مدیرعامل مدیاپرداز سیستم : سازوکار وزارت صمت باید تغییر کند

احسان زرین‌بخش - کاماپرس
ژیوار

در دو سال گذشته کسب‌وکارهای اینترنتی و استارت‌آپ‌ها شرایط خوبی را تجربه نکردند. دایره آزادی در اینترنت تنگ‌تر و تنگ‌تر و توان کسب‌وکارها برای استفاده از فضای آزاد رسانه‌ای سخت‌تر شد.

احسان زرین‌بخش عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و قائم مقام مدیرعامل مدیا پرداز سیستم در گفت‌وگو با کاماپرس درباره انتظاراتی می‌گوید که فعالان حوزه فضای مجازی از وزیر آینده ارتباطات و فناوری اطلاعات دارند.

فضای آزاد اینترنت یک اصل است

زرین‌بخش با بیان اینکه انتظار ما از دولت جدید، این است که یک تحول و نگاه ویژه‌ای به فضای آزاد اینترنت داشته باشد؛ نه اینکه بخواهد فرآیندهای قبلی را تا حدی اصلاح کند، گفت: ما در برخی از بخش‌ها احتیاج به تغییرات گسترده‌تری داریم. اگر بخواهم موارد را بگویم و اینکه اولویت‌بندی‌اش به چه صورت است؛ باید خود گروه دولت به آن برسند.»

او افزود: اولین مورد به تأمین تجهیزات زیرساختی حوزه فناوری اطلاعات بازمی‌گردد. ما با تحریم مواجه هستیم و  ابتدایی‌ترین امر این است که باید برای اینکه تحریم‌ها را دور بزنیم، از پتانسیل‌های بازرگانان خارجی استفاده کنیم و با آن‌ها تعامل داشته باشیم. در ادامه یکی از اصلی‌ترین موارد، بحث فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی هست. شاید خیلی‌ها به نظرشان بیاید که این به حوزه‌ی تأمین، با واردات و تولید چه ارتباطی دارد.

این کارشناس ادامه داد که وقتی در کشورمان به‌گونه‌ای عمل می‌شود که راه‌های ارتباطی را می‌بندیم، چطور انتظار داریم که تأمین‌کنندگان خارجی با ما ارتباط بگیرند؛ الان مثل قبل نیست که ارتباط با فکس انجام می‌شد. اول نوبت ایمیل شد و الان نوبت شبکه‌های اجتماعی است. وقتی آن‌ها روی شبکه  اجتماعی با ما ارتباط می‌گیرند و این شبکه در داخل کشور ما فیلتر می‌شود، حس ناامنی به ما و آن‌ها دست می‌دهد. حس این را می‌دهد که سرمایه‌ی آن‌ها در خطر هست و دارند با جایی کار می‌کنند که وضعیت استیبلی ندارند.

دریان سفر امید

او افزود: «این در خصوص اینترنت هم کاملا صدق می‌کند. همان‌طور که مثلاً ما یکسری شاخص اقتصادی مثل نرخ ارز و تورم داریم، کیفیت اینترنت و دسترسی آزاد به اینترنت هم جزو مسائل اثرگذار است.

زرین بخش گفت: این نکته ضروری است؛ تجهیزات حوزه فناوری اطلاعات برای اینکه فِرِیوِرها یا نرم‌افزارها یا سیستم‌عاملش (همان فریور بگوییم بهتر است) به‌روزرسانی شود، احتیاج به یک اینترنت پایدار و باکیفیت دارد؛ اینترنت بدون اختلال. این هم یکی از آیتم‌های خیلی مهم است. قطع یا وصل شدن اینترنت، کیفیت پایین اینترنت و یا فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی، به کسانی که با شرکت‌های ایرانی کار می‌کند، احساس عدم امنیت می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

مناقصات را دریابید

قائم‌مقام مدیرعامل مدیا پرداز سیستم در گفت‌وگو با کاماپرس با اشاره به دسترسی آزاد به داده‌ها تصریح کرد: پس تا الان می‌توانیم بگوییم دسترسی آزاد به اینترنت و دسترسی آزاد به داده‌ها و به شبکه‌های اجتماعی از قسمت بیرونی بسیار حائز اهمیت هست و جزء شاخص‌ها و سنجه‌ها است. تغییراتی که باید در داخل کشور اتفاق بیافتد، هر بازرگان و تاجری باید از وزارت صمت برای اخذ ثبت سفارش شروع کند.

او گفت: الان مشکلی که ما داریم این است که ثبت سفارش گرفتن بسیار فرآیند پیچیده، طولانی، زمان‌بر و پرهزینه‌ای دارد؛ یعنی وقتی یک بخشنامه‌ای می‌آید بدون اینکه با جایی هماهنگ شده باشد، در 14 فروردین بعد از تعطیلات نوروز  ناگهان این بخشنامه را وزارت صمت ابلاغ و کل کشور را دچار مشکل می‌کند.»

وی ادامه داد: به‌طور مثال؛ بخشنامه‌ای که آمده «معافیت دستگاه‌های اجرایی» یا به‌عبارت‌دیگر «افزایش سقف سابقه برای پیمانکاران دستگاه‌های اجرایی» را در سال 1403 لغو کرده؛ یعنی اگر یک شرکتی برای یک‌قسمتی از دولت کالایی می‌خواست بیاورد و وزارت صمت سقف سابقه را افزایش می‌داد. به خاطر اینکه مشخص بود آن کالا کجا قرار است مصرف شود، توسط چه کسی وارد می‌شود و تجهیزات در کجا نصب و راه‌اندازی می‌شود؛ اما حالا این را حذف کرده است.

به گفته زرین‌بخش، مناقصاتی که در زمستان سال 1402 انجام‌شده و همه کارهایش به نهایی‌شدن ختم شده بود، ناگهان متوقف شد چراکه وقتی بازرگان می‌آید این را در سال 1403 ثبت سفارش کند می‌بینید که قانون تغییر کرده و امکانش نیست. یعنی حتی دوستان نکردند بگویند که یک بازه‌ی زمانی می‌گذاریم و البته آن‌هم باز دردسر داشته چون تصمیم غیرمنطقی بود.

او در ادامه افزود:  همه در آن بازه‌ی زمانی سعی می‌کردند که بیایند و ثبت سفارش بگیرند. در اصل با رفتار اشتباه یک کاری کردند که موضوعی که نظم گرفته بود و به‌صورت منظم داشت انجام می‌شد، دچار ضعف و حاشیه شود. این اصلی‌ترین اتفاق در وزارت صمت است که باید سازوکار آن تغییر کنند. چراکه با این اتفاق، برداشتن قدم اول بسیار سخت و پیچیده شده و عملا شرکت‌ها همه سقف سابقه‌‌ای که دارند تمام شد. مثلاً 5-6 ماه از سال می‌گذرد و شرکت‌ها دیگر امکان اینکه واردات داشته باشند را ندارند و مشخص نیست که آن هزینه‌های ثابت آنان مثل حقوق، دستمزد، اجاره و موارد این‌چنینی را تا 6 ماه پایان سال چطوری باید پرداخت کنند.

گمرک سنگ می‌اندازد، تجهیزات نداریم

این فعال فضای مجازی گفت: جدای اینکه سنگ‌اندازی گمرک، قیمت تجهیزات در بازار را هم دچار نوسان شدید می‌کند، کمبود تجهیزات را هم خواهیم داشت. این نیاز دقیقا از طریق بازار زیرزمینی تأمین خواهد شد. نکته‌ی دیگر هم که باید در این حوزه عرض کنم این است که ما معمولاً فرآیندهایمان را به‌گونه‌ای می‌چینیم که شرکت‌هایی که تکالیف قانونی‌شان را جزءبه‌جزء انجام می‌دهند، بیشترین آسیب را از انجام تکالیف قانونی‌شان می‌بینند و این هم یک طنز تلخ در کشور ما است.

زرین‌بخش در ادامه با اشاره به بانک مرکزی گفت:  بعدازاینکه ثبت سفارش انجام می‌شود شما باید در صف تخصیص ارز قرار بگیرید تا بانک مرکزی ارز را به شما تخصیص دهد. این صف اصلاً قابل‌برنامه‌ریزی و قابل پیش‌بینی نیست. یک زمان‌بندی بسیار عجیبی دارد. یک‌وقتی هست که به شما دوهفته‌ای می‌دهند که این خیلی نادر هست. یک‌وقتی هست که به شما 90 روز بعد ارز می‌دهند. پس باز بازرگان، فعال اقتصادی و متقاضی نمی‌تواند پیش‌بینی داشته باشد از اینکه ارز در چه بازه‌ی زمانی می‌آید. این هم یک معضل دیگری است؛ یعنی نه زمان تخصیص و دریافت ارز مشخص است و نه زمان و قیمت تأمین ارز.

او ادامه داد: بعدازآن به فرآیند گمرک می‌رسیم. تجهیزات در گمرک جمهوری اسلامی ایران رسوب زیادی دارد. خود گمرک می‌گوید که من نهایتاً 3 تا 4 روز مجوز ترخیص‌ این تجهیزات را می‌دهم، ولی این بازه‌ی زمانی در گمرک متغییر است. در این فاصله باید از سازمان‌های هم‌جوار نظر بخواهد و خب این خیلی فرآیند را طولانی می‌کند.

زرین‌بخش در ادامه افزود: ببینید! در داخل کشور، جایی که همه‌چیز دست خودمان هست و به تحریم ارتباطی ندارد، ما یک خودتحریمی سنگین داریم که سرمایه‌مان را از بین می‌برد. یک بخش دیگر پیش‌بینی‌پذیر کردن فضای اقتصاد کشور است؛ یعنی این فضا طوری باشد که فعالین اقتصادی بتوانند پیش‌بینی کنند حداقل تا یک سال آینده چه اتفاقی می‌افتد و چه قیمت ارزی خواهیم داشت حالا با یک نوسان 2 درصدی.»

مجوز زدایی کنید

عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گفت: «خواسته‌ی دیگر، مجوز زدایی است. ببینید! ما الان با سندروم سامانه مواجه هستیم. سامانه جامع تجارت، سامانه انبارها، سامانه گارانتی و خدمات پس از فروش، سامانه تنظیم مقررات، سامانه مؤدیان مالیاتی و سامانه تأمین اجتماعی  همه هستند.

او افزود: ما یک عالمه سامانه داریم که باید در آن مدام اطلاعات وارد کنیم و هیچ خروجی هم ندارند. در حال حاضر انقدر این سامانه‌ها زیاد شده که هر شرکتی برای خودش دپارتمان سامانه تشکیل داده است؛ یعنی افرادی را استخدام می‌کنند که فقط حواسشان باشد چه زمانی در چه سامانه‌ای چه چیزی را باید بارگذاری کنند. اما در این مسیر هر شرکتی که بیشتر تکالیف قانونی‌اش را انجام می‌دهد، بیشتر دچار مشکل می‌شود.

زرین‌بخش در پایان با اشاره به بحث بیمه و مالیات خاطرنشان کرد: «ما به دلیل شرایط خاص کشور به‌درستی تصمیم گرفتیم که وابستگی را به نفت کمتر و کمتر کنیم؛ ولی این دلیل بر این نیست که اعداد بسیار سنگینی بابت مالیات بگیریم؛ یعنی فکر بکنیم که خب پس بودجه کشور باید تأمین شود و مالیات بی‌ضابطه بگیریم (مالیاتی که عادلانه نیست) و بگوییم که این عدد را باید بدهیم.

به گفته این کارشناس، متقاضی و فعال اقتصادی را در یک وادی‌ای می‌اندازیم که حالا برو مدام در هیئت‌های مختلف اعتراض کند. خب اگر مالیات عادلانه باشد، وصولی‌اش خیلی سریع‌تر اتفاق می‌افتد تا اینکه شرکت‌ها را بیندازیم در یک فرآیندی که بخواهند مدام اعتراض کنند.

این فعال فضای مجازی همچنین تاکید کرد: این مسئله در خصوص تأمین اجتماعی هم هست؛ تأمین اجتماعی بابت مفاصا حسابی که می‌خواهد بدهد، فرآیند غیرشفاف و پر از تفسیر به رأیی دارد و باعث می‌شود که متقاضیان مدام اعتراض کنند. دیوان عدالت اداری تا حالا رأی‌های بسیاری صادر کرده که رأی سازمان تأمین اجتماعی و نظر کارشناس سازمان تامین اجتماعی را رد کرده است.

او تاکید کرد: بهتر است یک کارگروهی در دولت تشکیل شود تا بررسی کند به چه دلیل این فرآیند را ایجاد می‌کنند. دو حالت دارد؛ یا بخشنامه‌ها ایراد دارد و یا تفسیر به رأی اتفاق می‌افتد. درهرصورت خودِ دولت است که دارد این فرآیند را روی بخش خصوصی پیاده می‌کند. این فرآیند عادلانه باشد نه اینکه هرکسی که می‌آید یک عددی بگوید و شرکت را دچار یک مشکلی بکند و بعدش هم با کلی دویدن یک‌درصدی‌اش را ببخشند و بگویند که خب چرا ناراضی هستی؟ »

انتهای پیام

 

مرتبط با : مدیا پرداز سیستماحسان زرین‌ بخش
نهال گشت
روکش مارال
تهران آهن
آژانس هرمس 724
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز