با این 7 راهکار طلایی مصرف برق خود را در گرمترین روزهای سال کم کنید

ژیوار

روزهای گرم سال همیشه رکورددار بیشترین مصرف برق هستند. در روزهای ابتدایی مرداد امسال این افزایش مصرف بیش از هر زمان دیگری بوده و کشور را از این لحاظ، در حالتی استثنایی قرار داده است. برای عبور از این روزها علاوه بر انجام راهکارهای معمولی صرفه‌جویی، دقت بیش از پیش ساکنان مناطق مختلف کشور برای تأمین برق و پیشگیری از ناترازی انرژی و در پی آن قطعی و خاموشی برق ضروری است.

به گزارش کاماپرس، با افزایش شدید دما طی روزهای اخیر، ركورد تازه‌ای در مصرف برق به ثبت رسید. روز گذشته 7 مرداد مدیرعامل توانیر با بیان اینکه برای تابستان امسال سه سناریو آماده کرده بودیم، عنوان کرد که با شرایط کنونی و نزدیک شدن به ٨٠ هزار مگاوات از سناریو بدبینانه نیز عبور کرده‌ایم. در همین رابطه یاقوتی یک مقام مسئول دیگر در شرکت توانیر نیز با اشاره به رکوردزنی مصرف برق در تابستان امسال، گفت: هر ساله با شروع فصل گرم، سیستم‌های سرمایشی وارد مدار می‌شوند که ۴۰ درصد تقاضای برق کشور را تشکیل می‌دهند.

به گفته مسئولان توانیر، مصرف برق در کشور به طرز خیره‌کننده‌ای در حال افزایش است که می‌تواند به دلیل گرمای بسیار زیاد و مصرف بی رویه و غیراصولی وسایل سرمایشی در کشور باشد؛ موضوعی که با چند راهکار ساده و مدیریت صحیح مصرف برق توسط شهروندان تا حد زیادی قابل پیشگیری است.

راهکارهای کاهش مصرف برق در گرمترین روزهای سال

عبور از این شرایط ویژه نیاز به مشارکت همگانی دارد. برای کاهش مصرف برق، می‌توان از روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی استفاده کرد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌كنیم:

1- تنظیم یخچال و فریزر روی دمای مناسب

بهتر است دمای یخچال را بین ۳ تا ۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. دمای فریزر نیز باید عددی بین منفی ۱۵ تا منفی  ۱۸ درجه سانتی‌گراد باشد.

دریان سفر امید

2- چینش صحیح مواد غذایی در یخچال و فریزر

تا جایی كه امكان دارد از چسباندن ظروف و مواد غذایی در یخچال و فریزر به هم خودداری کنید تا گردش هوا در یخچال و فریزر مختل نشود. همچنین بهتر است ظروف گرم را تا پیش از سرد شدن در یخچال قرار ندهید.

3- استفاده از لامپ‌های LED

لامپ‌های کم‌مصرف فلوئورسنت مصرف بسیار کم‌تری نسبت به لامپ‌های رشته‌ای دارند اما لامپ‌های LED از لامپ‌های فلوئورسنت نیز چیزی بین 75 تا 80 درصد کمتر برق مصرف می‌کند.

4- استفاده از لوازم برقی پرمصرف در ساعات کم‌بار

در فصل گرما بین ساعات 13 تا 18 فشار بر شبکه برق به اوج خود می‌رسد. این وضعیت در شب‌های این فصل نیز بین ساعات 20 تا 23 تکرار می‌شود. توصیه می‌شود استفاده از وسایل پرمصرف مانند ماشین لباس‌شویی و ظرف‌شویی، اتو و… را به زمانی غیر از این دو بازه موکول کنید. ساعات 23 تا 10 صبح زمان کم‌باری محسوب می‌شود که بهترین زمان برای استفاده از وسایل پرمصرف است.

بیشتر بخوانید:

5- تنظیم کولرهای آبی روی دور کند

در روزهای مرداد فشار گرما بیش از پیش حس می‌شود و طبیعی است که برای در امان ماندن از آن، بخواهیم از بیشترین توان کولرهای آبی استفاده کنیم؛ اما این استفاده زیاد منجر به فشار بر شبکه و خاموشی می‌شود که این موضوع ما را از حداقل کاربری دستگاه نیز محروم می‌کند. استفاده از راهکارهای طبیعی برای خنک کردن خانه و کمک گرفتن از پنکه در این روزهای خاص کمک‌کننده است.

6- تنظیم دمای استراحت کولر گازی روی 24 درجه و بالاتر‌

در مناطق گرمسیر و یا ادارات که گریزی از استفاده از کولر گازی نیست، باید به دنبال راهکاری برای بهینه کردن مصرف برق این دستگاه بود؛ یک راهکار تنظیم دمای استراحت دستگاه روی 24 درجه و بالاتر است. به‌ازای هر درجه که کولر گازی را روی دمای بالاتری تنظیم کنید، به‌میزان 3 تا 5 درصد از مصرف برق آن کاهش پیدا می‌کند. این یعنی بین دمای 17 تا 24 حداقل 20 درصد تفاوت مصرف وجود دارد. کاهش 20 درصد از 20 هزار مگاوات کولرهای گازی برابر با 4 هزار مگاوات کاهش مصرف است.

7- وسایل برقی خاموش را از پریز بکشید

یک تصور اشتباه این است که وسایل تنها در هنگام کار کردن برق مصرف می‌کنند؛ این درحالی است که بخش بزرگی از انرژی برق در حالت استندبای و اتصال وسایل خاموش به برق هدر می‌رود. این شکل از انرژی که انرژی شبح یا خون‌آشام نامیده می‌شود تا 10 درصد از برق مصرفی منازل را تشکیل می‌دهد بدون این‌که کاربردی داشته باشد. در ادارات که تعداد زیادی دستگاه مانند کامپیوتر و فکس نیز بی‌دلیل به برق متصل هستند این رقم بیشتر نیز می‌شود.

مسئولیت اجتماعی برای كاهش مصرف برق

اگر چه هر سال و با آغاز فصل گرما، دولت برای کاهش مصرف انرژی برق مجبور به تغییر ساعات کار ادارات و دستگاه‌های اجرایی شده و همچنین برای مصرف‌کنندگان نیز با هدف کاهش مصرف برق تشویق و تنبیه در نظر گرفته است، با این حال آمار‌ها از کافی نبودن این سیاست‌ها برای کاهش مصرف برق حکایت دارد.

در حال حاضر به گفته مسئولان بیش از 32 هزار مگاوات برق در کشور در سیستم‌های سرمایشی استفاده می‌شود که این میزان با مصرف برق کشوری مانند مصر، برابری می‌کند. علاوه بر این بالغ بر 10 میلیون دستگاه کولر گازی در کشور مشغول به کار است، درصورتی‌که 80 درصد از مشترکان ایران در اقلیم غیرگرمسیر ساکن هستند که نیاز سرمایشی آن‌ با کولر آبی قابل رفع است.

این درحالی است که روزهای پیش رو علاوه بر تغییر الگوی مصرف و تصحیح آن نیازمند کمی ازخودگذشتگی ساکنان مناطق معتدل برای تأمین مصرف برق در  مناطق گرمسیر و سایر مناطق کشور، با هدف پیشگیری از قطعی برق این مناطق است. با چند راهکار ساده می‌توان کمک کرد که مشترکان ساکن مناطقی که این روزها با دمای بالای 50 درجه دست و پنجه نرم می‌کنند، مجبور به تحمل گرمای ناشی از قطعی برق نباشند.

کمپین باانرژی چه کمکی می‌کند؟

تمرکز پویش باانرژی وزارت نیرو بر کاهش مصرف برق بدون کاهش رفاه است؛ به کمک دستورالعمل‌های ارائه شده در این پویش می‌توان مسیرهای هدررفت برق را تشخیص داد و ضمن استفاده کافی از برق مصرف پایین‌تری داشت و از جوایز قرعه‌کشی این پویش نیز بهره‌مند شد.

جزئیات پویش در سایت باانرژی به آدرس https://ba-energy.ir/ قابل دسترسی است.

انتهای پیام

مرتبط با : توانیر
نهال گشت
سبیت
تهران آهن
آژانس هرمس 724
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز