بهترین موشک های هایپرسونیک جهان در سال 2023

موشک‌های هایپرسونیک قابلیت حرکت 5 برابر سرعت صوت را دارند؛ به طوریکه هیچ سیستم دفاعی عملیاتی قادر به جلوگیری از این سلاح‌های استراتژیک نیست. موشک‌های هایپرسونیک قابلیت حمله سریع به اهداف مهمی مثل رادارهای پدافند هوایی دشمن را دارند. این دسته از موشک‌ها می‌توانند دردسرهای زیادی برای دشمنان ایجاد کنند. به گزارش کاماپرس، موشک‌های هایپرسونیک توسط هیچ سامانه و هواپیمایی (به غیر از اس-500 روسی) قابل رهگیری نیست. در ادامه این مطلب، بهترین موشک‌های هایپرسونیک جهان در سال 2023 معرفی می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

1- لاکهید مارتین اس‌آر-۷۲ (پسر بلک برد)

لاکهید مارتین اس‌آر-۷۲ سریع‌ترین پهپاد هایپرسونیک جهان است که در سال 2013 با هدف شناسایی از آن رونمایی شد تا جایگزین اس‌آر-71 شود. طراحی این پهپاد به گونه‌ای است که در سریع‌ترین حالت ممکن به سمت آسمان به پرواز درآید. اس‌آر-۷۲ این با سرعت 6 ماخ پرواز می‌کند و عملاً در دامنه ابرصوت قرار دارد.

 

راز آسمان پایتخت

2- موشک زیرکُن

این موشک سریع‌ترین موشک هایپرسونیک در دنیا است که آزمایشات زیادی روی آن توسط روسیه انجام گرفته است. زیرکن یک موشک کروز مافوق صوت ضد کشتی با موتور اسکرم جت است. این موشک با سرعت 8 تا 9 ماخ به حرکت درمی‌آید. چنین سرعت بالایی ی قطعاً ابری از پلاسما را در اطراف موشک ایجاد می‌کند که هرگونه امواج رادیویی را جذب می‌کند و موشک را برای رادارها غیرقابل شناسایی می‌کند. طبق گفته روس‌ها، حداکثر برد این موشک 540 مایل دریایی است و سوخت جدیدی برای این منظور تدارک دیده شده است.

3- بوئینگ ایکس-۵۱

این هواپیمای بدون سرنشین، قابلیت پرواز در ارتفاع 21 هزار متر و سرعت 5 ماخ را دارد. این هواپیما از نوع ویو رایدر است، یعنی در سطح زیرین آن یک قسمت پرفشار ایجاد می‌شود تا در ارتفاع‌های بالا به پرواز دربیاید. این هواپیمای مافوق صوت حاصل تلاش‌های مشترک بین نیروی هوایی ایالات متحده، ناسا، بوئینگ و ویتنی راکتداین بود. انتظار می‌رود این سلاح بر روی موشک مارک فایو پلاس و در اواسط دهه 2020 میلادی در اختیار ارتش ایالات متحده قرار بگیرد.

4- براهموس 2

این موشک کروز مافوق صوت حاصل تلاش مشترک روسیه و هند است. براهموس 2 دومین سری از موشک‌های کروز براهموس است که سرعت 7 ماخ و برد 450 کیلومتری دارد.

5- اِی‌جی‌ام-۱۸۳ اِی‌آرآردبلیو

این سلاح مافوق صوت توسط لاکهید مارتین و برای استفاده نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا ساخته شده است. حدس زده می‌شود منظور از سلاح مافوق صوت دونالد ترامپ در سال 2022 همین اِی‌جی‌ام-۱۸۳ اِی‌آرآردبلیو بوده است.

6- موشک شائوریا

این موشک تاکتیکی توسط ارتش هند ساخته شده است. برد شائوریا بین 700 تا 1 هزار و 900 کیلومتر است و قابلیت حمل 200 کیلوگرم تا 1 تن بمب معمولی یا هسته‌ای را دارد. هر چند، برخی منابع ادعا می‌کنند برد این موشک بسیار بیشتر است.

7- موشک تاکتیکی دیپ استرایک یا حمله عمقی

این موشک، نسل جدید موشک تهاجمی سطح به سطح بلندبرد است که سازنده آن شرکت آمریکایی رِیْتیان تکنالوجیز است. یکی از قابلیت‌های منحصربه‌فرد دیپ استرایک، مجهز بودن به موشک ضربه دقیق یا همان پی‌آراس‌ام است تا حملات را خنثی کند و بتواند اهداف در میدان جنگ را مورد هدف قرار دهد. هدف اصلی از ساخت این موشک، حمله به اهداف زمینی ثابت مثل منطقه استقرار بالگرد و سنگرها است.

8- موشک اچ‌اس‌تی‌دی‌اف

این اسکرم جت بدون سرنشین، حامل موشک‌های مافوت صوت و کروز دوربرد است، اما برای مقاصد غیر نظامی مثل پرتاب ماهواره‌های ارزان هم استفاده می‌شود. سازمان تحقیق و توسعه دفاعی متولی ساخت این موشک است و قرار است اچ‌اس‌تی‌دی‌اف با سرعت 8 ماخ تا ارتفاع 32.5 کیلومتر بالا برود.

بیشتر بخوانید:

9- موشک ای‌اس‌ان فور جی

این موشک کروز قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارد و قرار است جایگزین موشک ای‌اس‌ام‌پی‌ای شود. هدف از تولید این موشک، حمل سلاح با سرعت 7 تا 8 ماخ است. این موشک قابلیت نصب بر روی هواپیمای جنگنده داسو رافال را دارد و تا ارتفاع هزار کیلومتر می‌تواند به پرواز درآید.

10- 14-ایکس

این جسم مافوق صوت سبک برزیلی توسط مؤسسه مطالعات پیشرفته دینامیک هواگرمایی و هایپرسونیک و نیروی هوایی برزیل درست شده است. موتور اسکرام جت 14-ایکس با سوخت هیدروژن مایع کار می‌کند. 14-ایکس را می‌توان به موشک وی‌اس‌پی30 تا ارتفاع 100 هزار فوت و سرعت حداکثری 10 ماخ به پرواز درآورد. برزیل این فناوری را یکی از مقرون به صرفه‌ترین راه‌ها برای دسترسی به فضا در جهان می‌داند. از ایکس-14 در بخش‌های مختلفی مثل موشک های بالستیک قاره پیما و هواپیماهای غیرنظامی می‌توان استفاده کرد.

11- موشک پرسئوس

این موشک فراصوت رادارگریز توسط شرکت ام‌بی‌دی‌ای ساخته شده است. پرسئوس قابلیت شلیک به چندین هدف را در یک منطقه وسیع دارد. برد پرسئوس 300 کیلومتر و سرعت آن 5 ماخ است. این موشک شباهت بسیار زیادی به موشک هایپرسونیک براهموس دارد.

12- دی‌اف-زداف

این جسم هایپرسونیک چینی قرار است بر روی موشک بالستیک دی‌اف-17 سوار شود. سرعت 5 تا 10 ماخی برای این موشک انتظار می‌رود. دی‌اف-زداف می‌تواند به درون دفاع هوایی لایه‌ای ناوهای آمریکایی نفوذ کند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز