بزرگترین کشتی های یخ شکن دنیا + تصاویر

کشتی‌های یخ‌شکن نوعی از کشتی‌ها هستند که برای حرکت در آب‌های پوشیده از یخ و ایجاد آبراه‌های امن برای سایر قایق‌ها و کشتی‌ها طراحی شده‌اند. بدنه قوی، دماغه آهنی با قطر زیاد و مقاومت بالا از جمله ویژگی‌های برجسته کشتی‌های یخ‌شکن نسبت به کشتی‌های معمولی هستند. به گزارش کاماپرس و به نقل از اتوژورنالیسم، توسعه ناوگان کشتی‌های یخ شکن باعث می‌شوند توان بالقوه حمل و نقل دریایی تسهیل شود و حجم تجارت‌ها و مبادلات کالایی افزایش یابد. همچنین، کشتی‌های یخ‌شکن از نظر نطامی و امنیتی هم بسیار به کار می‌آیند. در ادامه این مطلب، به بزرگترین کشتی‌های یخ‌شکن دنیا اشاره می‌شود.

1- اس. ای. اگالس

این کشتی تحقیقاتی متعلق به کشور آفریقای جنوبی است که مأموریتش در آوریل 2012 به پایان رسید. طول این کشتی 367 فوت و حجم ان 1 هزار و 837 تن است. موتور این کشتی قدرت 6 هزار اسب بخار دارد و می‌تواند سرعتی معادل 12.5 گره دریایی را در آب‌های دریایی طی کند.

2- ایوان پاپانین

این کشتی، ناوگانی متشکل از دو یخ شکن گشتی چند منظوره است که توسط شرکت کشتی سازی ایوان پاپانین برای نیروی دریایی روسیه ساخته شده است. از این کشتی در اکتبر 2019 رونمایی شد. این کشتی جنگی می‌تواند به عنوان یک یدک کش انجام وظیفه کند. از این کشتی همچنین در امور اسکورت شناورهای توقیف‌شده و محافظت از بنادر دریایی استفاده می‌شود. ایوان پاپانین حجم 8 هزار و 500 تنی، طول 374 فوتی و سرعت 18 گرهی دارد.

آریاک سفر

3- سی سی جی اس سنت لورانت

این یخ شکن کانادایی برای سفرهای تابستانی تحقیقاتی به قطب شمال طراحی شده است. سی سی جی اس سنت لورانت مجهر به پنج موتور دیزلی است که هر کدام قدرت تولید 780 اسب بخار را دارند. حجم این کشتی حدود 15 هزار و 324 تن و طول آن حدود 393 فوت است. سرعت کشتی سی سی جی اس سنت لورانت به 16 گره در آب‌های آزاد می‎رسد.

4- یو اس سی جی سی پولار سی

این یخ شکن سنگین گارد ساحلی ایالات متحده در بیست و سوم فوریه 1977 توسط بخش کشتی‌سازی شرکت لاکهید در سیاتل واشنگتن به بهره برداری رسید. این یخ شکن از سال 2010 به علت خرابی موتورهای اصلی‌اش از کار افتاد. هر چند، شرکت لاکهید در حال برنامه‌ریزی برای تعمیر و راه‌اندازی مجدد شش موتور دیزلی بر روی این ناوگان است. هر کدام از این موتورها قدرت تولید 3 هزار اسب بخار دارند. وزن یو اس سی جی سی پولار سی حدود 11 هزار و 37 تن و طول آن 399 فوت است. سرعت یو اس سی جی سی پولار سی 18 گره است. که هنگام شکستن یک بلوک یخ شش فوتی به سه گره می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

5- الکساندر سانیکوف

هدف از ساخت این یخ‌شکن، کمک به تانکرها در طول مسیر دریای شمال است تا روند مبادلات تجاری حفظ شود. این کشتی مجهز به جدیدترین سیستم‌های موقعیت یابی دینامیکی و کنترل یکپارچه است که می‌تواند به طور مستقل، حدود 30 روز را در دماهای شدید یا حتی دماهای پایین در حدود منفی 50 درجه را تحمل کند.

6- کاپیتان درانیتسین

این یخ‌شکن روسی در فنلاند برای اتحاد جماهیر شوروی در اکتبر 1995 طراحی شده است. کاپیتان درانیتسین گشت و گذار در اقیانوس منجمد شمالی در شمال روسیه را انجام می‌دهد. کاپیتان درانیتسین به علت داشتن 49 کابین، قابلیت حمل 100 مسافر را دارد. وزن این یخ‌شکن 14 هزار و 917 تن و سرعت آن حدود 19 گره است که هنگام رسیدن به صخره‌های یخی، سرعتش به 2 گره می‌رسد.

7- ویکتور چرنومیردین

این یخ شکن روسی ارزشی در حدود 100 میلیون دلار دارد. ویکتور چرنومیردین یکی از بزرگترین و قدرتمندترین یخ شکن های دیزلی-الکتریکی در روسیه محسوب می‌شود که در اواخر سال 2020 از آن رونمایی شد. وزن این یخ شکن حدود 22 هزار تن و طول آن 482 فوت است. هر کدام از موتورهای دیزلی یخ شکن ویکتور چرنومیردین حدود 11 هزار و 600 اسب بخار قدرت می‌توانند تولید کنند. سرعت این یخ‌شکن در آب‌های آزاد حدود 70 گره است که هنگام عبور از یخ‌ها به 2 گره می‌رسد.

8- تایمر

این یخ‌شکن هسته‌ای در سال 1989 توسط فنلاند برای اتحاد جماهیر شوروی که قدرت پرتوی 92 فوتی دارد. تایمر هنوز هم یکی از بزرگترین کشتی‌های قطبی است. موتورهای تایمر به قدری قوی هستند که تا 52 هزار اسب بخار می‌توانند تولید کنند. حداکثر سرعت تایمر 18.5 گره است.

9- اس 50 لت پوبدی

این یخ شکن هسته‌ای یادآوری پیروزی اتحاد جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم است. قدرت مانور و اوج سرعت این یخ شکن روسی 21.4 گره و وزن آن 25 هزار و 168 تن است. طول اس 50 لت پوبدی حدود 524 فوت است که 140 خدمه دارد.

10- آرکتیکا 2016

آرکتیکا 2016 بزرگترین و قدرتمندترین یخ شکن هسته‌ای است که تاکنون ساخته شده است. این کشتی مجهز به رآکتور دوگانه، با بیش از ۱۷۳ متر طول و بیش از ۳۴ متر عرض، قادر است از میان بزرگترین موانع طبیعی دنیا عبور کند. سرعت آرکتیکا 22 گره دریایی است. این یخ شکن در 17 آگوست 1977 به قطب شمال رسید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز