پیش بینی 3 سناریو برای آینده بازار مسکن/ خانه بخریم یا نه؟

باتوجه به پیش‌بینی ادامه روند رکود بازار مسکن تا پایان شهریور ماه، کارشناسان 3 سناریو برای آینده این بازار مطرح می‌کنند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ وام بانکی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، کارشناسان معتقدند که بازار مسکن هم اکنون اولین مرحله از ورود به فاز رکود را سپری کرده و برای آینده این بازار 3 فرضیه‌ رکود تورمی، رکود غیرتورمی و ثبات قیمت همراه با رونق تدریجی معاملات را پیش بینی می‌کنند.

به اعتقاد فعالان حوزه مسکن اگرچه درباره آینده این بازار سناریوها و فرضیه‌های مختلفی وجود دارد، اما اگر قبول کنیم که بازار مسکن از ابتدای خرداد وارد دوره بلندمدت رکود شده و این روند تا پایان شهریور ادامه دارد، احتمال اینکه طی۳۰ تا ۳۶ ماه آینده شاهد کسادی معاملات باشیم، دور از ذهن نیست.

به نقل از ایسنا، دیدگاه بعدی بر این مبناست که بازار مسکن از سال ۱۳۹۶ دوره متفاوتی را طی کرده، به عبارت دیگر معاملات در این 6 سال در مقاطعی رونق گرفته که با رشد قیمت همراه بوده و در مقاطعی خرید و فروش دچار افت و ثبات قیمت شده است. در مقاطعی دیگر نیز دچار رکود تورمی بوده یعنی اگرچه معاملات کساد شده اما قیمت‌ها افزایش یافته است.

راز آسمان پایتخت

بر اساس این گزارش فرضیه سومی هم وجود دارد که واقعی‌تر به نظر می‌رسد.

بر این اساس هر صعودی باید در یک نقطه متوقف شود، چرا که تمامی بازارهای مالی پس از یک دوره تلاطم برای بازیابی خود به استراحت نیاز دارند. در این میان علت نوسانات 6 سال اخیر، تحریک آن از سوی بازارهای موازی به خصوص ارز بوده است. با این حال دوره استراحتی که با تلنگر بخش‌های موازی همراه نباشد، با رشد سنگین قیمت همراه نخواهد شد، مگر اینکه نوساناتی در حد نرخ تورم داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

همچنین با توجه به نوسانات اقتصادی و تغییرهزینه ساخت، نوسان قیمت در حد تغییر قیمت مصالح ساختمانی، منطقی به نظر می‌رسد. با این حال از آنجاکه معاملات ناشی از افت توان متقاضیان مصرفی، دچار کسادی شده، ظرفیتی برای رشد قیمت وجود ندارد. تنها ممکن است ساخت و ساز کاهش پیدا کند که این موضوع نیز عوارضی برای اقتصاد مسکن به دنبال خواهد داشت.

نقطه نظرات کارشناسان نیز نشان می‌دهد که اگر از طرف بازارهای موازی شوکی به بخش مسکن وارد نشود، رشد سنگین قیمت‌ها بعید است. با این حال برای تعادل حرکت بازار، رونق ساخت و ساز و همچنین خرید خانه از سوی متقاضیان واقعی، نوساناتی در حد تغییر هزینه‌های ساخت پیش بینی می‌شود.

تحلیل شرایط فعلی و آینده بازار مسکن

در همین رابطه فرشید پورحاجت کارشناس بازار مسکن ضمن تحلیل شرایط فعلی و آینده بازار مسکن، افزایش قیمت مسکن در ابتدای سال را ناشی از وجود انتظارات تورمی بیان کرد و گفت: با این حال از ابتدای خرداد با توجه به ثبات اقتصادی این انتظارات سرکوب شده و شاهد تخفیفات در برخی فایل‌ها هستیم.

به اعتقاد وی، طبق برآوردهای تقریبی، معاملات در بازار مسکن طی دو ماه اخیر بیش از ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

دبیر کانون انبوه‌سازان در پایان با توصیه به متقاضیان واقعی برای خرید مسکن در شرایط فعلی، ادامه داد: باید در نظر داشت که هزینه تولید مسکن با نوساناتی مواجه شده و احتمالا در آینده به روی قیمت واحدهای نوساز و کلیدنخورده تاثیر می‌گذارد. بنابراین با توجه به ثبات فعلی بازار،  متقاضیان می‌توانند نسبت به خرید مسکن اقدام کنند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “پیش بینی 3 سناریو برای آینده بازار مسکن/ خانه بخریم یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز