تغییر مسیر اقتصاد دلالی به سوی دلار

ژیوار

دبیراجرایی انجمن اقتصادانان گفت: عدم توازن بين دخل و خرج و عدم اولويت دادن به كسب و كار و اقتصاد در ايران وضعيت را به سمت اقتصاد دلالی سوق داده است.

به گزارش کاماپرس، پيمان مولوی، دبير و عضو هيات اجرايی انجمن اقتصاددانان در مورد اقتصاد دلالی شكل‌گرفته در يك ماه اخير گفت: اقتصاد دلالي يا همان اقتصاد كوتاه‌مدت و كم‌حافظه زماني به وجود مي‌آيد كه چشم‌انداز روشني براي فعاليت‌هاي اقتصادي در آينده وجود ندارد. در اين نوع از اقتصاد همه توليدكنندگان، واردكنندگان و صادركنندگان و كليه شبكه‌هاي فروش و كسب و كارهاي متوسط و خرد درگير مي‌شوند از يك چلوكبابي كوچك گرفته تا فروشنده لوازم‌التحرير به دليل عدم چشم‌انداز روشن و عدم تصميم‌گيري درست و فقدان برنامه‌ريزي وارد اين اقتصاد مي‌شوند.

اين اقتصاددان ادامه داد: زماني كه نتوان برنامه‌ريزي درستي براي 5 يا 10 سال آينده داشت و آينده سياسي نيز مبهم باشد افراد وارد اقتصاد دلالي مي‌شوند. متاسفانه سياستگذاري‌ها در حوزه اقتصاد روشن نيست و رويكردهاي مقطعي و كوتاه‌مدت براي دسترسي به سود بيشتر وجود دارد و همه مي‌خواهند در كوتاه‌ترين زمان ممكن به سود بيشتري برسند. هرچند از گذشته واسطه‌گري و دلالي در اقتصاد كشور وجود داشته و دلال‌ها در بازار فعاليت داشته‌اند و اين موضوع جزو ذات بازار است اما اينكه كل جامعه درگير فعاليت دلالي شوند بسيار عجيب است.

مولوی با اشاره به سقوط شاخص‌هاي بورس و سير نزولي اين بازار طي هفته‌هاي گذشته افزود: برخي سهامداران اقدام به خروج از بازار سرمايه كرده‌اند و سرمايه‌هايي كه از بازار سرمايه خارج شده در حال حركت به سمت بازار طلا و ارز است و شاهد آن هستيم كه با شيب تندي بهاي طلا و دلار در حال بالا رفتن است.

دلار وارد کانال 26 هزار تومان می‌شود

دریان سفر امید

عضو هيات اجرايي انجمن اقتصاددانان  در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد بیان کرد: وضعيت به گونه‌اي است كه به زودي دلار وارد كانال 26 هزار تومان مي‌شود هر چند ممكن است رييس كل بانك مركزي مجددا بگويد كه دولت كنترل دلار را در اختيار دارد اما تنها دو عامل در اقتصاد ايران باعث مي‌شود كه شرايط به ثبات برسد؛ يكي شفاف‌سازي و ايجاد چشم‌اندازي روشن براي حداقل 5 سال آينده از اقتصاد ايران و دومين مورد تجديدنظر در سياست‌هاي تورم‌زا است.

وی افزود: عدم توازن بين دخل و خرج و عدم اولويت دادن به كسب و كار و اقتصاد در ايران وضعيت را به سمت اقتصاد دلالي سوق داده است. مولوي در پاسخ به اين پرسش كه يعني بايد باز هم منتظر گراني در حوزه‌هاي مختلف مسكن و خودرو بود، مي‌گويد: زماني كه نقدينگي با رشد قبلي در حركت و پايه پولي هم در حال رشد باشد و منابع دلاري هم كم شود اقتصاد كوچك‌تر مي‌شود و مسلما كليه بازارها به سمت افزايش قيمت در حركت خواهند بود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

سلام پرواز ایرانیان
فروشگاه اینترنتی فرنا
تورهای مسافرتی لحظه آخر
آهن ملل اصفهان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان