جزییات تازه از واگذاری استقلال و پرسپولیس

لست سکند

طرفداران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس سال هاست که در انتظار تعیین تکلیف خصوصی سازی این دو باشگاه به سر می‌برند اما با وجود وعده های مکرر برای واگذاری سرخابی ها- وعده هایی که اخیرا نیز تکرار شده‌اند – به سرانجام رسیدن این پروسه با تردیدهای جدی مواجه است.

به گزارش کاماپرس، پرونده واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در سال ۹۸ به پایان نرسید و این اتفاق در شرایطی رخ داد که مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان در روز ۲۵ آذر ۹۷ اعلام کرده بود مراحل واگذاریپس از تأیید کمیسیون اقتصادی هیئت دولت، به تصویب رسیده و قرار است تمامی مراحل ارزیابی، قیمت‌گذاری، تعیین شرایط و نحوه واگذاری به متقاضیان اعلام شود.

خادم در تشک خصوصی سازی سرخابی ها ضربه فنی شد!

اردیبهشت 88 در تلاطم روزهای انتخابات دهم ریاست جمهوری، با دستور رئیس جمهور وقت و در جهت اجرایی کردن اصل 44 قانون اساسی خصوصی سازی دو باشگاه مطرح کشور کلید خورد. البته پیش از این نیز علی پروین پیشکسوت اسطوره ای سرخ ها از تمایل خود به خرید این باشگاه سخن گفته بود و اظهار کرده بود اگر دولتی ها به این موضوع رضایت بدهند پولش را جور خواهد کرد!

مسیر خصوصی سازی دو باشگاه بزرگ فوتبال ایران در زمان ریاست گودرزی بر وزارت ورزش، با شدت بیشتری پیگیری شد و امیر رضا خادم در آن زمان نماینده تام الاختیار وزارت ورزش در واگذاری این دو باشگاه پر طرفدار شد اما تلاش های این قهرمان سابق کشتی جهان در عرصه خصوصی سازی سرخابی‌ها – همچون مصاحبه های خادم که بجای گره گشایی از موضوع واگذاری، بر ابهامات می افزود – به نتیجه ای نرسید.

راز آسمان پایتخت

پاسکاری توپ واگذازی استقلال و پرسپولیس بین بورس و فرابورس

طی سال های بعد تلاش ها برای خصوصی سازی ظاهرا ادامه داشته است و هر از چندی شاهد یک مصوبه برای واگذاری این دو باشگاه بزرگ و پرطرفدار ورزشی بوده ایم. یک روز بورس و روز دیگر فرا بورس بستر واگذاری این دو باشگاه اعلام شده اما در نهایت و بر خلاف وعده ها، این دو باشگاه همچنان خصوصی نشده اند. واکنش ها به اجرا نشدن اصل ۴۴ برای این دو باشگاه از سوی برخی نمایندگان مجلس نیز ادامه داشته است. به طوری که بهروز نعمتی در تیرماه 97 نسبت به روند کند واگذاری این دو باشگاه گفته بود: آنچه باعث شده این دو باشگاه تا امروز خصوصی نشوند چسبندگی وزارت و سازمان ورزش به آنها بوده است … دوستان به قدری تمایل به بودن کنار این دو باشگاه و عکس گرفتن و خاطره نگاری با آنها دارند که فکر می‎کنم به این موارد به عنوان جدی ترین موضوع توجه دارند!

دادکان: لطفا به مردم دروغ نگوئید! 

محمد دادکان رئیس سابق فدراسیون فوتبال یکی از خبرگان فوتبال کشور از روند واگذاری این دو مجموعه فرهنگی ورزشی انتقاد تندی کرده است. وی در یکی از مصاحبه های خود از ناصادقی مسئولان در نیت خود برای واگذاری سخن گفته و اظهار کرد: ۶ماه مانده به پایان سال ٩٧ صحبت از واگذاری این دو باشگاه شد. بعد از آن هم یک سال دیگر گذشت. چرا واگذار نشد؟ چرا به مردم دروغ گفته می شود؟ من ١٧ سال است که می گویم دو باشگاه واگذار نخواهند شد، الان هم همین را می گویم. لطفا به مردم دروغ نگویید. یک بار هم شده درباره دو باشگاه شفاف صحبت کنید و بگویید پول های کلان در کجا هزینه شده است؟

ادامه روند کج دار و مریز خصوصی سازی سرخابی ها در سال 98

از ابتدای سال ۹۸ بارها از سوی وزیر ورزش عنوان شد که تا پایان این سال، موضوع واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نهایی می‌شود اما هیچ‌گاه این اتفاق نیفتاد. در تابستان ۹۸ عبدالله پوری حسینی رئیس پیشین سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: هنوز مقدمات واگذاری باشگاه‌های سرخابی فراهم نشده و مشغول آماده‌سازی این دو باشگاه برای واگذاری هستیم.

در شهریور ۹۸ وزیر ورزش اعلام کرد نشست تخصصی با کمیسیون اصل ۴۴ درباره واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با توجه به فراهم نبودن شرایط و تفاهم با مجلس و نهادهای نظارتی تا پایان سال ۹۸ به تعویق افتاده است. به گفته سلطانی‌فر در جریان تصویب بودجه سال ۹۸ حکمی در بند «هـ» تبصره دو قانون بودجه به تصویب رسیده و قرار بود که واگذاری باشگاه‌های سرخابی با کشف قیمت تا پایان شهریور ۹۸ انجام می‌گیرد و پس از آن ۵۱ درصد از سهام دو باشگاه به صورت بلوکی و مابقی آن به صورت سهامی عام عرضه شود اما پس از این مصوبه نظر تمامی سازمان‌ها و نهادهای مربوط به مسئله واگذاری استقلال و پرسپولیس بر این بود که امکان واگذاری تا پایان شهریور وجود ندارد.

با ورود به زمستان ۹۸ خبری از واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای ورود به فرابورس مطرح نشد و این موضوع باعث شد که مدیرعامل فرابورس اعلام کند در قانون بودجه، وزارت ورزش و جوانان مکلف شده است سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را از طریق بازار پایه فرابورس واگذار کند و سازمان بورس، بازار سرمایه و فرابورس ایران، آمادگی کامل برای بررسی شرایط این باشگاه‌ها را دارند.

در بهمن ۹۸ علیرضا صالح رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد به دلیل وجود ابهام در بدهی و سازوکار باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، نمی‌توان آنها را واگذار کرد! بعد از آن قرار شد سرخابی‌ها در بازار دوم فرابورس عرضه شوند که این کار نیاز به اصلاح ساختار مالی این دو باشگاه داشت که نهایتاً انجام نشد و رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در ۶ ماهه اول سال ۹۹ پس از تشکیل کمیته حسابرسی و حسابرسی داخلی، انجام می‌شود.

واگذاری در خانه یازدهم

در روز سوم فروردین ۹۹ مسعود سلطانی‌فر بار دیگر تأکید کرد واگذاری باشگاه‌های سرخابی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان در سال جاری است و این اقدام در راستای برنامه‌های توسعه‌ای این دو باشگاه انجام می‌شود. جالب است ۲۱ اردیبهشت ۹۸ نیز نظیر این صحبت‌ها را وزیر ورزش انجام داده بود اما اقدام عاجلی برای واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس صورت نگرفت.

در آخرین تلاش ها برای واگذاری این دو باشگاه علیرضا صالح رییس سازمان خصوصی‌سازی جمعه 22 فروردین 99 با حضور در شبکه خبر، درباره آخرین وضعیت واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس گفت: میل به واگذاری این دو باشگاه کاملاً وجود دارد و حتی اولین دستور رئیس جمهور به وزیر اقتصاد در سال 99 تسریع در روند همه واگذاری‌ها بود است. وی ادامه داد: تاکنون تقریباً قیمت‌گذاری باشگاه پرسپولیس مشخص شده است و حتی این باشگاه برنامه سه ساله‌اش را هم به ما داده است، البته مدیران باشگاه به دنبال ارائه برنامه 5 ساله بودند ولی ما اجازه ندادیم و با برنامه 3 ساله باشگاه را وارد بورس می‌کنیم. قرار نیست ما به صورت یک‌باره باشگاه‌ها را واگذاری کنیم، ابتدا اساسنامه‌ها تغییر می‌کند و بعد هم باید صورت‌های مالی انجام شود و در ادامه با برگزاری مجمع‌های فوق‌العاده کارها باید جلو برود.
از تمام این اظهارات نمی توان به نتیجه رسید که سهام این دو باشگاه چه زمانی در معرض قیمت گذاری و فروش قرار خواهد گرفت و این درحالیست که وضعیت مالی این دو باشگاه همچنان رو به وخیم شدن پیش می رود. چنان که افشین پیروانی، مدیر تیم فوتبال پرسپولیس در گفت‌وگو با شبکه خبر گفته است :شرایط مالی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به جایی رسیده که اگر امروز خصوصی شوند، بهتر از فردا است.

کلاف خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال کورتر می شود

مسیر واگذاری این دو باشگاه هر بار به علتی به تعویق افتاده و مسئولین ذی ربط همواره از انجام مسئولیت خود در قبال این پروسه شانه خالی کرده اند. پورحسینی رئیس سازمان خصوصی سازی اسفند 96 علت عدم واگذاری را آماده نبودن بستر واگذاری سرخابی‌ها از جمله تبلیغات و حق پخش و نیز مخالفت و مقاومت‌های موجود در این زمینه دانست.وی عنوان کرد: ما در سال 94 این دو باشگاه را بفروش نگذاشتیم بلکه برند باشگاه را به مزایده گذاشتیم و کسی که برند را می خرید کاری به بدهی های گذشته باشگاه نداشت. در آن سال ما هرچه اصرار کردیم نتوانستیم صورت مالی از هیئت مدیره بگیریم.همچنین ابوالقاسم شمس عضو هیئت عامل سازمان خصوصی‌سازی درباره تاخیر در واگذاری سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در سال 98 گفت: این دو شرکت فرهنگی و ورزشی در زمان انجام اقدامات لازم با مشکلاتی از قبیل تغییرات مدیریتی مواجه بودند که این موضوع باعث تاخیر در همکاری آنها شد، زیرا برخی از  اقدامات را هیئت‌مدیره باید تصویب کند تا به مرحله اجرا در آید.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و نامشخص بودن شرایط اداری و اقتصادی کشور باید پذیرفت مسئله واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس کلاف سردرگمی است که بعید به نظر می‌رسد در سال جاری نیز بتوان امیدی به آن داشت و سرخابی‌ها کماکان با شکل و سیاق گذشته اداره خواهند شد.

مرتبط با : استقلالپرسپولیس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “جزییات تازه از واگذاری استقلال و پرسپولیس

  1. سعید گفته:

    چهل سال است که می خوان استقلال و پرسپولیس رو خصوصی کنند و لی نمی کنند می خوان سر مردم رو شیره بمالند این حرف ها چیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز