امکان خرید خانه در تهران بعد از 152 سال!

ژیوار

خانوارهای مستاجر در تهران با میزان درآمدهای اعلامی در سال 1402 و پس اندازهایشان، بعد از 152 سال امکان خرید خانه را خواهند داشت. مستاجرهای شهرستانی با میزان درآمد سال 1402، بعد از 59 سال خانه دار خواهند شد.

به گزارش کاماپرس، به منظور محاسبه میانگین زمان لازم برای خریدن یک خانه، باید متوسط درآمد و پس انداز خانوارهای شهری را به دست آورد. طبق اطلاعات موجود، میانگین درآمد خانوارهای شهری در یکسال گذشته 167 میلیون تومان بود. متوسط هزینه زندگی در مناطق شهری در سال 1402 هم 137 میلیون تومان اعلام شد. با این حساب خانوارهای ساکن مناطق شهری امکان پس انداز 18 درصد از درآمد خود را داشتند.

بیشتر بخوانید:

چگونه مدت زمان انتظار برای خرید خانه را محاسبه کنیم؟

با استفاده از شاخص مدت زمان انتظار برای صاحب خانه شدن و اطلاعات و ارقام ذکر شده به راحتی امکان محاسبه زمان انتظار برای خرید یک منزل مسکونی وجود دارد.

شاخص مدت زمان انتظار برای خرید خانه از نسبت قیمت آپارتمان 100 متری به پس انداز سالیانه به دست می‌آید. با در نظر گرفتن این شاخص و آمار و ارقام اعلامی، مدت زمان انتظار خرید خانه در شهرستان‌ها در سال 1402 تقریبا 59 سال است که نسبت به سال 1401 در مسیر نزولی قرار گرفته است.

دریان سفر امید

طبق آمار و ارقام موجود، دلیل کاهش مدت زمان انتظار برای خانه دار شدن خانوارهای شهرهای مختلف، به جز تهران، رشد 10 درصدی درآمد واقعی آن‌ها و افزایش کم‌تر قیمت مسکن در مقایسه با بهبود درآمد است.

اما عدد شاخص انتظار برای خانه دار شدن ساکنان تهران در سال 1402 نسبت به 1401 رشد داشته و به 152 سال رسیده است. رشد عدد انتظار در تهران، به کم شدن میزان پس انداز خانوارهای تهرانی و بالاتر بودن قیمت مسکن در این شهر برمی‌گردد.

زمان انتظار خرید مسکن در تهران و شهرستان‌ها نرمال نیست!

در هر صورت مدت زمان انتظار برای خانه دار شدن چه در تهران و چه در شهرستان نرمال نیست. زیرا عدد نرمال زمان انتظار خرید خانه 15 سال است!

فاصله زیاد عدد شاخص مدت زمان انتظار خرید خانه در تهران و شهرستان‌ها با عدد نرمال جهانی، فقر مسکن در کشور را نشان می‌دهد. این فاصله و فقر مسکن، در دوره امضای برجام و ریسک‌های اقتصادی و غیراقتصادی وجود نداشت و مردم به راحتی و در زمانی کمتر از 15 سال امکان خرید خانه را داشتند.

انتهای پیام

سلام پرواز ایرانیان
تورهای مسافرتی لحظه آخر
بیمه دات کام-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان