جاذبه های قزوین که خردادماه باید ببینید

جاذبه های قزوین-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

قزوین را با جاذبه‌های دیدنی می‌شناسند، شهری که در زمان حکومت صفویان پایتخت ایران بوده است. این شهر، گنجینه‌ای غنی و کهن را در خود جای داده و مهد هنر خوشنویسی محسوب می‌شود. آثار کهن و باستانی و بناهای تاریخی باارزش این شهر به اندازه‌ای زیبا و زیاد است که رتبه اول آثار تاریخی کشور را به خود اختصاص داده است، پس حواستان باشد برای بازدید از این شهر پر رمز و راز به یکی دو روز اکتفا نکنید و زمانی خوش آب و هوا مانند خردادماه را برای سفر انتخاب کنید.

1-کلیسای کانتور

از معروف‌ترین کلیساهای ایران، کلیسای کانتور قزوین به معنای مقر و مرکز و معروف به کلیسای روس‌ها است. این کلیسای باشکوه در زمان قاجار به دست روس‌ها ساخته شده و بخاطر شکوه و بنای فاخری که دارد هرساله گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. ویژگی‌های منحصر به فردی مانند نمای آن که از آجرهای سرخ شده و لعاب دار است و عدم استفاده از وسایل پر زرق و برق، این کلیسا را به نسبت دیگر کلیساهای ایران خاص کرده است.

کلیسای کانتور که یادگاری از جنگ جهانی اول به شمار می‌رود را کوچکترین کلیسای کشور می‌دانند که در عین حال ارزش تاریخی، معنوی و معماری دارد. باوجود اینکه ابعاد این کلیسا بزرگ نیست اما تمامی قسمت‌های اصلی کلیسا در آن ساخته شده و در حیاط آن قبرستانی قرار گرفته است که محل دفن یک خلبان و مهندس روسی است. نکته جذاب دیگر این کلیسا داشتن دو گنبد در مرکز نمازخانه و در محل بالای محراب کلیسا است. فضای دورتادور کلیسا هم دیدنی است و نرده‌های آهنی آن را احاطه کرده است.

از آنجا که قزوین در فصل بهار هوایی دلچسب دارد در آخرین روزهای خرداد بازدید از این کلیسا را در برنامه خود بگذارید.

جاذبه های قزوین-کاماپرس

راز آسمان پایتخت

2-کاخ چهلستون

اغلب با شنیدن کاخ چهلستون یاد اصفهان می‌افتند اما کاخی با این نام در قزوین و در اواسط قرن دهم هجری به دستور شاه طهماسب ساخته شد و به یکی از ارزشمندترین بناهای تاریخی این شهر تبدیل شد که به نام کلاه فرنگی هم شناخته می‌شود. این کاخ در دو طبقه و به‌صورت ستون هشت گوش با محورهای چلیپایی (صلیبی) و برون‌گرا است و هر طبقه آن شامل تالار و اتاق‌هایی کوچک است و آثار نقاشی و خطاطی نفیسی را در خود جای داده، هرچند برخی از آنها به مرور زمان از بین رفته اما برخی هم دست نخورده باقی مانده و به زیبایی آن کمک کرده است. با حضور در این کاخ تمدن کهن ایران را  می‌بینید. این کاخ در سال 1334 در فهرست آثار تاریخی کشور ثبت شده است.

جاذبه های قزوین-کاماپرس

3-سردرعالی قاپو

سردرعالی قاپو از بناهای تاریخ قزوین و متعلق به دوره صفویه است. سردر عالی قاپو در مرکز شهر قزوین قرار دارد و این سردر متعلق به عمارت عالی قاپو است که در حال حاضر فقط سردر آن باقی مانده و 17 متر ارتفاع دارد. بر پیشانی آن کتیبه‌ای با کاشی معرق به خط ثلث از رضا عباسی، خوشنویس معروف عهد صفوی جلوه زیبایی داده است. در بالای این کتیبه هم پنجره مشبک بزرگی از کاشی قرار دارد که دو گوشوار بلند در طرفین سردر  بر بالای طاق‌نمایی واقع شده و بنا را به ساختمان‌های هم‌جوار پیوند داده است.

بیشتر بخوانید:

نکته قابل توجه اینکه این است که در بازدید از این اثر تاریخی می‌توانید از غرفه‌های فروش سوغات و صنایع دستی هم دیدن و خرید کنید. در نزدیکی سردرعالی قاپو هم مسجد جامع عتیق قزوین و کاخ چهل ستون قرار گرفته است که می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید.

جاذبه های قزوین-کاماپرس

4-حمام قجر

یکی از بزرگترین حمام‌های تاریخی ایران حمام قجر است که به‌عنوان موزه مردم‌شناسی قزوین شناخته می‌شود و فعالیت می‌کند. این حمام از کهن‌ترین گرمابه‌های این شهر است که به دستور شاه عباس دوم صفوی با نام حمام شاهی ساخته شد. مساحت حمام هم 1000 متر است و به دو بخش زنانه و مردانه تقسیم می‌شود و همین هم امکان استفاده همزمان برای خانواده‌ها را فراهم می‌آورده است. سربینه، میان‌در و گرمخانه بخش‌های این حمام را تشکیل می‌دهند.

از جذابیت‌های این حمام، استفاده از کاشی کاری و معماری ایرانی است که حس نوستالژیکی را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند. همچنین سقف گنبدی شکل و سنگ‌های مرمری که در کف کار شده بر جذابیت بصری این حمام اضافه کرده است. گفتنی است این حمام در سال 84، به‌‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جاذبه های قزوین-کاماپرس

5-کاروانسرای سعدالسلطنه

سعدالسلطنه بزرگترین کاروانسرا پوشیده ایران است که در نوع خود و در مقایسه با نمونه‌های خارجی نیز منحصر به فرد است. این کاروانسرا با مساحت ۲.۷ هکتار و با حدود ۴۰۰ حجره، حتی به عنوان بزرگترین کاروانسرای جهان هم شناخته می‌شود. این مکان دیدنی یکی از آخرین آثار به جا مانده از حکومت ناصرالدین شاه قاجار است که از آن به عنوان سرای سعادت هم نام می‌بردند. ساختمان این کاروانسرا به شکل 4 ضلعی است و طاق‌نمای ایوان‌ها آجرکاری شده و سقف داخلی ایوان‌ها با هنر مقرنس‌کاری تزیین شده است. سقف‌های گنبدی شکل و نورپردازی فضای داخلی کاروانسرا بر شکوه آن اضافه کرده است.

جاذبه های قزوین-کاماپرس

انتهای پیام

مرتبط با : الی‌ گشتدالاهو
آریاپی
رایانه کمک
روکش مارال
آهن رویال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز