بورس راه خود را از دلار جدا کرد

یکی از متغیرهای رشد دهنده بورس افزایش نرخ ارز بود اما به نظر می رسد این متغیر در حال از دست دادن کارایی خود است چرا که در روزهای اخیر با وجود گران شدن دلار، ریزش بورس ادامه داشته است.

به گزارش کاماپرس، سرمایه گذاران بورسی هر روز نیم نگاهی به معاملات بازار آزاد ارز داشتند و با مشاهده افزایش قیمت ها در میدان فردوسی به تداوم رشد بورس خوش بین می شدند اما این وضعیت در حال تغییر است. در روزهای اخیر بورس راه خود را از دلار جدا کرده و با وجود گرانی هر روزه دلار، بورس روند معکوس در پیش گرفته است.

این که جدایی بورس از دلار ادامه یابد یا خیر هنوز به روشنی معلوم نیست اما اگر این اتفاق بیفتد اثر آن بر بازار سرمایه از جنبه های مختلف قابل بحث خواهد بود.

دنیای اقتصاد در گزارش امروز خود دیدگاه های چند کارشناس بازار سرمایه را در این زمینه جویا شده است که در ادامه برخی از آنها را می خوانید.

نگرانی سرمایه گذاران بورسی از قیمت های دستوری

آریاک سفر

علی تیموری  تحلیلگر بازار سرمایه در این باره معتقد است: نگرانی‌هایی که الان سرمایه‌گذاران بازار سرمایه از افزایش قیمت دلار دارند از این مساله ناشی می‌شود که معلوم نیست با رشد نرخ دلار چه اتفاقی برای اقتصاد می‌افتد. رشد دوباره نرخ دلار ممکن است به تشدید قیمت‌گذاری دستوری روی برخی کالاها و خدمات منجر شود.

قاعدتا قیمت‌گذاری دستوری باعث می‌شود که سودآوری شرکت‌ها متناسب با نرخ ارز رشد نکند. بنابراین اگر بخواهیم با این منطق به افزایش قیمت دلار نگاه کنیم باعث نگرانی است. یک نمونه ملموس آن قیمت خودرو است که آثار منفی خود را نشان داده و می‌بینیم که بازار خودرو چه وضعیت بدی دارد.

رشد دلار به رشد بازار سرمایه می انجامد

محمد خبری‌زاد، مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری کارآفرین در این باره می گوید: هرچه نرخ دلار افزایش یابد، به دلیل آثار تورمی که دارد و حتی باعث کاهش قدرت خرید در داخل کشور می‌شود ولی تاجایی که مشکلی برای فروش شرکت‌ها (در بخش صادرات) به وجود نیاید، افزایش نرخ ارز، باعث افزایش سود کاغذی شرکت‌ها شده و به تبع آن رشد بازار سرمایه ادامه خواهد یافت. تنها نکته منفی زمانی به وجود خواهد آمد که به هر دلیلی شرکت‌ها نتوانند محصول خود را بفروشند. در این زمان دیگر می‌توان گفت علاوه بر بازار سرمایه، سایر بخش‌ها نیز آسیب زیادی خواهند دید.

تقاضا در بورس به مرور افزایش می یابد

شایان کرمی تحلیل‌گر بازار بورس نیز معتقد است: افزایش قیمت دلار روی بازار سرمایه اثر مثبت می‌گذارد و باعث رشد آن می‌شود. اکنون که بازار سرمایه اوضاع قبلی و رشد گذشته را ندارد و تا حدی خراب شده، ممکن است بخشی از پول‌ها که از این بازار بیرون می‌آید به سمت سرمایه‌گذاری در بازار ارز و طلا برود. افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار طلا و ارز ممکن است موجب رشد دلار شود اما در بلندمدت اینگونه نمی‌ماند. چون بازار سرمایه اصلاح خوبی کرده است و دوباره قیمت‌ها ارزنده می‌شود، بازار رشد می‌کند و بنابراین به مرور تقاضا بیشتر می‌شود.

اخبار مهم بورس را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

3 دیدگاه برای “بورس راه خود را از دلار جدا کرد

  1. بهرام گفته:

    شنیده حاکی ازاین موضو ع می باشد که 25اقتصاددان معتبرمحلی وبین الملی درنامه ای به سران قریش متذکر شده انده که ادامه ریزش بورس موجب افزایش حبابی قیمت دلاربه مرز 24هزارتومان شده بنحوی که خواب راازچشمانشان پرانده ونگران ریزش بورس بدلیل افزایش دلارشده اند

  2. پروین گفته:

    کسی قدر تیم قبلی مدیریت بورس را ندانست. به نمودارها نگاه کنید از وقتی این مدیر جدید آمد خیر و برکت از بازار بورس پرکشید و رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز