با تراس سبز، طبیعت را به خانه خود بیاورید

تورهای مسافرتی لحظه آخر

گسترش زندگی آپارتمانی در کلان شهرها و کاهش فضای سبز به میزان زیادی باعث کمرنگ شدن ارتباط انسان و طبیعت شده است. ساخت تراس سبز، یکی از ایده‌های فوق‌العاده کاربردی برای استفاده بهینه از فضای ساختمان‌ها است و قابلیت اجرا در منازل مسکونی، دفاتر اداری و مجتمع‌های تجاری را دارد.

به گزارش کاماپرس، تراس سبز محوطه سبز کوچکی است که در تراس ساختمان با استفاده از عناصری مانند پوشش گیاهی، سایبان، کف‌پوش و مبلمان ساخته می‌شود. اجرای تراس سبز علاوه بر زیبایی بصری و ایجاد فضای اختصاصی، باعث افزایش ارزش ساختمان نیز می‌شود. تفاوت‌های ظریفی بین تراس سبز و بالکن سبز وجود دارد، ولی در بعضی مواقع از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می‌شود. بالکن سبز معادل ایوان است و سقف دارد و حداقل از یک سمت به فضای بیرون مشرف است؛ در حالیکه تراس سبز فضایی اختصاصی بدون سقف و جدا از ساختمان است.

در این گزارش رویکردهای اجرای تراس سبز و مزیت‌های آن بررسی شده است.

رویکردهای اجرای تراس سبز

یکی از اصلی‌ترین رویکردهای اجرای تراس سبز با هدف ایجاد فضای اختصاصی و خلوت برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه است. هدف در این رویکرد، ایجاد فضای راحت و دل‌انگیز برای افراد است و در نتیجه باید به حریم خصوصی توجه ویژه‌ای شود؛ بنابراین در این رویکرد، از پوشش گیاهی تا حدی استفاده می‌شود که محیط زیبا شود و محدودیت فضایی ایجاد نکند.

رویکرد دیگر برای ساخت تراس سبز، ایجاد زیبایی بصری در نما و ظاهر ساختمان است. هدف در این رویکرد برخلاف شرایط قبلی، استفاده حداکثری و اغراق‌آمیز از پوشش گیاهی است که از فاصله دور نیز قابل رویت باشد.

راز آسمان پایتخت

رویکرد سوم برای طراحی تراس سبز با هدف ایجاد فضایی برای پروش گل و گیاه و برداشت سبزیجات انجام می‌شود. در این شرایط، تراس سبز به عنوان جایگزینی برای باغچه‌های سنتی ساخته می‌شود و بنابراین باید از فضای تراس، بهره‌وری حداکثری شود.

عناصر اصلی در ساخت تراس سبز

تراس سبز می‌تواند در فضایی کاملا بسته با شیشه و سازه‌های فلزی اجرا شود. این روش برای مناطق دارای آب‌وهوای خیلی گرم یا خیلی سرد بیشترین کاربرد را دارد، زیرا گرما یا سرما باعث می‌شود که تراس حداقل در نیمی از سال غیرقابل استفاده شود. برای پیاده‌سازی و اجرای تراس سبز، از عناصر و تجهیزات مختلفی متناسب با سلیقه افراد و بودجه ساخت استفاده می‌شود.

کف‌سازی، اولین قدم برای طراحی تراس سبز است که با توجه به سبک ساخت تراس انجام می‌شود. تایل چمنی، تایل‌های ترمو، سنگ‌های تزئینی و تایل بتنی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین عناصر برای کف‌سازی تراس سبز به شمار می‌روند. در تراس‌هایی که محدودیت فضا وجود دارد، از فلاورباکس‌ها و گلدان‌ها به عنوان بستر کاشت گیاه استفاده می‌شود که می‌توان به آسانی آن‌ها را جابه‌جا کرد.

میز و صندلی و مبلمان باغی، از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اجزا در ساخت تراس سبز محسوب می‌شوند. ساخت فضای زیبا و اختصاصی بدون وقت‌گذرانی و لذت بردن از آن ارزشی ندارد. سایبان و پرگولاس (سقف روف گاردن) از عناصر مهم در ساخت تراس سبز بوده که برای محافظت از سایر تجهیزات در برابر باد، باران و خورشید نصب می‌شوند.

اجرای دیوار سبز، یکی دیگر از ایده‌های محبوب است که برای تراس‌های کوچک نیز مناسب است و افراد می‌توانند از پوشش‌های گیاهی متنوع برای ساخت دیوار سبز استفاده کنند. ایجاد سیستم آبیاری متناسب با شرایط تراس نیز بسیار ضروری است. اهمیت انتخاب سیستم آبیاری خودکار در تراس‌های سبز فضاهای تجاری دوچندان است، زیرا به دلیل مشغله زیاد ممکن است آبیاری گیاهان در زمان مناسب انجام نشود.

سبک های ساخت تراس سبز

در ساخت تراس گاردن گسترده از پوشش گیاهی با ریشه کم‌عمق، چمن‌آرایی و تجهیزات ابتدایی استفاده می‌شود. اجرای سبک تراس گسترده نسبتا کم‌هزینه است و با این وجود، تغییرات زیادی در محیط ایجاد می‌کند. در ساخت تراس سبز متمرکز، با استفاده از تجهیزات و گیاهان بیشتر، باغچه‌آرایی انجام می‌شود. همچنین از سازه‌های پیش‌ساخته و قابل جابه‌جایی در ساخت تراس سبز مدولار استفاده می‌شود. سبک تراس سبز مدولار در شرایطی که زیرساخت‌های مناسب برای ایجاد باغچه‌های توکار وجود ندارد، کاربرد دارد.

اجرای جذاب ترین تراس‌های سبز با «ایده سبز»

مجموعه ایده سبز با تیمی متشکل از طراحان، معماران و متخصصان فضای سبز از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده است. این مجموعه با هدف افزایش سرانه‌ فضای سبز تعداد زیادی از پروژه‌های موفق را در کارنامه حرفه‌ای خود به ثبت رسانده است. ایده سبز با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی طراحی فضای سبز، نتیجه نهایی کار را نشان می‌دهد و باعث همکاری بهتر کارفرما و مجریان طرح می‌شود. ایده سبز علاوه بر ساخت تراس سبز، خدماتی مانند نگهداری، بازسازی و بررسی دوره‌ای آن را نیز ارائه می‌کند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبسایت https://idehsabz.co مراجعه کنند یا از طریق شماره‌ تلفن‌های 02177245295، 09126494926 و 09121173266 با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشند.

انتهای پیام

مرتبط با : ایده سبز
آریاپی
رایانه کمک
آهن رویال
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز