تولید سالانه 4 میلیون تن پسماند پلاستیکی در ایران

ژیوار

در نشست کمیسیون استاندارد، محیط‌ زیست، توسعه پایدار و آب اتاق ایران مطرح شد که سالانه 4 میلیون تن پسماند پلاستیکی در ایران تولید می‌شود.

به گزارش کاماپرس، ابوعلی گلزاری، استاد دانشگاه تهران در این نشست با ارایه گزارشی با موضوع ظرفیت‌سازی برای اقتصاد چرخشی در مدیریت پسماندهای پلاستیکی، عنوان کرد: تولید پلاستیک چالش‌های محیط‌زیستی و اجتماعی مهمی مانند انتشار گازهای گلخانه‌ای، تولید پسماند و آلودگی دریایی دارد. در این راستا، طی سال 1950 در جهان تنها 2 میلیون تن در سال پلاستیک تولید می‌شد که از آن زمان تا امروز، تولید سالانه حدود 184 برابر افزایش‌ یافته و به 368 میلیون تن در سال 2019 رسیده است.

به گفته وی، از این میزان، 62 درصد آن در آسیا، 18 درصد در اروپا، 11 درصد در آمریکای شمالی، 6 درصد در خاورمیانه و آفریقا و 3 درصد در آمریکای جنوبی تولید شده است. همچنین تا سال 2019 جهان 9.5 میلیارد تن پلاستیک تولید کرده که بیش از یک تن پلاستیک برای هر فرد زنده امروزی محاسبه می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار موجود ظرفیت تولید انواع پلاستیک در ایران در سال 1389 معادل 5.057 میلیون تن بود، ادامه داد: ایران حدود 1.9 درصد از کل ظرفیت تولید پلاستیک جهان را طی این سال به خود اختصاص داده، در حالی که میزان ظرفیت تولید انواع پلاستیک در ایران در سال 1397 به 7.264 میلیون تن رسیده که حدود 2 درصد کل ظرفیت تولید پلاستیک جهان در این سال بوده است.

دریان سفر امید

بیشتر بخوانید:

به گفته این استاد دانشگاه، بیشترین بخش‌هایی که در ایران از مواد پلاستیکی استفاده می‌کنند، بخش بسته‌بندی، ساختمان، کشاورزی، خودروسازی، نساجی و لوازم‌خانگی است.

گلزاری در بخش دیگر این گزارش، عنوان کرد: بر اساس مطالعه‌ی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، پیش‌بینی می‌شود که تولید پسماندهای پلاستیکی در سراسر جهان از حدود 353 میلیون تن در سال 2019 به 1014 میلیون تن در سال 2060 افزایش یابد.

وضعیت پسماند پلاستیک در ایران

گلزاری درباره وضعیت پسماند پلاستیک در ایران نیز اظهار کرد: ایران سالانه حدود 4 میلیون تن پسماند پلاستیکی تولید می‌کند که حدود ۵00 هزار تن از آن، پسماند کیسه پلاستیکی است و  تنها بخش کوچکی یعنی کمتر از 10 درصد پسماند پلاستیکی، جداسازی و بازیافت شده و بقیه مدفون یا سوزانده می‌شوند. این میزان پسماند پلاستیکی معادل سرانه‌ تولید 140 گرم در روز است.

این استاد دانشگاه در پایان، خاطرنشان کرد: ایران، هفدهمین کشور جهان از منظر حجم پسماند پلاستیکی تولیدی بوده و از منظر سرانه‌ تولید نیز در رده 98 قرار دارد. بر اساس این گزارش، در سال 2019 حدود 496 هزار تن پسماند پلاستیکی در ایران سوء مدیریت شدکه خسارت این عدم مدیریت صحیح پسماندهای پلاستیکی در ایران سالانه در حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

به نقل از اتاق ایران آنلاین، رضا پدیدار، رئیس کمیسیون استاندارد، محیط‌زیست، توسعه پایدار و آب اتاق ایران در این رابطه، تصریح کرد: برای دستیابی به مدیریت بهینه باید موضوع جامع بررسی شود. در این رابطه، شکاف‌های ملی در ساختار مدیریت پسماند مسئله بسیار مهمی است که باید روندها، حمایت‌ها و همه مکانیزم‌ها را طی آن بررسی کرد و به نتیجه جامع‌تری رسید.

انتهای پیام

مرتبط با : اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران
نهال گشت
بیمه دات کام-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر
سازگار ارقام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز