توافق با چین را باید ۳۰ سال قبل امضا می‌کردیم

بحث درباره برنامه همکاری 25 ساله ایران و چین کماکان داغ است و مسئولان، کارشناسان و صاحبنظران در این باره نقطه نظرات خود را مطرح می کنند و یکی از این مسئولان نیز آصفی سفیر سابق ایران در فرانسه است که این توافق را در راستای منافع ایران می داند.

به گزارش کاماپرس، برنامه همکاری ایران و چین در افکار عمومی از حساسیت خاصی برخوردار است و با توجه به این که جزئیات این برنامه هنوز به دلایل مختلف از جمله ملاحظات امنیتی و سیاسی، روشن نشده مردم نسبت به تعهدات طرفین این قرارداد دغدغه هایی دارند.

برخی رسانه های وابسته به آمریکا و غرب تلاش می کنند این همکاری استراتژیک را برخلاف منافع ملی ایران نشان دهند و در مقابل مسئولان سیاست خارجی کشور بدون اشاره به جزئیات این برنامه، نگرانی هایی همچون واگذاری بخش هایی از جزایر کشور به چینی ها را رد کرده و برنامه همکاری 25 ساله ایران و چین را گامی در جهت منافع ملی ایران ارزیابی می کنند. حمیدرضا آصفی یکی از مسئولان سیاست خارجی ایران است که در گفتگو با روزنامه جام جم در این باره به بیان نقطه نظرات خود پرداخته است.

اطلاع رسانی غیرحرفه ای حاشیه ها را ایجاد کرد

آصفی که سوابقی همچون سخنگویی وزارت خارجه و سفیر ایران در فرانسه را در کارنامه دارد به روزنامه جام جم گفته است: موضوعی که در ارتباط با چین مطرح شده موافقان و مخالفانی به همراه داشته است، نکته اینجاست که نباید تا این اندازه در مورد این موضوع جنجال و مناقشه می‌شد. شاید مقداری از موضوع به اطلاع‌رسانی اولیه مربوط می‌شود زیرا این اطلاع‌رسانی چندان حرفه‌ای انجام نشد و عملا فضا را برای اینگونه حواشی مناسب کرد.

آریاک سفر

وی با بیان این که در هر حال چین برای ایران همانقدر مهم است که ایران برای چین، افزوده است: در صورتی که این توافق بین ایران و چین انجام شود، اسراییل و برخی کشورهای منطقه و‌آمریکا به حاشیه خواهند رفت.

همکاری ایران و چین ضروری و جزو بدیهیات است

آصفی تصریح کرده است: متاسفانه هنوز در داخل کشور برخی نگرش‌ها وجود دارد که دیر به جمع‌بندی می‌رسد چرا که به اعتقاد بنده چنین قراردادی می‌بایست در سال 68 و در جریان سفر رهبری که در آن مقطع در قامت رئیس جمهور بودند انجام می‌شد یعنی این سند باید حدود 31 سال قبل پیش می‌رفت. من نه تنها به این سند یا همکاری خوشبین هستم بلکه آن را ضروری و جزو بدیهیات در سیاست خارجی ایران می‌دانم، چرا که معتقدم کشورها برای خودشان یک چارچوب و یک راهنمای کار دارند. ایران برای خودش دستورالعمل دارد و سیاست نه شرقی نه غربی را در عرصه خارجی دنبال می‌کند و در ذیل این سیاست، علاقه‌مند به گسترش روابط با همه کشورها به جز یکی دو کشور هستیم.

ایران کشوری نیست که زیر سلطه برود

آصفی درباره نگرانی هایی که درباره برنامه همکاری 25 ساله چین و ایران مطرح شده می گوید: بنده سند 18 صفحه ای ایران و چین را دیده‌ام. هیچ کدام از نکته‌هایی که در برخی رسانه ها مطرح شده در آن وجود ندارد، بلکه این نکته ها براساس مطالبی است که از خارج پمپاژ می‌شود و نباید براساس آن قضاوت کرد، ایران کشوری نیست که زیر سلطه برود.

مطالب مرتبط را بخوانید:

نه تنها با چین بلکه باید با کشورهای دیگر هم چنین قراردادی داشته باشیم و جای نگرانی نیست. چین کشوری است که به گفته برخی در 2025 یا 2030 به عنوان اولین قدرت جهانی خواهد بود، بنابراین نمی‌توان با چنین کشوری سند راهبردی نداشت ضمن این که از این سند هر دو کشور منتفع می‌شوند. چین که می‌خواهد در چند سال آینده اولین قدرت اقتصادی باشد طبیعی است دنبال شرکای با اعتماد و با نفوذ و مقتدری می‌گردد، در منطقه هم بهتر از ایران نمی شناسد، طبیعی است که ما هم به دنبال کشورهای قوی برای همکاری های نفتی، صنعتی و زیرساختی هستیم.

در هرحال وقتی سند منتشر شود دلسوزان داخلی هم متقاعد می‌شوند که موضوع نگران‌کننده‌ای وجود ندارد. وی تصریح کرد: این را می‌دانم که مطالب عنوان شده در مورد کیش و موضوعات امنیتی مطرح شده بی‌پایه است.

طولانی مدت بودن قرارداد نشانه اعتماد طرفین به یکدیگر است

آصفی در مورد مدت این قرارداد نیز گفته است: به اعتقاد بنده هر چه مدت قرارداد طولانی‌تر باشد نشان دهنده اعتماد طرفین به یکدیگر است، حتی اگر امکان 100 ساله بودن قرارداد هم وجود داشت مشکلی نداشت چرا که کشورهای مختلف چنین همکاری‌هایی که اسم آن را سند، توافق یا چراغ راه بنامیم به مدت 30 یا 40 ساله هم می‌بندند و در دنیا نیز چنین اقداماتی مرسوم است و موضوع عجیبی نیست.

 

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز