ارتباط بین دلار سلیمانیه و تهران چیست؟

قیمت دلار بازار داخلی از عوامل مختلفی اثر می‌پذیرد. در واقع نرخ دلار بسته تنها وابسته به وضعیت داخلی و اقدامات بازارساز نیست و سایر عوامل خارجی هر چند به صورت جزئی روی قیمت این ارز اثرگذار هستند. یکی از این عوامل موثر، نرخ دلار سلیمانیه است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار ارز، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، افرادی که در بازار ارز فعالیت دارند یا برای مسافرت خود به این بخش مراجعه کرده‌اند، حتما تا به حال درباره اهمیت قیمت دلار هرات، سلیمانیه یا دبی برای تعیین نرخ این ارز در بازار داخلی مطالبی را خوانده یا شنیده‌اند. علت اهمیت نرخ دلار کشورهای هم مرز و همسایه، به روابط تجاری ایران و این مناطق بازمی‌گردد. در واقع ایران برای انجام فعالیت تجاری و به دست آوردن دلار، به تعامل ارزی با کشورهای همسایه احتیاج دارد.

اخبار مرتبط را بخوانید:

تحریم و اهمیت بازارهای مالی خارجی

اصل قضیه به ماجرای تحریم ایران بازمی‌گردد. بعد از تحریم همه جانبه ایران توسط آمریکا، برخی مناطق به عنوان کانال نقل و انتقال ارزی کشورمان مهم محسوب شدند. با توجه به این موضوع به وضوح می‌توان دریافت که چرا ارز فروشی بانک مرکزی در برخی بازارهای خارجی اتفاق می‌افتاد. در واقع اتفاق مذکور کاملا طبیعی است، چون با وجود تحریم‌ها و اتفاقاتی که رخ داده، بازارساز مانند سابق قابلیت کنترل نرخ ارز و نوسان‌های قیمتی را ندارد.

آریاک سفر

سلیمانیه عراق یکی از همین مناطق است و با توجه به موضوع مذکور، نرخ ارز در این بخش با نگاه به مبادلات ارزی برای بازار داخلی دلار اهمیت دارد. هر چند که میزان مبادلات ایران با عراق به اندازه امارات نیست، اما با توجه به محدودیت‌هایی که در روابط تجاری ایران و دبی شکل گرفت، سلیمانیه هم برای مراودات تجاری کشور و تبدیل ارز مهم محسوب شد.

رابطه قیمتی دلار سلیمانیه و تهران

بانک مرکزی ایران در سال‌های گذشته دلار دولتی عرضه می‌کرد که نرخ آن از ارز هرات و سلیمانیه پایین‌تر بود. یعنی قیمت دلار در این دو شهر مرزی بالاتر از داخل کشور بود و از این رو خروج ارز از ایران و واردات کالا به کشور صرفه اقتصادی داشت. اما سال گذشته ارائه این دلار دولتی از بودجه کشور خط خورد و شرایط برعکس شد. هم اکنون قیمت دلار در این بازارها اندکی کمتر از داخل کشور بوده و عمده ورود اسکناس از دو بازار مذکور انجام می‌شود. با توجه به آزاد شدن دلار و اثرپذیری بازار ارز داخلی از این دو کشور، اگر اتفاقی در این مناطق رخ دهد، به سرعت بر بازار داخلی منعکس خواهد شد.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز