آخرین تحولات بازار پیش فروش مسکن / کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت ها

لست سکند

بررسی‌ها در بازار دوم معاملات یا همان بازار پیش‌فروش مسکن حاکی از تحرکات جدید این بازار و واکنش معنادار سازنده‌ها به سمت تغییر قیمت است. به عبارتی برخلاف سال گذشته، فایل‌های پیش‌فروش مسکن موجود شده و حتی برخی از آپارتمان‌های پیش‌فروش بین 10 تا 15‌ درصد کمتر از واحدهای نوساز عرضه می‌شوند.

به گزارش کاماپرس، اگرچه بازار خرید و فروش آپارتمان‌‌‌های آماده دچار رکود سنگینی است، اما نوعی تغییر وضعیت در بازار دوم معاملات مسکن یعنی بازار پیش‌‌‌فروش طی روزهای اخیر مشاهده شده است. به عبارت دیگر، بازار پیش‌‌‌فروش مسکن که از نیمه دوم سال گذشته در شرایط رکود کامل به سر می‌برد، طی روزهای اخیر مجددا احیا شده است.

بیشتر بخوانید:

بررسی شرایط فعلی بازار مسکن شهر تهران نشان می‌‌‌دهد که بازار پیش‌‌‌فروش از ابتدای پاییز با تحرکات جدیدی روبرو شده است. اگرچه بالای 80 ‌درصد فایل‌‌‌ها همچنان به منطقه 22 تعلق دارد، اما تعداد فایل‌‌‌های پیش‌‌‌فروش در مناطق متوسط، جنوبی و مرکز شهر نیز به شکل محسوسی نسبت به سال گذشته افزایشی بوده است.

مهمترین علل احیای بازار پیش‌‌‌فروش

به گزارش دنیای اقتصاد، 3 عامل مهم در احیای بازار پیش‌‌‌فروش در پاییز امسال نقش داشته است.

راز آسمان پایتخت
  1. چشم‌‌‌انداز کاهشی سازنده‌‌‌ها از قیمت مسکن
  2. کاهش شدید تقاضای خرید مسکن در شهر تهران
  3. تعهد سازنده‌‌‌ها به ساخت، تکمیل و تحویل به موقع واحدهای مشارکتی در دست ساخت

پیش‌‌‌فروش دو مرحله‌‌‌ای؛ پدیده جدید بازار مسکن

در همین رابطه پدیده جدیدی تحت عنوان پیش‌‌‌فروش دو مرحله‌‌‌ای در بازار معاملات مسکن مشاهده شده که طی آن پیش‌‌‌فروشنده‌‌‌ها از 2 قیمت استفاده می‌‌‌کنند. در این روش با هدف کاهش ریسک معامله، بخشی از قیمت پیش‌‌‌فروش در مرحله اول و به صورت توافقی از پیش‌‌‌خریدار مطالبه شده و قیمت نهایی براساس بها و هزینه‌‌‌های روز ساخت، تعیین می‌شود.

تغییر مدل تعیین قیمت در بازار پیش‌‌‌فروش

در دوران اوج و تورمی قیمت مسکن،‌ واحدهای نیمه‌‌‌کاره معمولا هم‌قیمت واحد نوساز یا گاهی چند ‌درصد گران‌‌‌تر پیش‌‌‌فروش می‌‌‌شدند، اما در ماه‌های اخیر که تقاضای خرید در بازار مسکن کاهش یافته، قیمت واحدها در بازار پیش‌‌‌فروش بین 10 تا 15‌ درصد کمتر از واحدهای نوساز آماده تحویل بوده؛ به گونه‌ای که این فاصله قیمتی در مناطق جنوبی حدود 10 ‌درصد و در مناطق بالاتر حدود 15 ‌درصد است.

متقاضیان احتیاط کنند

اگرچه فعالان بازار مسکن احیای بازار دوم معاملات مسکن یعنی پیش‌فروش را رویدادی مثبت می‌دانند،  اما همچنان بر ضرورت احتیاط هر دو سمت معامله به‌خصوص ‌‌خریدار تاکید می‌‌‌کنند. در این میان ریسک بدعهدی غیرعمد سازنده به دلیل شرایط اقتصادی وجود دارد و لذا قبل ازمعامله، اعتبار حرفه‌‌‌ای سازنده را بررسی کرده و سعی شود که قرارداد از پشتوانه حقوقی لازم برخوردار باشد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز