افزایش قیمت دلار موتور محرک گرانی 72 درصدی آپارتمان + نمودار

تور لحظه آخری-کاماپرس

افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر دوباره خبرساز شده است و یکی از پیامدهای این افزایش رشد قیمت املاک مسکونی و دورتر شدن رویای خرید خانه برای اقشار کم درآمد است.

به گزارش کاماپرس، قیمت مسکن با وجود راکد بودن بازار همچنان در حال افزایش است و با وجود آن که آمارهای رسمی و برخی گزارش های میدانی از افزایش تعداد فروشندگان در بازار مسکن بعد از پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا حکایت داشت و رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز سخن از کاهش – به طور متوسط – 15 درصدی قیمت آپارتمان در تهران سخن گفت اما آنچه اکنون در بسیاری از بنگاه های املاگ می گذرد حاکی از رشد دوباره قیمت‌ها در بازار مسکن است.

کارشناسان اقتصادی گرانی مسکن را یکی از مهم ترین پیامدهای افزایش قیمت دلار می دانند و نسبت به آینده این بازار و از بین رفتن امید طبقات کم درآمد به داشتن خانه و سرپناه مناسب هشدار می دهند.

رکورد 170 درصدی پیک تورم دلار در اردیبهشت 98

احسان سلطانی کارشناس و پژوهشگر اقتصادی اخیرا با انتشار تحلیل و نموداری در کانال شبکه اجتماعی خود در تشریح رابطه تورم دلار و تورم مسکن نوشته است؛ پیک (نقطه اوج) نرخ تورم سالانه قیمت دلار در فاصله اسفند ۱۳۹۷ تا تیر ۱۳۹۸ به وقوع پیوست که بالاترین مقدار آن در اردیبهشت ۱۳۹۸ به میزان ۱۷۰ درصد بود.

راز آسمان پایتخت

پیک(نقطه اوج) نرخ تورم سالانه قیمت مسکن در تهران طی ماه های تیر و مرداد ۱۳۹۸ به میزان بیش از ۹۰ درصد به وقوع پیوست که با وقوع شوک دوم قیمت ارز، پیک دوم قیمت مسکن از نیمه دوم سال ۱۳۹۹ شروع شد. نرخ تورم سالانه قیمت مسکن تهران در دی ماه ۱۳۹۹ به میزان ۷۲ درصد بود که از نرخ تورم سالانه دلار به میزان ۶۷ درصد بیشتر است.

بر این اساس، در سه سال اخیر افزایش قیمت دلار موتور محرکه افزایش قیمت مسکن بوده و نکته مهم این که نرخ تورم مسکن نسبت به دلار، از شدت کمتر اما عمق بیشتر برخوردار است.

شایان ذکر است؛ منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به یک ماه، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز