دلار هرات چه تاثیری بر قیمت دلار در بازار تهران دارد؟

دلار هرات همیشه برای بازار ارز داخلی اهمیت داشته، تا جایی که وقوع هر حادثه‌ای در افغانستان، به سرعت روی نرخ این ارز پرطرفدار در هرات و سپس ایران اثر می‌گذارد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار ارز، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، نمی‌توان بازارهای ارزی کشورهای مختلف، به خصوص ایران و کشورهای همسایه، را به هم بی‌ربط دانست. با توجه به این مسئله و به نظر کارشناسان، می‌توان گفت رابطه بازارهای ارزی به نوعی شبیه به قانون ظروف مرتبطه است. زیرا هر اتفاقی که در بازار ارزی هرات به وجود می‌آید، به سرعت در ایران منعکس می‌شود و عکس این موضوع نیز اتفاق می‌افتد.

اخبار مرتبط را بخوانید:

کارشناسان از رابطه دلار هرات و بازار ارز ایران چه می‌گویند؟

پیش‌تر احمد عزیزی، یکی از معاونان قبلی ارزی بانک مرکزی، در این خصوص با اکو ایران گفت و گویی داشته و درباره رابطه بازار ارز ایران و کشور همسایه بیان کرده که بازار ارز مانند یک بادکنک است که اگر یک قسمت از آن سوراخ شود، به طور کلی بادکنک از بین می‌رود و دیگر قابل استفاده نیست. در واقع رابطه ارزی هم بین کشورهای مختلف این گونه است و به همین دلیل گفته می‌شود امکان کنترل مطلق نرخ دلار از داخل کشور وجود ندارد.

آریاک سفر

با این حال به نظر می‌رسد، قیمت دلار هرات نسبت به بازر ارزی دیگر کشورهای همسایه برای ایران از اهمیت بیشتری برخوردار است. اما دلیل اصلی این موضوع چیست؟ اصل قضیه به ارتباط افغانستان با شرق آسیا و خاور دور مربوط می‌شود. به نوعی بازار دلار هرات تامین کننده اصلی ارز از شرق آسیا و خاور دور برای کشورمان است. به همین دلیل هر وقت که نرخ دلار هرات بر اثر شرایط سیاسی و اقتصادی دستخوش تغییر و تحولاتی شود، بازار ارزی ایران به سرعت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

نمونه‌ای از اثرگذاری دلار هرات

برای ملموس شدن بیشتر این موضوع هم می‌توان به تحولات اخیر افغانستان و حمله طالبان به این کشور اشاره کرد. اخیرا بازار ارزی هرات دچار تحولاتی شد که به دلیل تصرف افغانستان به دست طالبان اتفاق افتاد. بعد از حمله طالبان به افغانستان و جنگی که بین نیروهای محلی و طالبانی صورت گرفت، وضعیت نقل و انتقال دلار از هرات به ایران آشفته شد و این موضوع به سرعت روی نرخ این ارز پرطرفدار در بازار داخلی انعکاس پیدا کرد. البته این اتفاقات در کوتاه مدت روی بازار ارز کشور موثر بود. شرایط مذکور روی روابط تجاری ایران و افغانستان هم اثر گذاشت و باعث شد مدتی شرایط تجارت بین این دو کشور دچار تزلزل شود.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز