پژو پارس و 6 خودروی پرتقاضا مشمول قیمت گذاری جدید نمی شوند

با اعلام فرمول جدید قیمت گذاری برای 18 خودروی داخلی بازار خودرو به تلاطم افتاده و قیمت خودروهای پرتیراژ افزایش یافته و این درحالیست که اساسا فرمول جدید قیمت گذاری شامل خودروهایی همچون پژو پارس ، سمند، پژو 206 تیپ 2 و 5 و صندوق دار ، تیبا و رانا نمی شود.

به گزارش کاماپرس، اعلام فرمول جدید قیمت گذاری خودروهای داخلی طی دو روز اخیر بازتاب فراوانی در بازار خودرو داشته و شوک افزایشی به قیمت ها داده و این در حالیست که این فرمول قرار است برای خودروهایی لحاظ شود که جزو خودروهای اصلی و پرتقاضا و پرتیراژ بازار نیستند.

زمزمه خارج شدن برخی خودروها از شمول قیمت گذاری حمایتی شورای رقابت از ماه پیش شنیده می شد و در فرمول جدید نیز در مورد خودروهایی که قیمت آنها به نوعی آزاد شده و در اختیار خودروسازان قرار گرفته ، افزایش قیمت خودرو تابعی از افزایش تولید است تا گرانی با افزایش تولید خنثی شود.

شورای رقابت باز هم اشتباه کرد

این تمهید با انتقاداتی مواجه شده و از جمله دنیای اقتصاد در اینباره نوشته است؛ به‌نظر می‌رسد شورای رقابت در فرمول ابداعی اخیر خود که آزادسازی ۱۸ خودرو را با الزاماتی به خودروساز تحمیل کرده بازهم دچار اشتباه شده باشد چراکه تولید اغلب محصولات خودروسازان از اردیبهشت سال جاری روند صعودی داشته اما این روند در کاهش قیمت بازار تاثیری نداشته است.

راز آسمان پایتخت

نکته بسیار مهم دیگری که در گزارش دنیای اقتصاد به آن اشاره شده این است که خودروهای پرتیراژ که رانت اصلی بازار را تشکیل می دهند همچون تیبا صندوق دار و تیبا 2، سمند، پژوهای ۲۰۶ معمولی ( تیپ 2 و 5) و صندوقدار، پژو ۴۰۵، پژو پارس  و رانا برخلاف تصور قبلی همچنان در حبس قیمت‌گذاری دستوری باقی خواهند ماند و این خودروها مشمول فرمول جدید نمی شوند.

ایجاد جو هیجانی در بازار خودرو با اطلاع رسانی نادرست شورای رقابت

با این اوصاف به نظر می رسد نتیجه فوری که از فرمول جدید قیمت گذاری شورای رقابت به دست آمده ایجاد جو روانی و هیجانی  در بازار و افزایش قیمت خودروهایی است که اساسا قرار نیست تغییری در روش قیمت گذاری آنها ایجاد شود.

یک فعال بازار خودرو در این باره به کاماپرس گفت: هیچ خریدار خودرویی جزئیات فرمولی که از سوی شورای رقابت اعلام شده را نمی خواند و اگر هم بخواند این جزئیات به نحوی منتشر شده که کمتر کسی می تواند آن را درک کند. حمید زارعی نحوه رسانه ای کردن فرمول قیمت گذاری را اشتباه دانست و افزود: اگر شواری رقابت می خواست این فرمول در بازار تلاطم ایجاد نکند باید به صورت بسیار ساده تر جزئیات فرمول قیمت گذاری جدید را اعلام می کرد و ضمنا تصریخ می کرد که فرمول جدید شامل خودروهایی مثل پژو پارس ، پژو 206 و سمند و تیبا نمی شود و با همین اقدام ساده جلوی تنش در بازار گرفته می شد.

کدام خودروها با فرمول جدید قیمت گذاری می شوند؟

شایان ذکر است طبق اظهارات رضا شیوا رئیس شورای رقابت خودروهای سمند سورن پلاس، رانا پلاس با موتور EC۵، رانا پلاس با موتور TU۵، دنا پلاس توربوشارژ دستی، دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک، پژو ۲۰۷i اتوماتیک (هاچ‌بک)، پژو ۲۰۷ پانوراما دستی (هاچ‌بک)، هایما توربو S۵ دستی، هایما توربو S۷ اتوماتیک، K۱۳۱، ساینا s، کوئیک، شاهین، آریا، برلیانس، چانگان و زوته مشمول فرمول جدید می‌شوند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  بازار خودرو، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : ایران خودروسایپا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

5 دیدگاه برای “پژو پارس و 6 خودروی پرتقاضا مشمول قیمت گذاری جدید نمی شوند

  1. Akam گفته:

    بازهم گامی دیگر درخدمت به خودروساز وضرر به ملت مافیای خودرو چقدرقدرتمندشده که هرکاری بخواد میکنه کارخونه بیاد سورن بده 300 میلیون!!!!!!!! اون موقع چطوری میخان بازارو کنترل کنن با هوا؟ باماهی 1000تا ماشین تولید قطعا اون موقع ماشین تولید داخل تو بازارمیشه500 میلیون

  2. مهدی گفته:

    خدا خیرشون نده الهییییییی….
    مردم تا کی باید تاوان ندونم کاری مسئولین رو بدن، اون از بورس که روزگار مردم رو سیاه کرد و اینم از خودروووو
    جای تاسف ه…
    ما قافله ای هستیم که همیشه از پیشرفت عقب میمانیم.
    هیچ فریاد رس و دلسوزی هم برای ما مردم بیچاره وجود ندارد😔

  3. انسان گفته:

    توی یه کشور ورشکسته که اکثر کارخونه ها و کسب و کار ها ورشکسته شدن ,ولی این فرغون سازها ملت رو چپاول میکنند یکی در بورس که قیمت رو میکشن پایین و ملتی که سهامشون رو گرفتن ضرر میکنند و یکی هم با فروش فرغون هاشون به قیمت خودرو های با کیفیت خارجی,چرا کسی نیست به اعتراض مردم رسیدگی کنه باید ملت بیاد تو خیابون ها , کشته بشن ؟کجاست عدالت دروغین شما که به داد ملت برسه

  4. احمد گفته:

    آزاد سازی یعنی برداشتن حق گمرکی مثل همه جای دنیا نه چند ده برابر قیمت فروختن بی کیفیت ترین خودرو ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز