بازگشت ثبات به کیش ؛ خواسته اصلی فعالان از دولت جدید

ژیوار

منطقه آزاد کیش مدت‌ها است که رونق و محبوبیت سابق خود را از دست داده است؛ فعالان ساکن در جزیره معتقدند کیش تنها نام یک منطقه آزاد را یدک می‌کشد و پرداخت مالیات گزاف، بروکراسی زائد و اعمال محدودیت‌های فردی برای مسافران، عملاً آزادی را از فعالان اقتصادی و گردشگران گرفته است؛ با این‌حال روی کار آمدن دولت جدید روزنه امیدی را برای فعالان گشوده و این توقع را ایجاد کرده است که با تغییر مدیران منطقه و بازگشت به قانون کیش به شکوفایی پیشین خود بازگردد.

برای بررسی مشکلات موجود در مناطق آزاد و چالش‌های پیشرو در کیش، با چهار فعال اقتصادی و فرهنگی فعال در منطقه آزاد کیش صحبت کردیم که مشروح این سخنان را در ادامه می‌خوانیم:

مدیران وارداتی به جزیره، کیش را نمی‌شناسند

کتایون اجتهادی؛ مدیرعامل تجارت کیش

مدیران منطقه آزاد کیش از افراد ساکن خارج از جزیره انتخاب می‌شوند و خانواده آن‌ها نیز در کیش ساکن نیست. این افراد کوچکترین آشنایی با این منطقه ندارند و کابینه خود را نیز با خود از بیرون جزیره می‌آورند. ماه‌ها صرف می‌شود تا این مدیران با منطقه آشنایی پیدا کنند؛ درحالی‌که وقتی از یک مدیر حرف می‌زنیم، هر روز اهمیت حیاتی پیدا می‌کند و در این مدت هزاران کارمند حقوق دریافت می‌کنند که مبلغ زیادی است. در این شرایط کسانی‌که چند سال در کیش سکونت داشته‌اند و می‌توانند بسترها و ارتباطات مورد نیاز را برای رونق گردشگری ایجاد کنند در حاشیه قرار گرفته‌اند.

دریان سفر امید

برقراری ثبات در منطقه آزاد کیش

علی شربیانی- فعال حوزه فرهنگی هنری

اولین اقدام آقای پزشکیان باید ایجاد ثبات در مدیریت باشد تا مانند ادوار گذشته هر 6 ماه یک‌بار شاهد تغییر مسئول نباشیم. اقدام مهم دیگر انتخاب افرادی است که تجربه کار در مناطق آزاد را دارند و آگاه به قوانین این منطقه هستند. بعضاً افرادی که به این منطقه آورده می‌شوند نخبه هستند اما آن‌چه منطقه آزاد نیاز دارد، فرد آشنا با منطقه و قوانین آن است.

 

 

 

بیشتر بخوانید:

راه‌حل تمام مشکلات در قانون است

محمد سریر افراز، مدرس و مشاور اقتصادی

مجموعه قوانین مربوط به منطقه آزاد که در دهه 70 نوشته شده‌اند، امروز نه‌تنها در کیش بلکه در هیچ‌کدام از مناطق آزاد اجرا نمی‌شوند و هر مدیرعاملی که برای این مناطق تعیین می‌شود، رفتاری مطابق با سلیقه خود پیش می‌گیرد. نخستین خواسته ما از دولت آقای پزشکیان این است که آن‌چه تحت عنوان قانون نوشته شده مبنا قرار بگیرد و به آن عمل شود. راه‌حل مشکلات مربوط به مالیات، گمرک و مسائل تجاری همگی در قانون پیش‌بینی شده‌ و تنها اقدام لازم بازگشت به قانون است.

با افتتاح شرکت‌های بیمه بین‌المللی می‌توان تحریم‌ها را بی‌اثر کرد

سید مهدی کربلایی، عضو هیئت مدیره شرکت رادمان کیش

وضع مناطق آزاد کشور از سال 84 رو به افول گذاشت. اگر ما دچار خودتحریمی نبودیم می‌توانستیم از ظرفیت‌های موجود در مناطق آزاد برای رفع تحریم‌ها بهره بگیریم؛ تنها کافی بود به بانک‌ها و شرکت‌های بیمه بین‌المللی اجازه افتتاح شعبه در مناطق آزاد را بدهیم. اکنون برای ایجاد تغییر سریع در مناطق آزاد باید واردات کالاهای مجاز بازرگانی از جمله خودرو و پوشاک را آزاد کرد، امکانات گردشگری در این مناطق (به‌ویژه جزایر جنوبی) را گسترش داد و برای استفاده توریست‌های خارجی مراکز ویژه گردشگری ایجاد کرد. همچنین آزادی‌های اجتماعی به‌ویژه برای بانوان باید گسترش پیدا کنند، قیمت حامل‌های انرژی آزاد باشند و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار قرار بگیرد. کیش و سایر جزایر جنوب کشور را باید به جزایری هوشمند و پاک تبدیل کرد.

انتهای پیام

مرتبط با : دکتر سید مهدی کربلاییعلی شربیانیکتایون اجتهادیمحمد سریر افراز
نهال گشت
سبیت
آژانس هرمس 724
تهران آهن
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز