بورس در کمین سرمایه های مردم در سال 1400

به باور کارشناسان، تصمیمات اخیر دولت مبنی بر پیش بینی افزایش 6 برابر درآمد مالیات نقل و انتقال سهام در سال 1400 و واگذاری سهام دولت در چهار پالایشگاه ، یک شرکت سرمایه گذاری و دو شرکت صنعتی بزرگ به دو بانک، ایجاد التهاب در بورس و زیان مردم را در پی دارد.

به گزارش کاماپرس، بورس امسال در نیمه کاملا متفاوت داشت و بخش بزرگی از سهامداران که بورس اولی ها و تازه کارهای بازار سرمایه بودند از نیمه تاریک آن دچار زیان شدند. این درست که ریسک بورس در ذات معاملات بازار سرمایه نهفته است اما کم نیستند کارشناسانی که معتقدند دولت نیز با تصمیمات و اقدامات خود به زیان مردم در بورس دامن زد. برخی کارشناسان پا از این حد فراتر گذاشته و بر این باورند که دولت بازی را در میدان بورس به نحوی تنظیم و مهندسی کرد که به نفع خود و به زیان مردم تمام شد.

حالا خبر از تصمیمات جدیدی از سوی دولت  در حوزه بازار بورس رسیده که کارشناسان بدبین به رویکردهای بورسی دولت و مردم آسیب دیده از اتفاقات نیمه دوم امسال بورس را دوباره در یک صف قرار می دهد.

دولت بزرگترین برنده و مردم بزرگترین بازنده در بازی بورس

روزنامه شرق در گزارش اقتصادی امروز خود به این موضوع پرداخته و از قول دکتر حسین راغفر اقتصاددان نوشته است؛ دولت از این معامله بزرگی که در بازار سهام شکل می‌گیرد، به چند نحو سود می‌برد؛ اول اینکه دولت در همین چند ماه سال 99، 33 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرد. دوم اینکه بر اثر تورمی که از این طریق در بازار به وجود می‌آید، ارزش بدهی‌های بدهکاران کاهش می‌یابد و بزرگ‌ترین بدهکار در جامعه ما خود دولت است.

آریاک سفر

بازنده این جریان گروه‌های بزرگی از مردم هستند که نه‌تنها ارزش دارایی آنها به‌ واسطه فروریختن حباب قیمت سهام افت شدید پیدا می‌کند، بلکه به ‌واسطه تورمی که اتفاق می‌افتد نیز سرمایه آنها بیش از پیش بی‌ارزش می‌شود. در این بین حتی افرادی که در بازار سرمایه حضور ندارند نیز از تبعات تورمی که در اقتصاد ایجاد شده، متأثر خواهند شد و به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر جامعه زیر فشارهای تورمی این مناسبات قرار خواهند گرفت.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید:

مردم سال آینده در بورس بازی نمی خورند

غلامحسین دوانی، عضو جامعه حسابداران رسمی ایران نیز در این باره می‌گوید: وقتی می‌گوییم درآمد حاصل از نقل‌و‌انتقال از بورس شش برابر می‌شود؛ یعنی تصور دولت این است که بورس در سال 1400 رونق دارد. او تأکید می‌کند: در این خصوص چند نکته را باید یادآور شد. تصور ما این است که سال بعد گشایشی در اقتصاد صورت نخواهد گرفت و انتظار رونق‌گرفتن بورس از محل گشایش اقتصادی انتظار درستی نیست. اما نکته مهم‌تر اینکه دولت نمی‌تواند بازی‌ای را که امسال در بورس به راه انداخت، سال بعد تکرار کند.

واقعیت این است که بازی امسال برای مردم سابقه نداشت و به تبع آن از تب ایجاد‌شده در بازار، گرفتار هیجانات خرید سهم شدند؛ اما سال بعد مردم تجربه زیان سال 99 را دارند. تعداد کدهای سهام‌داری که در شش ماه اول سال 99 صادر شد، تقریبا 14 برابر سال قبل بود؛ اما سال 1400 مردم گرفتارشدن در ریزش‌های بورس را تجربه کرده‌اند. پس می‌توان انتظار داشت مردم مانند سال 99 بازی نخورند.

اخبار مهم امروز را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بورس، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

5 دیدگاه برای “بورس در کمین سرمایه های مردم در سال 1400

  1. منتقد گفته:

    طبق این تحلیل دولتی رو که مقابل مردم خودش قرار گرفته و به ملت خودش رکب میزنه رو چی باید صدا زد؟؟؟؟؟؟؟؟

  2. سیدجعفرکاظمی گفته:

    مگرسرمایه ای هم برای مردم باقی مانده؟ دولت برای جبران کسری بودجه همه راهاپولو کرد. همین دولتی که بورس راتبلیغ میکرد نگو دانه پاشیده است وماخبرنداریم!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز