بیت کوین عامل اصلی قطعی برق در ایران

ژیوار

یک پژوهشگر اقتصادی با انتشار تحلیل ها و نمودارهایی تولید بیت کوین را عامل کلیدی جهش مصرف برق و به تبع آن قطع برق گسترده اعلام کرد.

به گزارش کاماپرس، احسان سلطانی پژوهشگر اقتصادی در این باره در کانال شبکه اجتماعی خود نوشت؛هفت عامل در کمبود انرژی الکتریکی نقش دارد: «۱» افزایش تولید رمزارزها (ایران یکی از تولیدکنندگان اصلی رمرز ارزها در جهان است)، «۲» صنایع انرژی بر و به ویژه فولاد (بیش از دو برابر شدن تولید آهن اسفنجی در چند سال گذشته)، «۳» خشکسالی و کمبود تولید برق آبی، «۴»صادرات برق، «۵» افزایش مصرف خانگی، «۶» فرسودگی و نگهداری ضعیف شبکه تولید و توزیع برق و «۷» سوء مدیریت و ناکارآمدی.

وی در ادامه نوشت؛ مقایسه میانگین «مصرف برق شبکه در پیک بار روز» سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ نشان می دهد میانگین مصرف پیک در ماههای فرودین و اردیبهشت سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ به ترتیب به ۲.۴ و ۳.۳، اما در سال ۱۴۰۰ به ترتیب به ۲۷ و ۲۳ درصد افزایش یافته است.

افزایش مصرف پیک در روزهای قطع برق تا ۳۰ درصد نسبت به سال قبل بیشتر است. در روزهای قطع برق ماه جاری پیک مصرف به اندازه پرمصرف ترین روزهای سال (در ماههای تیر و مرداد) است.

سلطانی افزود: چند برابر شدن قیمت بیت کوین و برق رایگان صنعتی و به تبع آن افزایش تولید بیت کوین عامل کلیدی جهش ناگهانی مصرف برق و به تبع آن قطع برق گسترده است.

دریان سفر امید

این پژوهشگر اقتصادی خاطرنشان کرد: قیمت برق صنعتی ایران با ۳.۳ سنت دلار در کیلووات ساعت در سال ۱۳۹۰ حدود یک-سوم قیمت جهانی بود. شوک های ارزی موجب شد تا قیمت برق صنعتی به ۰.۳۸ سنت در سال ۱۳۹۹ تنزل پیدا کند که حدود ۴ درصد میانگین قیمت جهانی است. در واقع برق بخش صنعت رایگان است، آن هم در شرایطی که فروش تولیدات داخلی به دلار (حدود قیمتهای جهانی و حتی بالاتر) است. برق صنعتی حتی از برق خانگی (برای مردم با درآمد ریالی) ارزانتر است.

بیش از ۸۰ درصد انرژی بخش صنعت در صنایع رانتی و خصولتی انرژی-بر مصرف می شود. صنایع فولاد با حدود ۱۰ برابر افزایش قیمت در ۳ سال گذشته بزرگترین مصرف کنندگان انرژی الکتریکی هستند.

وی در پایان تاکید کرد: برق رایگان موجب تولید بیت کوین در واحدهای صنعتی و در سوی دیگر کمبود منابع مالی برای توسعه و نگهداری ظرفیتهای تولید برق شده است. تولید فولاد و بیت کوین که درآمد آنها به جیب گروههای خاص می رود، عامل اصلی کمبود برق در فصل بهار ۱۴۰۰ است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نهال گشت
تورهای مسافرتی لحظه آخر
سازگار ارقام
بیمه دات کام-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز