با چقدر پول می‌توان در ترکیه خانه خرید؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

شهروندان ایرانی در سال ۹۹ حدود ۶ هزار و ۴۲۵ دستگاه آپارتمان در ترکیه خریداری کرده اند.خرید ملک برای گرفتن اقامت و اخذ پاسپورت ترکیه ای. اما با چقدر پول می توان در ترکیه خانه خرید؟

به گزارش کاماپرس، اخذ اقامت آن هم با خرید ملک در کشوری که همسایه ایران است و رسیدن به آن با هواپیما فقط سه ساعت طول می کشد، قطعا وسوسه کننده است.

شاید به همین دلیل است که هر روز به تعداد آگهی فروش ملک در شهرهای بزرگ ترکیه افزوده می شود و البته هر سال تعداد ایرانی هایی که در ترکیه ملک خریده اند نسبت به سال قبل بیشتر می شود. کارشناسان بازار مسکن معتقدند افزایش نرخ مسکن در تهران و البته سهولت قوانین ترکیه برای کسب شهروندی این کشور باعث خروج سرمایه ایرانی ها از کشور و خرید ملک در ترکیه شده است.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

تغییر قوانین مهاجرتی و آسان تر شدن خرید خانه

راز آسمان پایتخت

دولت ترکیه سال گذشته و پس از سقوط ارزش لیر با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی بعضی از قوانین مهاجرتی را تغییر داد تا شرایط کسب شهروندی این کشور برای اتباع خارجی آسان‌تر شود.

پیش از تغییر این قوانین متقاضیان کسب شهروندی باید ملکی به ارزش حداقل یک میلیون دلار می‌خریدند،‌اما حالا و براساس قوانین جدید این رقم به یک چهارم یعنی ۲۵۰ هزار دلار کاهش پیدا کرده است. یعنی با یک سرمایه ۲۵۰ هزار دلاری هم می توان در ترکیه ملک خرید هم می توان اقامت این کشور را به دست آورد.

قیمت آپارتمان در ترکیه چقدر است؟

آپارتمان‌های استانبول در ترکیه طرفداران زیادی دارد. هر متر مربع آپارتمان در مرکز این شهر، بسته به وضعیت آن، از ۴ هزار لیر تا ۴۵۰۰ لیر قیمت دارد.
قیمت آپارتمان در شهر توریستی آنتالیا هم حدود ۴ هزار و ۱۰۰ لیر است.

در شهر آنکارا هم هر متر آپارتمان با قیمت ۲ هزار و ۹۰۰ لیر فروخته می شود. قیمت آپارتمان در شهر بدروم که یک شهر ساحلی است حدود ۳هزار و ۲۰۰ لیر است. آپارتمانهای شهر ازمیر هم با قیمت متری ۳۶۰۰ لیر فروخته می شود. در دنیزلی هم قیمت هر متر آپارتمان حدود ۱۵۰۰ لیر است.

خرید ملک در ترکیه چه محدودیتهایی دارد؟

دولت ترکیه قوانینی را برای خریداران ملک گذاشته است که این قوانین شامل موارد زیر است:
-اتباع خارجی اجازه دارند در مناطقی که از سمت دولت مجاز است اقدام به خرید ملک کنند.
-اتباع خارجی در مناطق نظامی و دارای ممنوعیت برای افراد خارجی اجازه خرید ملک ندارند.
-اگر فرد زمینی را خریداری کرد که در آن هیچ سازه ایی وجود نداشت مالک باید در طی 2 سال اقدام به راه اندازی پروژه ایی در آن منطقه کند.
-اتباع خارجی نیز می توانند برای خرید ملک در ترکیه درخواست خرید اعتباری از موسسات مالی و یا بانک ها را داشته باشند و هیچ گونه محدودیتی در این زمینه وجود ندارند.

برای خرید ملک در ترکیه به چه مدارکی نیاز است؟

– گذرنامه
– گرفتن کد مالیاتی محلی
-افتتاح حساب بانکی در یکی از بانک های ترکیه با توجه به کد مالیاتی
– مدارک محل سکونت خود در ایران (مثل قبض برق)
– دو قطعه عکس

مراقب کلاهبردارها باشید

با افزایش خرید ملک در ترکیه، کلاهبرداری از سرمایه گذاران هم افزایش زیادی داشته است. بنابراین رعایت یکسری نکات در این زمینه اهمیت زیادی دارد:
-انتقال مالکیت در ترکیه فقط از طریق اوراق رسمی و ثبتی که به امضای طرفین یا وکلای آنها در دفتر اسناد رسمی رسیده باشد، امکان پذیر است. هم چنین قولنامه باید به صورت رسمی در سازمان ثبت اسناد و املاک این کشور به ثبت رسیده باشد. نوشتن قرار داد در بنگاه و دفترهای غیر مجاز کمی خطرناک است.
-قبل از هرگونه انتقال وجه برای خرید ملک در ترکیه، به شما پیشنهاد می شود که نسبت به استعلام وضعیت ملک مورد نظر، بدهی بانکی، وام بانکی، محدودیت های قانونی و … در سازمان ثبت اسناد و املاک ترکیه اقدام کنید.
-قبل از خرید ملک از سازندگان و مشاوران درخواست داشته باشید تا مجوزهای لازم را به شما نشان دهند. و از صحت آنها مطمئن شوید.
-خرید ملک اگر ارزشش کمتر از ۲۵ هزار دلار باشد تضمینی برای قبول درخواست اقامت نیست.
-در صورت به وجود آمدن اختلاف بین خریدار و فروشنده، هر دو طرف می توانند در دادگستری و مقامات قضایی اقامه دعوی کنند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز