نحوه پرداخت هزینه دارو در بیمه تکمیلی تغییر کرد + جزییات

لست سکند

با ابلاغ آیین نامه جدید و با هدف اجرایی شدن طرح ملی سلامت الکترونیک و حذف کاغذ از فرایندهای رسیدگی، پروسه دریافت هزینه‌ دارو در بیمه‌های تکمیلی تغییر کرد.

به گزارش کاماپرس، از ابتدای اسفند ماه برای دریافت هزینه‌های دارو نیازی به ارائه فاکتور داروخانه یا نسخه پزشک نبوده و شرکت‌های بیمه‌گر موظفند هزینه دارو را بر اساس قرارداد فیمابین خود و بیمه‌گذار به صورت اتوماتیک و بدون هیچگونه مراجعه و درخواستی به حساب افراد واریز کنند.

جزئیات و تغییرات نحوه دریافت هزینه دارو در بیمه‌های تکمیلی

تا پیش از ابلاغ آیین نامه جدید، بیمه گذار برای دریافت هزینه دارو در بیمه درمان تکمیلی نیاز به مراجعه حضوری یا آنلاین داشت. بیمه‌گذار در این روند مکلف به پر کردن فرم درخواست خسارت و ارائه فاکتور مهر شده داروخانه بود. برخی از شرکت‌های بیمه‌ای علاوه بر فاکتور، درخواست نسخه پزشک را نیز داشتند و حتی در روش آنلاین نیز، اصل مدارک باید با پست به شرکت بیمه ارسال می‌شد. این در حالیست با ابلاغ آیین نامه جدید، شرط مراجعه حضوری یا آنلاین و ارایه نسخ و فاکتور کاغذی حذف شده  و پروسه دریافت هزینه دارو از ابتدای اسفند ماه تغییر می‌کند.

با ابلاغ رسمی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شرکت‌های بیمه باید ساختار نرم افزاری لازم را برای پرداخت اتوماتیک هزینه بیمه به بیمار یا بیمه‌گذار فراهم کنند. در روش جدید، همانند بیمه تامین اجتماعی که بدون نیاز به هیچ اقدامی هزینه لازم را از هزینه نهایی دارو کم می‌کند، شرکت‌های بیمه درمان تکمیلی نیز مابقی هزینه را بر اساس سقف پوشش‌ها و قرارداد به حساب بیمه‌گذار واریز خواهند کرد.

در این روش شرکت‌های بیمه نباید اصل فاکتور یا هیچ سندی را از بیمه‌گذار مطالبه کنند و درخواست برای آپلود تصویر اسناد در سایت یا اپلیکیشن شرکت بیمه نیز تخلف تلقی می‌شود.

راز آسمان پایتخت

آیا هزینه دارو در بیمه درمان تکمیلی به صورت آنی واریز خواهد شد؟

در این روش اگرچه تمام پروسه به صورت نرم افزاری و بدون دخالت انسانی اتفاق خواهد افتاد اما هنوز هزینه دارو به صورت آنی واریز نخواهد شد و تنها محاسبه هزینه به صورت آنلاین و غیرحضوری خواهد بود. واریز هزینه داروها از طرف شرکت بیمه بر اساس پروسه پیشین و بین 3 تا 6 هفته پس از خرید دارو اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید:

جزییات سایر پوشش‌های بیمه تکمیلی

پرداخت آنی هزینه‌های پزشکی و درمانی در بیمه درمان تکمیلی از سال‌های گذشته معمول است. به طوریکه اگر شما به بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، کلینیک‌ها و داروخانه‌های طرف قرارداد شرکت بیمه خود مراجعه کنید، می‌توانید بدون نیاز به پرداخت هزینه خاصی خدمات پزشکی و درمانی را دریافت کنید. اما این پروسه هنوز به صورت عمومی و در تمام مراکز درمانی کشور پیاده‌سازی نشده است.

به نظر می‌رسد که موفق شدن پروسه پرداخت هزینه دارو بدون نیاز به مراجعه و اقدام از طرف بیمه‌گذار، راه را برای اجرایی شدن سایر موارد بیمه‌ای نیز هموار خواهد کرد. برای نمونه در زمینه دریافت هزینه ویزیت نیز روند کار به روال سابق و سنتی است و شاید گزینه بعدی برای پرداخت اتوماتیک هزینه توسط بیمه مرکزی، هزینه ویزیت باشد.

انتهای پیام

مرتبط با : بیمه مرکزی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز