بیمه بیکاری ؛ چرا مبالغ پرداختی متفاوت است؟

ژیوار

با وجود گذشت حدود یک هفته از آغاز واریز مبلغ بیمه بیکاری به حساب کسانی که بر اثر کرونا شغل خود را از دست داده بودند، بسیاری از دریافت‌کنندگان بیمه نسبت به مبالغ ناچیزی که به حسابشان واریز شده گلایه دارند.

بنابر اعلام سازمان برنامه و بودجه، چیزی در حدود 103 هزار نفر در مرحله اول پرداخت بیمه بیکاری، مبالغی را دریافت کردند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که همین مبالغ ناچیز هم به طور مساوی میان متقاضیان بیمه بیکاری تقسیم نشده است.

اگر چه در خصوص حداقل و حداکثر مبلغ تصویب شده برای مقرری بیمه بیکاری ناشی از کرونا اطلاعاتی منتشر نشده اما به ادعای برخی از مشمولان بیمه بیکاری کرونا، مبالغ واریزی اندک و از ۶۰۰ هزار تومان تا ۸۰۰ هزار تومان و بعضا ۳۰۰ هزار تومان و ۵۵۰ هزار تومان متفاوت بوده است.

چرا مبالغ متفاوت است؟

برخی کارشناسان تعداد روزهای بیکاری فرد را ملاک پرداخت بیمه بیکاری کرونا می‌دانند و معتقدند به دلیل آنکه کرونا از اواخر سال گذشته و اسفند ماه خود را نشان داد و بخش اعظمی از واحدها در نیمه اسفند بسته شدند، بر همین اساس واریز مبالغ مربوط به بیمه بیکاری کرونا متناسب با اعلام سازمان تامین اجتماعی و تعداد روزهای بیکاری افراد بوده است.

عده ای دیگر از کارشناسان بر این باورند که محدودیت منابع بیمه بیکاری اختصاص یافته در این زمینه بی‌تاثیر نبوده و سازمان تامین اجتماعی نیز زیر بار واریز چنین مبالغی نرفته است چرا که اساسا طبق قانون بیمه بیکاری، پرداخت مقرری روزانه بیمه شده بیکار معادل ۵۵ درصد متوسط مزد یا حقوق و یا کارمزد روزانه بیمه شده است و به مقرری افراد متأهل یا متکفل، تا حداکثر چهار نفر از افراد تحت تکفل به ازای هر یک از آنها به میزان ۱۰ درصد حداقل مزد افزوده می‌شود.

دریان سفر امید

برخی مقامات کارگری نیز به نبود معیار مشخص در این خصوص اشاره کرده و معتقدند واریز مبالغ بیمه بیکاری و اینکه با چه معیار و بر اساس چه درصدی صورت گرفته به سازمان برنامه و بودجه مربوط است. به نظر می‌رسد ساز و کار پرداخت بیمه بیکاری کرونا با بیمه بیکاری فعلی متفاوت است چرا که با وجود راه اندازی سامانه توسط وزارت کار و تهیه لیست از سوی تامین اجتماعی، مکانیسم واریز و درصد پرداخت توسط سازمان برنامه و از طریق خزانه‌داری کل صورت گرفته است.

علی اصلانی – رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز ـ درباره متفاوت بودن مبالغ واریزی می‌گوید: مبلغی که به حساب مشمولان واریز شده علی الحساب یک ماهه است ولی اینکه چرا برای یک عده فرضا ۳۰۰ هزار تومان واریز شده یا رقم متفاوتی پرداخت شده به این دلیل است که گفته می‌شود کرونا از ۱۵ اسفند ماه شروع شده و ممکن است معیار کارشناس برنامه‌ریزی بودجه بر این اساس بوده و مقرری برای دو هفته به حساب مشمولان اسفند ماه پرداخت شده باشد.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی تنها لیست بیمه‌ای را کمتر از یک ماه قبول می‌کند که به تایید بازرسان خود سازمان رسیده باشد، گفت: اگر سازمان تامین اجتماعی کمتر از میانگین متوسط مزد ۹۰ روز، بیمه بیکاری را پرداخت کند احتمال شکایت کارگر به اداره کار وجود دارد. در سیستم تامین اجتماعی پرداخت بیمه بیکاری دستی نیست بلکه الکترونیکی است و دستگاه محاسبات را انجام می‌دهد.

اصلانی خاطرنشان کرد:بر اساس قانون بیمه بیکاری، میزان مقرری مطابق میانگین متوسط مزد ۹۰ روز یا حقوق سه ماه قبل از بیکاری بیمه شده است که برای مجردین ۵۵ درصد و برای افراد متاهل و سرپرست، ۶۵ تا ۷۵ درصد بر اساس تعداد افراد تحت تکفل درنظر گرفته می شود.

پایان پیام

 

نهال گشت
تورهای مسافرتی لحظه آخر
بیمه دات کام-کاماپرس
سازگار ارقام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز