یارانه معیشتی و بنزینی ؛ اعتراض جاماندگان و آمارهایی که غلط انداز است

یارانه های معیشتی و بنزینی اعتراض های فراوانی از سوی جاماندگان به دنبال داشته و آنها که این یارانه ها را دریافت کرده اند نیز به ناچیز بودن مبالغ دریافتی در برابر تورم موجود معترضند با این حال آمارها نشان می‌دهد ، تغییر روال پرداخت یارانه‌ها به کاهش شکاف درآمدی اقشار کم درآمد منجر شده است.

به گزارش کاماپرس، اگر شما جزو آن دسته از افراد و خانوارهایی هستید که بعد از گران شدن بنزین در سال گذشته یارانه معیشتی و بنزینی به شما تعلق گرفته ضمن آن که این یارانه شاید سهم اندکی در جبران هزینه هایی که تورم برای شما ایجاد کرده ایفا کند، باید خود را خوش شانس بدانید. چرا که بسیاری افراد با وجود آن که از نظر درآمد وضعیت مطلوبی ندارند و با تنگناهای معیشتی دست و پنجه نرم می کنند از شمول این یارانه ها هم بیرون افتاده و به عبارتی جا مانده اند.

در عین حال آمارهایی که مرکز آمار اخیرا منتشر کرده نشان می دهد این یارانه ها وضعیت درآمد اقشار ضعیف و دهک های پائینی جامعه را بهبود بخشیده و فاصله درآمد آنها را با دهک های بالایی کمتر کرده است.

آمار بهبود درآمد خانوارها واقعی است یا غلط انداز؟

البته این آمارها همواره از سوی برخی کارشناسان مورد تردید قرار می گیرد چرا که روش های آماری به کار گرفته شده در آنها چندان مورد اعتماد کارشناسان نیست. سوال اینجاست که با توجه به وضیعت نامطلوب اقتصادی خانوارهای کم درآمد – حتی با وجود دریافت یارانه های معیشتی – این آمارها واقعی است یا آمارهای غلط انداز؟

آریاک سفر

اخبار مهم مرتبط را بخوانید:

روزنامه همشهری در گزارشی به این موضوع پرداخته و در بخشی از این گزارش نوشته است؛  آمارهای رسمی از اثرگذاری توزیع یارانه‌های معیشتی و بنزینی در سال98 بر کاهش شکاف درآمدی و تعدیل ضریب جینی در ایران حکایت دارد. البته این آمارها بهبود وضعیت درآمدی خانوارها در دهک‌های بالاتر از متوسط را نیز تأیید می‌کند که در سایه جهش تورم محقق شده و توانسته میانگین درآمد کل خانوارها را به نسبت سال97 افزایش دهد.

در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم؛ بهبود وضعیت ضریب جینی در سال98 نسبت به سال97 اتفاقی است که با نگاهی به میزان رشد حقوق دستمزد در سال98 ، روند نرخ تورم و شیب افزایش قیمت کالاهای مصرفی نمی‌تواند ناشی از تحولات مثبت در شاخص‌های اقتصادی باشد؛ اما تجربه پرداخت نخستین دور یارانه معیشتی از زمستان97 و تداوم آن برای 3دهک کم‌درآمد در نیمه نخست سال98 و همچنین تکرار یارانه معیشتی به‌دنبال طرح بنزینی دولت از پاییز98 اتفاقاتی است که می‌تواند به‌عنوان عوامل مؤثر در بهبود وضعیت درآمد دهک‌های کم‌درآمد و کاهش شکاف درآمدی میان فقیر و غنی در جامعه ایرانی مطرح شود.

به‌خصوص که به‌واسطه درآمد بسیار اندک 3دهک پایین درآمدی، توزیع یارانه حتی در حد 100هزار تومان نیز اثرات قابل‌توجهی در تراز دخل‌وخرج این خانوارها دارد و به عبور آنها از تنش اقتصادی کمک می‌کند.

 

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

3 دیدگاه برای “یارانه معیشتی و بنزینی ؛ اعتراض جاماندگان و آمارهایی که غلط انداز است

  1. عمو گفته:

    با ۴ دلار بهبود وضعیت معیشتی انجام دادید و فاصله تبغاتی بین اقشار پر درامد و کم درامد رو کم کردید خودت رو مسخره کردی عمو؟؟؟؟

  2. رحمان گفته:

    بنام خدا(پر)واضح است که مرکزآمارکلمه دهن پرکنی است ازبدوشروع تورم تاکنون هم چنان ادامه داردیک بارراست نگفته همیشه ایام جانب سرمایه داران غیرمشمول راگرفته مشمولین کمک های معیشتی مدام درپس پرده مانده اندهمانطوریکه اطلاع داریدافرادمعسرومفلس مانندمن صدایی نداردتابجایی برسدوتیپی نداردتابچشم بخوردفقربرروی فقروسیله مرکزآمارانباشته میشودخدابه دادمابرسد

  3. وحید گفته:

    نه حقوق ثابت دارم نه بیمه ,این ماه معیشتی برام واریز نکردید ,وام هم ندادید بهم ,خدایی بجای دست ادمای ضعیف و بگیرید ,از صخره پرت میکنید پایین این انصاف هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز