افزایش 45 درصدی اجاره خانه

بر اساس گزارش بانک مرکزی در مردادماه امسال نرخ اجاره‌بهای واحدهای مسکونی نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۲۷/۴ درصد افزایش‌یافته است و این درحالیست که به گفته رئیس صنف مشاوران املاک صاحبخانه ها 45 درصد به اجاره بها افزوده اند.

به گزارش کاماپرس،  با توجه به تورم موجود و تبدیل‌شدن مسکن به کالای سرمایه‌ای بسیاری ازصاحب‌خانه‌ها اقدام به افزایش ودیعه و اجاره‌بها کرده‌اند.

به‌عنوان‌مثال سوئیت ۵۰ متری ۲۰ سال ساخت در منطقه امام حسین تهران ۸۰ میلیون تومان رهن کامل اعلام‌شده است. در منطقه جیحون، یک‌خانه ۴۰ متری پنج‌ساله ۵۰ میلیون ودیعه به همراه یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه قیمت‌گذاری شده است. در مناطق مناسب‌تر ،این ارقام البته بالاتر است؛ آپارتمان ۱۱‌ساله ۷۵ متری در بلوار مرزداران تهران، ودیعه را ۱۰۰ میلیون تومان با اجاره ماهانه چهار میلیون و۳۰۰ هزار تومان اعلام کرده است.

طی سال‌های گذشته دولتمردان برای بهبود وضعیت بازار مسکن در کشور دست به اقدام‌های حمایتی ازجمله اعطای وام‌های متعدد زدند که با توجه به تورم بالا، این اقدامات جوابگوی نرخ‌های سرسام‌آور نبوده است. افزایش مبلغ وام خرید مسکن به ۱۶۰ میلیون تومان، امیدهای بسیاری را در دل کسانی که در جست‌وجوی خرید مسکن بودند، زنده کرد؛ اما افزایش‌  پی‌درپی و شدید قیمت مسکن، این طرح را هم ناکام گذاشت.

تورم بالا در کنار کاهش قدرت خرید مردم  شرایطی را رقم زد که دولت به فکر ارائه وام ودیعه مسکن بیفتد، درحالی‌که چنین طرح‌هایی به علت وجود شکاف عمیق میان عرضه و تقاضای مسکن، نقش مُسکن دارد و نمی‌تواند راه‌حلی برای میان‌مدت یا بلندمدت به شمار آید، زیرا طبق آمارها تولید فعلی مسکن متناسب با نیاز بازار نیست.

آریاک سفر

مالکان  نرخ اجاره را تا ۴۵ درصد افزایش داده‌اند

مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور در گفت‌وگو با «رسالت» بیان کرد: پرداخت وام ودیعه مسکن با کندی در تهران و دیگر شهرها همراه  شده  و قرار است بانک‌های عامل روند پرداخت بانک‌ها را تسریع ببخشند. پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن  اقدامی مثبت است، اما کافی نیست و ای‌کاش بودجه دولت به میزانی بود که می‌توانست مقدار این تسهیلات را بیشتر کند.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور با اشاره به افزایش دوباره نرخ اجاره‌بها در تابستان امسال بیان کرد: بانک مرکزی اردیبهشت‌ماه امسال نرخ افزایش قیمت مسکن را ۳۸ درصد اعلام کرد. آیا با چنین اظهارنظری می‌توان انتظار داشت که نرخ اجاره افزایش پیدا نکند؟ به دنبال اعلام بانک مرکزی، مالکان هم نرخ اجاره را تا ۴۵ درصد افزایش دادند. افزایش نرخ اجاره‌بها در تابستان هم به دلیل آمدن فصل نقل‌وانتقال مسکن بود که هرسال به بالا رفتن نرخ‌ها منجر می‌ شود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

 

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز