ساخت موشک ضد کشتی هایپرسونیک «هیلو»

قرارداد 116 میلیون دلاری بین لاکهید مارتین و ریتون برای ساخت موشک‌های هایپرسونیک ضد کشتی در قالب برنامه‌ای تحت عنوان «هیلو» به امضا رسید. این موشک قابلیت اصابت به کشتی‌هایی در صدها مایل دورتر از خود را هم دارد. پیشنهادهای طراحی اولیه در اواخر سال 2024 ارائه خواهند شد.

به گزارش کاماپرس و به نقل از ام‌اس‌ان، این سلاح احتمالاً با موتور اسکرام جت کار خواهد کرد که در اسناد نیروی دریایی آمریکا به جنگ تهاجمی ضد سطحی (OASuW) شهرت دارد. انتظار می‌رود این موشک بسیار سریع‌تر و دوربردتر از موشک کروز رادارگریز لراسم باشد.

هدف از ساخت این موشک کشتی زن، تمرکز بر درگیری‌های احتمالی در غرب اقیانوس آرام با کشور چین است. کارایی موشک هایپرسونیک مذکور با دامنه برد آن مشخص خواهد شد.

به بیان ساده، موشک هایپرسونیک می‌تواند پنج برابر سرعت صوت حرکت کند؛ یعنی یک مایل حرکت به ازای هر ثانیه. هر چند، موشک هایپرسونیک پروژه هیلو قابلیت آزادسازی گلایدرهای مافوق صوت از بالای جو زمین را هم خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

راز آسمان پایتخت

برنامه‌های تسلیحاتی کنونی نیروی دریایی آمریکا بر سلاح‌های مافوق صوت دوربرد متمرکز هستند که حداقل، تا الان، به نظر می‌رسد که برای اصابت به اهداف سطحی ساکن طراحی شده‌اند.

در پروژه هیلو، هدف اصلی ایجاد یک موشک کروز با قابلیت پرواز در ارتفاع پایین است. چنین موتورهایی در حفظ سرعت‌های بالا بسیار کارآمد هستند، چون به جای کمپرسور از جریان هوای مافوق صوت تندرو برای فشرده سازی استفاده می‎شود.

در حال حاضر، نیروی دریایی آمریکا دو موشک ضد کشتی به نام‌های موشك كروز توماهاك و ای جی ام 158 سی لراسم در اختیار دارد. به علاوه، موشک‌های هارپون و موشک کروز ضد کشتی هم با برد کوتاه‌تر در دسترس هستند. تمام این سلاح‌ها مادون صوت هستند؛ یعنی زیر سرعت صوت به پرواز درمی‌آیند.

تسلیحات هدایت‌شوند کمتر تخصصی هم مثل موشک ضد رارادار ای‌جی‌ام-۸۸ هارم و موشک‌های پدافند هوایی اس ام-6 موجود هستند که برای مبارزه با اهداف دریایی متحرک به کار می‌روند.

نیروی دریایی آمریکا هنوز سلاحی با قابلیت همزمان ضد کشتی و هایپرسونیک ندارد که به زودی به این سلاح هم مجهز خواهد شد. هر چند، ارتش روسیه از موشک مافوق صوت زیرکُن رونمایی کرده است که با سرعت حدود 9 برابر سرعت صوت قابلیت حرکت به سمت هدف را دارد. ارتش چین هم موشک بالستیک ضد کشتی دانگ فنگ 21 دی و دانگ فنگ 21 بی را برای عرضه دارد.

پروژه هیلو بر خلاف لراسم، برای سرعت‌های بسیار بالا طراحی شده است. کشتی‌های جنگی پیشرفته معمولاً دارای رادارهای دفاع هوایی قدرتمند و سیستم‌های دفاع هوایی چندلایه با ده‌ها موشک و چندین توپ جنگی هستند. داشتن موشک‌های فوق‌سرعتی می‌تواند قبل از هر گونه عکس‌العمل از جانب کشتی، آن را در آب غرق کند.

انتهای پیام

مرتبط با : ریتون
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “ساخت موشک ضد کشتی هایپرسونیک «هیلو»

  1. مهرداد گفته:

    سال 1957،اولین ماهواره دنیا، اسپوتنیک را روس‌ها به فضا فرستادند. سال 1961،اولین فضانورد دنیا، یوری گاگارین را هم روس‌ها به فضا فرستادند. از سال 1957 که رقابت فضایی دو ابرقدرت را روس‌ها شروع کردند، عملا در همه چیز اول بودند. اولین پرتاب موجود زنده، اولین گردش مداری، اولین راه پیمایی فضایی وووو. اما تمام این کارها همه مقدمه ای بود برای هدف نهایی. یعنی قدم گذاشتن برای اولین دفعه بر روی سیاره ای بجز زمین یعنی ماه، قمر زمین. آمریکایی‌ها که در تمام این مدت در رقابت شکست خورده بودند تمام هدف خود را بر روی جایزه نهایی گذاشتند. یعنی ماه. رئیس جمهور آمریکا در آنزمان یعنی 1961 جان اف کندی اینرا در یک سخنرانی اعلام کرد. به این ترتیب ناسا تاسیس شد. و بالاخره 1969 آمریکایی‌ها در ماموریت آپولو 11 توسط باز آلدرین و نیل آرمسترانگ، این آمریکا بود که نخستین فضانورد را روی ماه فرود آورد. بعد از آنهم روس‌ها هیچوقت نتوانستند انسانی بر روی ماه فرود آورند و با از بین رفتن علاقه و شور روس‌ها به این مسابقه عدم تلاش برای فرستادن فضانورد بر روی ماه، آمریکایی‌ها نیز بعد از فرستادن 12 نفر به ماه و بعد از ماموریت آپولو19 دیگر این پروژه را کنار گذاشتند تا امروز که با پروژه آرتمیس و اینبار با هدف ساختن پایگاه دائمی بر روی ماه به هدف مکانی برای آغاز رفتن به مریخ، کسی به ماه نرفت.
    منظور از این توضیحات این است که آمریکایی‌ها قبلا نشان دادند که در جلو زدن از رقبا در یک مسابقه با برنامه ریزی دقیق و صبر و حوصله و سرمایه گذاری مناسب، بخوبی مهارت دارند. در سال‌های قبل و در حین جنگ دوم جهانی نیز نازی‌ها و آمریکایی‌ها در حال کار بر روی پروژه سلاح هسته ای خود بودند. آلمان‌ها قبل از تکمیل پروژه جنگ را باختند و آمریکایی‌ها یکسال بعد از شکست آلمان در جبهه اروپا، با اولین سلاح هسته‌ای دنیا، ژاپن را هم در جبهه اقیانوس آرام مجبور به تسلیم کردند. رقابت امروز بر سر سلاح هایپر سونیک هم مانند دو مورد قبلی بنظر من است. آمریکایی‌ها راند اول را باختند به روس‌ها و چینی‌ها. باید دید که مجدد تاریخ را تکرار خواهند کرد یا نه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز