقشار بود از همسان سازی انجام شده به عنوان اقدامی به شدت ناکارآمد و شعاری یاد کردند.

اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی به تبعیض آمیز بودن افزایش حقوق

انتقادات بازنشستگان به همسان‌سازی تنها معطوف به ناچیز بودن مبالغ افزوده شده به حقوق آنها نبود بلکه تبعیض‌آمیز بودن افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و افزایش حقوق تعلق گرفته به بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح نیز یکی دیگر از موارد مهم اعتراض بازنشستگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی بود.

پرداخت 1/2 میلیون در دقیقه 90 برای جلب رضایت بازنشستگان تامین اجتماعی

راز آسمان پایتخت

در نهایت این اعتراض ها به تجمع های بازنشستگان در جلوی مجلس و وزارت کار و اداره های کار شهرستان ها انجامید. آخرین اقدام دولت برای جلب رضایت بازنشستگان واریز مبلغ یک میلیون و 200 هزار تومان در آخرین روزهای سال 99 به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی تحت عنوان علی الحساب افزایش حقوق مرحله دوم همسان سازی یا متناسب سازی حقوق این اقشار بوده است.

ادعای افزایش حقوق 50 درصدی بازنشستگان

به نظر می رسد دولتمردان اکنون معتقدند با این اقدامات حقوق بازنشستگان را 50 درصد افزایش داده اند در حالی که حتی با پرداخت اخیر یک میلیون و 200 هزارتومانی باز هم به نظر نمی رسد  حقوق بسیاری از بازنشستگان 50 درصد افزایش یافته باشد.

آن طور که خبرگزاری فارس گزارش کده است محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز  با پیوند زدن بین افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان – که دو امر جداگانه از هم هستند – گفته است: البته از اینکه آنچه تقدیم کارمندان دولت کرده ایم ناکافی بوده شرمنده ایم اما همان مقدار ناکافی هم نسبت به سال گذشته پنجاه درصد افزایش داشته است حتی برخی از بازنشستگان عزیز بیش از پنجاه درصد افزایش را دریافت کرده اند.

شاید بسیاری از بازنشستگان درباره علت پرداخت مبلغ یک میلیون و 200 هزار تومان به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی در روزهای پایان سال ابهاماتی داشته باشند. نوبخت در این درباره چنین توضیح داده است: این پرداخت بر اساس قولی که به بازنشستگان در زمینه آغاز مرحله بعدی همسان سازی بازنشستگان در اسفندماه ۱۳۹۹ داده بودیم، انجام شد. در واقع، در مردادماه کاری را برای همسان سازی بازنشستگان تامین اجتماعی و در مهرماه هم برای بازنشستگان کشوری و لشگری انجام دادیم.

بر این اساس به نظر می رسد این یک میلیون و 200 هزار تومان که به بازنشستگان تامین اجتماعی واریز شده برای رفع تبعیض بین آنها و بازنشستگان دولت بوده است چرا که به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه صندوق تامین اجتماعی خارج از دولت و دو صندوق دیگر در داخل دولت هستند گفته است: اما با توجه به تفاوتی که در پرداخت های این دو مجموعه صندوق رخ داد، بعد از اینکه متوجه شدیم به یک توافقی رسیدیم و به بازنشستگان تامین اجتماعی هم قول دادیم که در اسفندماه این مرحله دوم همسان سازی را آغاز می کنیم و به همین جهت این مبلغ یک میلیون و دویست هزار تومان به حساب سه میلیون و ششصد هزار نفر از اعضای این صندوق واریز شد.

نوبخت این را هم گفته است که در سال جدید هم باز رقم هایی در جهت همسان سازی حقوق های بازنشستگان پرداخت خواهد شد اما توضیح شفافی در این باره نداده است.

اخبار مرتبط:

برای دسترسی سریعتر به اخبار و گزارش های مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز