اقتصاد روسیه در سراشیبی بحران کرونا و نفت ارزان

کارشناسان  یک مرکز معتبر تحقیقات اقتصادی پیش بینی کردند: شوک قرنطینه و کاهش غیرمنتظره درآمدهای نفتی، اقتصاد روسیه را نسبت به دیگر کشورهای جهان در بحرانی شدیدتر غرق خواهد کرد.

به گزارش کاماپرس به نقل از «مرکز تجزیه و تحلیل اقتصاد کلان و پیش بینی کوتاه مدت روسیه»، اقتصاد روسیه در 2 سال پیش رو با بحران شدید دست و پنجه نرم خواهد کرد. برای اغلب کشورها کاهش قیمت نفت به معنی کاهش قیمت سوخت و هزینه های مرتبط با بخش انرژی است اما برای کشوری همچون روسیه وضعیت به شدت متفاوت است. روسیه با کاهش قیمت نفت و قرنطینه کرونا با کاهش تقاضا روبرو شده و در این شرایط مجبور به اخراج شمار فراوانی از نیروهای شاغل در صنعت نفت این کشور خواهد بود.

کارشناسان این مرکز بر اساس محاسبات خود پیش بینی کردند روسیه به رغم تمهیداتی که برای گریز از بحران ناشی از قرنطینه کرونا و افت قیمت نفت اندیشیده است، نمی‌تواند از رکود فزاینده مرتبط با این دو موضوع فرار کند و پیامدهایی همچون کاهش ارزش روبل، فقر و بیکاری در انتظار این کشور است.

به باور کارشناسان «مرکز تجزیه و تحلیل اقتصاد کلان و پیش بینی کوتاه مدت روسیه» اگر دولت روسیه با مشارکت بانک مرکزی روسیه برنامه های حمایت از مشاغل آسیب دیده از بحران کرونا را اجرا کند، مقیاس بحران اقتصاد روسیه و پیامدهای اجتماعی آن به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

آریاک سفر

قیمت نفت روسیه در سال 2021 چقدر خواهد بود؟

بر این اساس، این مرکز پیش بینی کرد با فرض کاهش قابل توجه صادرات نفت، گاز، ماشین آلات، تجهیزات، خدمات گردشگری و حمل و نقل،  با یک سیاست ضد بحران فعال، کاهش تولید ناخالص داخلی در سال 2020 در حدود 5/2 درصد و در سال 2021 در حدود 8/0 درصد خواهد بود. ضمنا نرخ بیکاری در اوج خود در سال 2021 از 8/5 درصد تجاوز نخواهد کرد.علاوه بر این کارشناسان این مرکز پیش بینی کردند در سال 2021 قیمت نفت پایه صادراتی روسیه (نفت اورال) 42 تا 45 دلار خواهد بود.

روسیه در مقابله با بحران اقتصادی، تمهیداتی از قبیل نصف کردن حق بیمه شرکت های کوچک و متوسط در 9 ماه پایانی 2020 است. اقتصاددانان این مرکز به بانک مرکزی روسیه توصیه کردند برای عبور هر چه سریع‌تر از بحران اقتصادی، ضمن خودداری از افزایش نرخ بهره، از بازار بدهی پشتیبانی کند.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز