فروش آپارتمان در سال 1400سخت‌تر از امسال است

لست سکند

رصد  و تحلیل حرفه ای های بازار مسکن برخی از برخی نشانه ها خبر می دهد که بر اساس آنها می توان دریافت سال آینده فروش آپارتمان و املاک مسکونی دشوارتر از امسال خواهد بود.

به گزارش کاماپرس، تحولات بازار مسکن نشان از آغاز دوره رکود در این بازار دارد و بسیاری از کارشناسان اقتصادی دوره طولانی رکود – 3 تا 6 سال – به معنای قفل شدن معاملات در این بازار را پیش بینی می کنند. جهش های متوالی قیمت مسکن در سال های 96 تا 99 و فاصله گرفتن قیمت املاک مسکونی از قدرت خرید متقاضیان مصرفی علت عمده وارد شدن بازار مسکن به فاز رکودی است.

تسهیلات مسکن نیز که جبران کننده و ترمیم کننده قدرت خرید متقاضیان مصرفی به شمار می رفت اکنون در پایتخت قدرت خرید 6 متر آپارتمان را به خریداران می دهد و به شدت ناکافی است. از سوی دیگر افزایش تسهیلات مسکن نیز به دلایلی از جمله بار تورمی آن بر سایر بخش های اقتصادی و نبود منابع کافی در نظام بانکی فعلا در دستور کار نیست.

وضعیت ضد و نقیض معاملات بازار مسکن

با توجه به این عوامل در بازار مسکن از حدود 4 ماه قبل زنگ کاهش معاملات به صدا درآمده و به جز دی ماه آمار معاملات همواره کاهشی بوده است. روند کاهشی معاملات تا حدودی بر قیمت مسکن نیز اثر گذاشته و قیمت در برخی مناطق نزولی شده است. البته برداشت های ضد و نقیضی درباره وضعیت معاملات مسکن در تهران وجود دارد. به این معنی که مشاوران املاک در برخی مناطق مدعی هستند تغییر محسوسی در معاملات آنها روی نداده و تعداد فروش آپارتمان و به طور کلی آمار معاملات از نظر آنها مثل سابق و عادی است. این درحالیست که در بسیاری از مناطق بنگاه های املاک روزهاست که هیچ معامله ای نداشته اند.

راز آسمان پایتخت

اخبار مهم بازار مسکن را بخوانید:

آپارتمان هایی که گران شده است اما خریدار ندارد

دکتر محمد حسین ادیب کارشناس اقتصادی این وضعیت را به این شکل تحلیل کرده است؛ می دانیم که تهران ٣٩٠ محله است. در ٢۴٠ محله از این 390 محله طی ٣٠ روز گذشته یا معامله ای صورت نگرفته یا یک معامله انجام شده اما در ٢٠ درصد محلات معاملات مسکن وضعیت عادی دارد. در کشور نیز کم و بیش وضعیت معاملات مسکن همین طور است. حساب ٢٠ درصد محلات را از ٨٠ درصد محلات دیگر باید جدا کرد و نباید میانگین گرفت. میانگین کل معاملات مسکن در تهران ضمن اینکه غلط نیست گمراه کننده است. به عبارتی می توان این طور گفت که عده ای این وضعیت را در بازار مسکن پیش پیش‌بینی نمی کردند که فروش آپارتمان به مشکل بخورد و به عبارت دیگر املاک و آپارتمان هایشان گران باشد اما خریداری وجود نداشته باشد. یا صریح تر عده ای رکود یا کاهش معاملات در ٨٠ درصد محلات تهران را تا این سطح پیش بینی نمی کردند.

نشانه مهمی که نباید آن را ندیده گرفت

مالکان بزرگ املاک را باید حرفه ای ترین معامله کنندگان بازار مسکن دانست که هر از چندی اقدام به آگهی املاک خود و مزایده آنها می کنند. دنیای اقتصاد در گزارشی به بررسی آگهی های این دسته از معامله کنندگان پرداخته و نتیجه جالبی از این رصد و بررسی به دست آمده است. به نوشته این روزنامه آگهی های مزایده ملکی در ماه های پایانی امسال افزایش قابل توجهی داشته است.

افزایش تعداد برگزاری مزایده‌های ملکی پیام مهمی برای بازار مسکن به همراه دارد وآن این است که به احتمال قوی سال 1400 فروش ملک دشوارتر از سال جاری خواهد شد و به همین دلیل ملاکان بزرگ حقوقی تصمیم گرفته‌اند از فرصت باقی مانده تا پایان سال برای عرضه املاک در اختیار خود استفاده کنند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار مسکن، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز