پراید با فرمول جدید شورای رقابت 90 میلیونی می‌شود؟

لست سکند

فرمول جدید قیمت گذاری خودرو با نظرات متفاوتی از سوی کارشناسان مواجه شده به نحوی که برخی کارشناسان معتقدند این فرمول در شرایط فعلی نرخ ارز، تغییر محسوسی در بازار ایجاد نمی کند و به عنوان نمونه ارزان ترین خودروی بازار یعنی پراید را به قیمت های پائین تر نمی کشاند.

به گزارش کاماپرس، فرمول جدید قیمت گذاری 18 خودرو که همه آنها – به جز ساینا S – در بازار بالای 200 میلیون تومان قیمت دارند، قیمت مصوب کارخانه ای این خودروها را افزایش می دهد و در کوتاه مدت قیمت بازار آنها را نیز افزایش خواهد داد اما این فرمول بر قیمت خودروهای دیگری مثل پراید چه تاثیری خواهد داشت؟

آنچه طی روزهای اخیر در بازار خودرو مشاهده می شود این است که این فرمول در بازار جو هیجانی ایجاد کرده و با این که قرار نیست در مورد خودروهایی مثل پژو 206 یا سمند هم چنین فرمولی مبنای قیمت گذاری باشد، قیمت این خودروها رو به گرانی رفته است.

نقطه نظرهای کارشناسی درباره فرمول جدید شورای رقابت نیز نشان می دهد، از دیدگاه کارشناسان قیمت گذاری های دستوری تغییر چندانی در شرایط و معادلات بازار خودرو ایجاد نخواهد کرد.

برای مثال فربد زاوه، کارشناس خودرو در این باره به روزنامه «شرق» گفته است: اهمیتی ندارد قیمت خودرو را آزادسازی یا سرکوب کنند. اینکه تصور کنیم فرمولی گذاشته و قیمت خودرو را با آن کنترل می‌کنیم، فقط جنبه پروپاگاندای دولتی دارد.

راز آسمان پایتخت

تعیین قیمت خودرو در کارخانه ملاک بازار نیست

وی تصریح می کند: در‌حال‌حاضر قیمت‌گذاری شورای رقابت درباره مدل‌هایی مثل کوئیک آر، کوئیک اس و‌… بالاتر از بازار است. این نشان می‌دهد که اصلا مهم نیست در مبدأ کارخانه چه قیمتی را اعلام می‌کنید، نهایتا بازار درباره قیمت محصول متناسب با قدرت خرید، محبوبیت، مطلوبیت کالا و میزان عرضه تصمیم می‌گیرد.

این کارشناس بازار خودرو تأکید می‌‎کند: هرچه فضا را آشفته‌تر و غیر‌شفاف‌تر کنید، فقط باعث می‌شود تقاضای جدیدی ایجاد شود؛ چون نمی‌توانید به این تقاضا پاسخ دهید، محاسبات غلط می‌کنید.

وی بیان می‌کند: نه پراید 30‌میلیون‌تومانی شورای رقابت مانع از پراید 160‌میلیون‌تومانی در بازار شد و نه این فرمول‌های شورا باعث می‌شود پراید 90 میلیون تومان شود.

اخبار مهم بازار خودرو را بخوانید:

اگر نرخ ارز ثابت بماند خودرو گران نمی شود

امیر حسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو نیز در این باره گفته است: گمان من این است که تعیین قیمت با فرمول جدید یکی، دو هفته طول بکشد چرا که یک‌سری اعداد مبنا دارند که باید از بانک مرکزی بیاید. بعد هم به بهمن و اسفند می‌خوریم و به نظر می‌رسد خیلی هم ماجرا جدی نیست.

‌وی یادآور می‌شود: از 10 روز مانده به انتخابات آمریکا نرخ دلار که افسار‌گسیخته افزایش می‌یافت و به بالای 30 هزار تومان رسیده بود، تعدیل شد و به نزدیک 25 هزار تومان آمد. از آن زمان نرخ خیلی چیزها از‌جمله خودرو کاهش یافته است.‌به گفته کاکایی، در‌حال‌حاضر قیمت بسیاری از خودروهای داخلی بین 20 تا 40 درصد افت کرده است و خودروهای خارجی هم بعضا بیشتر از 40 درصد افت قیمت داشته‌اند. اگر نرخ ارز ثابت بماند، بهای خودرو بالا نخواهد رفت؛ حتی اگر شورای رقابت قیمت را مقداری بالا بکشد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  بازار خودرو، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

مرتبط با : سایپا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “پراید با فرمول جدید شورای رقابت 90 میلیونی می‌شود؟

  1. مهدی گفته:

    این قیمت ها واسه 20 سال آینده هستش نع عرض دو سال راه بیست ساله رو طی کنید پرایدی که سال 97 21 میلیون بود چرا الان باید 100 میلیون باشه مگه حقوق مردم چند درصد بالا رفته در طول دو سال حقوق 25 درصد افزایش داشته پراید 300 درصد اون کارشناسی که چنین قیمتی پیشنهاد میده باید اون مدرکش رو بزاره در کوزه آبشو بخوره بابا شماها ملت رو چی فرض می کنید قیمت پراید باید اندازه حقوق مردم بره بالا نه اندازه خون مردم قیمت پراید اگه قراره افزایش پیدا کنه اندازه حقوق مردم باید گرون بشه یعنی عرض دوسال با 50 درصد افزایش قیمت واقعی پراید باید 31میلیون پانصد باشه نع 100 میلیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز