با بلاکچین و انواع آن آشنا شوید

آریاک سفر

امروزه در عصر تکنولوژی، اطلاعات حرف اول را می‌زند و روزانه انبوهی از داده‌ها تولید می‌شوند، اما نگهداری، ثبت و استفاده درست از آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. فناوری نوظهور بلاکچین که از آن به عنوان بزرگترین اختراع بشر پس از اینترنت یاد می­‌شود، نقشی بزرگ در این راه ایفا کرده است. تکنولوژی بلاکچین با ظرفیت‌های خود نشان داده که قصد کمک به هرچه سریع‌تر طی کردن این مسیر دارد.

کاماپرس در این گزارش به بررسی مفهوم بلاکچین، ویژگی‌ها و انواع آن ‌پرداخته است.

بلاکچین چیست؟

مفهوم بلاکچین را می‌توان به شکلی ساده، راهی برای ثبت و ذخیره اطلاعات به شکل گسترده و همچنین توزیع شده دانست. به عبارت دیگر، بلاکچین یک نوع دیتابیس یا پایگاه داده است. دیتابیس نیز مجموعه‌ای از اطلاعات است که به صورت الکترونیکی در کامپیوتر ذخیره می‌شود. بلاکچین، اطلاعات را به روش جدیدی ذخیره می‌کند و اصلی‌ترین تفاوت بلاکچین با سایر دیتابیس‌ها نیز همین ساختار ذخیره اطلاعات است.

در بلاکچین، یک زنجیره بلوکی وجود دارد که به آن بلاک‌ می‌گویند. بلاک‌ها اطلاعات را به صورت گروهی، جمع‌آوری و در خود نگهداری می‌کنند. البته بلاک­ها ظرفیت محدودی دارند و تنها مقدار معینی از اطلاعات را در خود ذخیره می‌کنند. اگر ظرفیت یک بلوک تکمیل شود، به بلوک پر شده قبلی اضافه خواهد شد و به این شکل، زنجیره‌ای از بلوک‌های حاوی اطلاعات ایجاد می‌شود که به آن بلاکچین می‌گویند.

دریان سفر امید

ویژگی‌های بلاکچین

امنیت: اطلاعات در بلاکچین، رمزنگاری و سپس ذخیره می‌شوند که این موضوع باعث افزایش امنیت اطلاعات خواهد شد.

شفافیت: در بلاکچین‌های عمومی و برای اعضایی که مجوز تایید و مشاهده تراکنش‌ها را دارند، اطلاعات برای همه اعضا قابل مشاهده است؛ بنابراین شفافیت در اوج خود قرار خواهد گرفت.

غیر قابل تغییر بودن: اطلاعات در بلاکچین از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و بدون تایید اکثریت، قابل تغییر یا قابل حذف نخواهد بود و اگر اطلاعاتی ثبت شود، همه اعضا می‌توانند آن را ببینند.

انواع بلاکچین

بلاکچین عمومی: در این نوع بلاکچین، دسترسی به شبکه برای عموم آزاد بوده و کاملا غیرمتمرکز است. به عبارتی همه می‌توانند عضو آن شوند؛ چراکه این امکان را به همه می‌دهد تا از حقوق برابر برای دسترسی، ایجاد بلوک جدید و اعتبارسنجی در بلاکچین برخوردار باشند. از بلاکچین‌‌های عمومی می‌توان به بلاکچین بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتالی که بیشتر در پروژه رمزارزها به‌کار گرفته و برای استخراج یا تبادل ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند، اشاره کرد.

بلاکچین خصوصی یا مدیریت شده: این بلاکچین توسط سازمان‌ها و نهادهای مشخص کنترل می‌شود. قدرت یا گروه بالادستی تصمیم می‌گیرد که چه کسانی اپراتور شبکه باشند. بلاکچین خصوصی تا حدی غیرمتمرکز است؛ چراکه دسترسی عمومی به این بلاکچین‌ها محدود شده است. از نمونه‌های بلاکچین خصوصی می‌توان به شبکه تبادل ارز مجازی کسب‌ و کار اشاره کرد.

بلاکچین کنسرسیومی: این بلاکچین دارای مجوز است و برخلاف بلاکچین‌های خصوصی توسط گروهی از سازمان‌ها و نهادها اداره می‌شود؛ بنابراین نسبت به بلاک‌چین‌های خصوصی از تمرکز و امنیت بیشتری برخوردار است. راه‌اندازی بلاکچین کنسرسیومی فرآیندی دشوار است؛ چراکه به همکاری میان تعداد زیادی از سازمان‌ها نیاز دارد و برخی از اعضای زنجیره‌های تامین نیز ممکن است فناوری یا زیرساخت لازم برای پیاده‌سازی بلاکچین نداشته باشند.

بلاکچین هیبریدی: این بلاکچین توسط یک سازمان کنترل می­‌شود، اما دارای سطحی از نظارت مانند بلاکچین عمومی بوده که برای اعتبارسنجی تراکنش‌های خاص مورد نیاز است. IBM Food Trust نمونه‌­ای از بلاکچین هیبریدی است که برای بهبود کارایی در کل زنجیره تامین مواد غذایی استفاده می­‌شود.

آشنایی با مفهوم بلاکچین از طریق «ارزفی»

صرافی ارزفی با تیمی باتجربه در زمینه ارزهای دیجیتال، بازار سرمایه و همچنین برنامه‌نویسی و طراحی سایت قوی در سال ۱۴۰۰ یکی از جامع‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران را راه‌اندازی کرد. این مجموعه با هدف تسهیل خرید و فروش و همچنین تبدیل ارزهای دیجیتال در ایران با تاکید بر دانش جوانان توانسته  به یک صرافی بسیار خوب تبدیل شود. تیم ارزفی در تلاش است که با شفافیت در انتقال اطلاعات و حفظ حریم شخصی کاربران به عنوان امن‌ترین سامانه تبادل ارزهای دیجیتال در ایران، رضایت کاربران خود را جلب کند.

علاقه‌­مندان برای دریافت مشاوره از کارشناسان مجموعه می‌توانند با شماره تلفن 02191311003 تماس بگیرند یا برای تسهیل فرآیند ارتباط به نشانی اینترنتی https://arzfi.net یا به صورت حضوری به نشانی تهران، میدان پونک، ضلع شمالی مجتمع تجاری بوستان، پلاک ۱۱، واحد ۴ مراجعه کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : ارزفی
سلام پرواز ایرانیان
ژیوار
آهن ملل اصفهان
فروشگاه اینترنتی فرنا
سفریار آریا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان