انواع پروفیل و عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن

تولید پروفیل
ژیوار

پروفیل از جمله پرمصرف‌ترین مقاطع فلزی در بازار ایران است. امروزه انواع پروفیل‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف در کشور تولید می‌شود که هر کدام از آن‌ها می‌تواند کاربردهای متفاوتی داشته باشد.

کاماپرس در این گزارش به معرفی انواع پروفیل موجود در بازار ایران، کاربردها و نحوه قیمت‌گذاری آن پرداخته است.

انواع پروفیل‌های فولادی از نظر شکل ظاهری

پروفیل‌ها از نظر شکل ظاهری به دو دسته باز و بسته تقسیم بندی می‌شوند. پروفیل‌های باز شامل مقاطعی می‌شوند که سطح مقطع آن‌ها باز است. این نوع از مقاطع فولادی و آهنی کاربرد بسیار زیادی در ساخت و ساز دارند و بیشترین مشتریان آن شامل پیمانکاران ساختمانی می‌شود.

از مهم‌ترین پروفیل‌های باز می‌توان به پروفیل‌های زد، فرانسوی، آب‌رو، مکزیکی، سی، ناودانی، تیرآهن و نبشی اشاره کرد. از بیشتر این مقاطع فولادی برای محکم‌سازی ساختمان‌ها و سازه‌ها استفاده می‌شود.

پروفیل‌های بسته نیز برخلاف پروفیل‌های باز، دارای سطح مقطع بسته است. پروفیل‌های بسته دارای سطوح متفاوتی از جمله مستطیلی و دایره‌ای هستند. این نوع از مقاطع معمولا در صنایعی مانند صنایع درب و پنجره سازی، تولید لوازم خانگی، تولید مبلمان و صنایع خودروسازی بیشتر استفاده می‌شوند.

دریان سفر امید

این نوع از پروفیل‌های فولادی به دلیل توخالی بودن معمولا وزن کمتری نسبت به سایر پروفیل‌های توپر داشته و به همین دلیل قیمت آن نیز از نظر وزنی نسبت به دیگر پروفیل‌ها پایین‌تر است.

انواع پروفیل‌ها از نظر جنس و آلیاژ

جنس پروفیل نیز یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت و کاربرد آن است و این مقاطع فولادی به دلیل کاربرد گسترده‌ای که دارند معمولا با مواد اولیه و آلیاژهای بسیار متنوعی تولید و روانه بازار می‌شوند. علاوه بر پروفیل‌های فولادی که معمولا از جنس ورق سیاه، ورق گالوانیزه و ورق استیل ساخته می‌شوند، شاهد تولید پروفیل‌هایی از نوع آلومنیوم و کامپوزیت هم هستیم که به وفور در بازار به فروش می‌رسند.

برای نمونه پروفیل‌های ساخته شده از ورق سیاه معمولا کاربرد صنعتی دارند اما پروفیل‌های ساخته شده از جنس استیل بیشتر در موارد دکوراتیو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در مورد مقاطع پروفیلی کامپوزیتی نیز بیشتر کاربرد آن‌ها در صنعت ساخت و ساز مطرح است و پروفیل آلومنیومی نیز به دلیل وزن پایین در صنایعی چون خودروسازی، درب و پنجره سازی و ساختمانی کاربردهای بیشتری دارد.

پروفیل

انواع پروفیل‌های فولادی از نظر وزن

پروفیل‌های فولادی از نظر وزن نیز به دو رده کاملا متفاوت پروفیل‌های سبک و سنگین تقسیم بندی می‌شوند که هر دسته نیز کاربردهای بسیار متفاوتی دارد.

پروفیل‌های سبک که در بازار به آن‌ها لوله مبلی نیز گفته می‌شود از ورق‌های سبک و شکیل‌تری تولید می‌شوند و همانطور که از نامگذاری آن‌ها نیز مشخص است بیشتر در صنایعی چون مبلمان منزل، لوازم خانگی، لوازم دکوراتیو و درب و پنجره سازی کاربرد دارند.

اما پروفیل‌ سیاه معمولا از ورق سیاه تولید شده و بیشتر کاربرد آن در صنایعی مانند خودروسازی، ساخت سازه‌ها، صنایع نفت و گاز و سایر صنایع بزرگ و مادر است.

عوامل موثر بر قیمت پروفیل‌

وزن اولین فاکتوری است که بر قیمت این نوع از مقاطع فولادی تاثیرگذار است. هر نوع از پروفیل معمولا دارای وزن متفاوتی هستند و چون قیمت این مقاطع بر اساس وزن آن‌ها تعیین می‌شود، شاهد اختلاف قیمتی در انواع پروفیل‌ها هستیم.

علاوه بر این ماده اولیه ساخت پروفیل‌ها نیز در تعیین قیمت‌ آن‌ها موثر هستند. برخی از ورق‌های فولادی قیمت بالاتری دارند و طبیعی است که پروفیل‌های ساخته شده با هر نوع ورق، قیمت متفاوتی در بازار داشته باشد. در این زمینه نوع ساخت که می‌تواند نورد گرم یا نورد سرد باشد نیز تاثیر به سزایی دارد.

در حالت کلی‌تر نوسانات نرخ ارز و قیمت دلار نیز تاثیر عمده‌های بر قیمت تمام مقاطع فولادی از جمله پروفیل‌ها دارد. بیشتر نوسانات قیمتی این مقاطع به جهت تغییرات قیمتی دلار و به طبع آن تغییرات قیمتی جهانی فولاد خام ایجاد می‌شود.

به دلیل نوسانات قیمتی و تاثیر بالای قیمت مقاطع فولادی و فلزی بر قیمت تمام شده محصولات و پروژه‌ها، بیشتر مشتریان مجبور به استعلام روزانه قیمت پروفیل هستند.

خرید انواع پروفیل‌های فولادی از سایت «آهن ملت»

شرکت توان کاوش شکیبا، به عنوان یکی از شرکت‌های برتر در بازار آهن شناخته شده است. این شرکت در زمینه فروش آهن آلات، انواع ورق و مقاطع فولادی فعالیت می‌کند. شرکت توان کاوش شکیبا در چند سال گذشته خدمات خود را به صورت آنلاین و طریق راه اندازی سایت «آهن ملت» به صنعتگران و پیمانکاران ارائه می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به آدرس https://ahanmelat.com مراجعه و یا با شماره تلفن 02167103 تماس بگیرید.

انتهای پیام

مرتبط با : آهن ملت
آژانس هرمس 724
تورهای مسافرتی لحظه آخر
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز