تخت خواب ضد زلزله چند ؟ + ویژگی‌ ها

تخت هوشمند_کاماپرس
ژیوار

در زمان وقوع زلزله، اگر افراد خواب باشند، توانایی هیچ عکس‌العملی را ندارند و این مسئله تلفات انسانی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. استفاده از تخت خواب هوشمند ضد زلزله، یکی از بهترین راهکارها برای حفظ ایمنی در زمان وقوع زلزله در هنگام استراحت است.

به گزارش کاماپرس، تحقیقات منتشرشده نشان می‌دهد که سه کشور ایران، چین و ژاپن در زمینه تولید تخت خواب هوشمند ضد زلزله فعالیت داشته‌اند و در این زمینه تولیداتی نیز داشته اند.

تخت هوشمند_کاما پرس

تخت خواب ضد زلزله ساخت چین

در کشور چین در سال ۲۰۱۰ بعد از زلزله‌های سنگین ونچوان و یوشو برای کاهش تلفات جانی ناشی از زلزله، تختخواب ضد زلزله اختراع شد. این تخت خواب، حسگر‌هایی برای تشخیص زلزله بالای ۳.۵ ریشتر دارد که به‌صورت خودکار و برای جلوگیری از سقوط و فروریختن آوار بر روی فرد، شخص خوابیده را به درون محفظه‌ای فولادی و مجهز به سیستم تهویه هوا، منتقل می‌کند.

درون این محفظه فولادی مجموعه‌ای از لوازم ضروری و مورد نیاز از قبیل بطری آب معدنی، مواد غذایی، ماسک‌های اکسیژن، تجهیزات پزشکی و کمک‌های اولیه، یک دستگاه بلندگو و یک کپسول آتش‌نشانی قرار دارد.

دریان سفر امید

بیشتر بخوانید:

این تخت‌ها از نظر ظاهری شبیه تخت معمولی اما با ارتفاعی بلندتر هستند. محفظه نگهداری لوازم و تجهیزات ضروری و غذا، زیر تخت و به‌صورت سرتاسری است و شبیه به گنجه نگهداری پتو و بالش در زیر تخت‌هاست.

معایب تخت خواب ضد زلزله

در برخی طراحی‌ها، بالای سر تخت یک سپری فولادی قرار دارد که از سقوط آوار بر روی فرد جلوگیری می‌کند. اما این تخت‌ها معایبی نیز دارد؛ به عنوان مثال گاهی عملکرد آنها از یک زلزله واقعی هم ترسناک‌تر است؛ به‌خصوص برای کسانی که به کلاستروفوبیا مبتلا هستند و از فضاهای تنگ هراس دارند.

همچنین اگر فرد در هنگام خواب در وضعیت خاص فیزیکی قرارگرفته باشد، ممکن است این تختخواب با شرایط او هم‌خوانی نداشته باشد و عضوی از بدن او در حین فرورفتن در محفظه آسیب ببیند.

تخت خواب ضد زلزله ساخت ژاپن

پس از وقوع زلزله پرقدرت ۹.۷ ریشتری توهوکو ژاپن در سال ۲۰۱۱ در این کشور تخت خواب ضد زلزله اختراع شد. از آنجایی‌که ژاپن یکی از مناطق زلزله‌خیز جهان است، آنان تخت Wood Luck را طراحی کردند که از سقوط آوار بر روی فرد در هنگام خواب جلوگیری می‌کند.

این تخت خواب به شکل یک‌خانه طراحی‌شده و یک سقف و چهارپایه در اطراف دارد که از چوب ساخته‌ شده‌اند. این محصول به‌صورت تخت‌ خواب‌های یک‌نفره به بازار عرضه شده و به قیمت بالای پنج هزار دلار به فروش می‌رسد. اما نداشتن مدل‌های دونفره، قیمت بسیار بالا و اندازه‌ غیرمعمول آنان باعث شده که چندان مورد استقبال قرار نگیرد.

تخت هوشمند_کاماپرس

تخت خواب ضد زلزله ساخت ایران

شرکت ایمن خواب هوشمند، تنها تولیدکننده انواع تخت خواب هوشمند ضد زلزله در ایران است. این محصول از سال ۱۳۸۳ با قیمت مناسب در مدل‌های بزرگسال دونفره، بزرگسال تک‌نفره، نوجوان و نوزادی در حال تولید است.

این اختراع از افراد در تخت خواب در زمان بروز حادثه از بالا و طرفین محافظت می‌کند و توانایی تحمل ۹ تن بار را در برابر سقوط آوار دارد. این تخت حساس به ارتعاشات حداقل ۲.۵ ریشتر بوده که در صورت وقوع خفیف‌ترین لرزش، باله‌های محافظ در عرض ۳ ثانیه به‌صورت خودکار بسته‌شده و فضای امنی را برای اشخاص در تخت خواب فراهم می‌کند.

همچنین سه دقیقه پس از وقوع حادثه و درصورتی‌که تخریبی اتفاق نیفتد، باله‌های محافظ به‌صورت خودکار بازشده و در حالت اولیه قرار می‌گیرند. این محصول از نظر ابعاد و جاگیری، مشابه تخت خواب معمولی است و به‌راحتی در محل‌های مناسب و موردنظر در اتاق‌خواب‌ قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، با ریموت کنترل می‌توان باله‌های محافظ را در حالت‌های دلخواه تنظیم کرد.

ولتاژ برق موردنیاز برای این محصول، ۱۲ ولت بوده که از طریق باطری تأمین می‌شود و نیاز به برق شهری فقط برای شارژ باطری دارد و از همین رو در هنگام قطع برق هیچ مشکلی در عملکرد این محصول ایجاد نمی‌شود.

حمل و نصب این محصول رایگان و قیمت آن در سرتاسر کشور یکسان است و می‌توان با پرداخت 38 میلیون تومان تخت دونفره و 12 میلیون و 500 هزارتومان تخت یک نفره خریداری کرد.

انتهای پیام

مرتبط با : جهان اسمارتفریتز
سلام پرواز ایرانیان
بیمه دات کام-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان