احتمال عقب نشینی شاخص بورس تا یک میلیون و350 هزار واحد

ژیوار

روزهای متوالی منفی بازار و از دست رفتن بازدهی هایی که در ماه های قبل به دست آمده و فرو رفتن در زیان هایی که تحمل آنها در این شرایط اقتصادی برای بسیاری از اقشار قابل تحمل نیست، تا کجا ادامه دارد و شاخص بورس در چه نقطه ای به تعادل می رسد.

به گزارش کاماپرس، روزهای ابتدای منفی شدن بورس خوش بینی فراوانی وجود داشت که پایین افتادن شاخص از قله تاریخی 2 میلیون واحدی برای یک استراحت کوتاه باشد تا شاخص بورس به سوی فتح قله دیگری مثلا قله 2 میلیون و 500 هزار واحدی خیز بردارد.

روندهای گذشته بازار نیز چنین احتمالی را تقویت می کرد و اغلب کارشناسان بدبین هم سقوط با منفی شدن بازار را تا قبل از پایان تابستان محتمل نمی دانستند. اما بورس در میانه تابستان با ریزش های متوالی همه را غافلگیر کرد و اکنون سوال اینجاست که کف شکنی های شاخص بالاخره در کدام کانال متوقف می شود؟

تحلیل اصلاح شاخص بورس با نظر به نسبت درآمد به قیمت سهام

روزنامه همشهری در گزارش امروز خود دراین باره نوشته است: طبق جدیدترین گزارش مدیریت آمار و اطلاعات بورس تهران،  نسبت قیمت به درآمد (p/e-TTM) کل بازار بورس که معیاری برای گران بودن یا نبودن قیمت سهام شرکت‌هاست در تیر‌ماه سالجاری به عدد 42مرتبه رسیده بود. عددی که حتی در بورس نیویورک با شرکت‌های به‌شدت سودآورتر با توان تکنولوژیکی بالاتر هم کمتر رخ می‌دهد.

دریان سفر امید

در واقع سطح عمومی قیمت‌ها در بازار سهام ایران با چنان رشدی مواجه شده بود که نیاز به اصلاح داشت و این اصلاح تحت‌تأثیر بهانه‌های خبری و همینطور رسیدن به مرحله اشباع خرید از 20مرداد‌ماه آغاز شده است و طبق قوانین رفتاری بازارها تا زمانی که این اعداد اصلاح نشود تعادل به بازار سهام بر نمی‌گردد و بازار سهام به مرحله اشباع فروش نخواهد رسید.

دو سناریو در مورد عقب نشینی شاخص بورس

اطلاعات آماری حکایت از آن دارد که تحت‌تأثیر نزول بازار سهام در یک دوره کمتر از10روزه در مرداد‌ماه میانگین نسبت قیمت به درآمدبورس تهران(p/e-TTM) از محدوده 42مرتبه به سطح 37مرتبه تا پایان مرداد‌ماه رسیده است.

از ابتدای شهریور نیز شاخص کل بورس تهران در محدوده یک میلیون و 600هزار واحد در نوسان بوده؛ بنابراین درخوش‌بینانه‌ترین حالت نسبت قیمت به درآمد بورس تهران هم‌اکنون در محدوده 35مرتبه در نوسان است. این اعداد نشان می‌دهد بازار سهام هنوز تا مرحله اصلاح کامل فاصله دارد. همچنین در بررسی‌های تکنیکی مشخص می‌شود که میزان نزول شاخص از آخرین موج صعودی که از خرداد امسال آغاز شده بود بالغ بر 38.2درصد بوده که یک نسبت استاندارد برای دوره‌های اصلاح تلقی می‌شود.

در چنین شرایطی دو سناریو مطرح است. سناریوی نخست این است که چنانچه شاخص بورس نتواند در محدوده یک میلیون و 600هزار واحد حمایت شود احتمالا دامنه نزول شاخص بورس تا یک میلیون و 500هزار واحد یعنی محدوده 50درصد نزول، از حرکت قبلی امتداد خواهد یافت و چنانچه در این منطقه هم مورد حمایت قرار نگیرد شاخص بورس تا محدوده 61.8درصد از حرکت قبلی یعنی تا یک میلیون 350هزار واحد افت خواهد کرد، اما به‌احتمال قوی این منطقه،  پایان نخست اصلاح شاخص در موج چهارم خواهد بود که احتمالا مصادف خواهد شد با اصلاح مناسب، نسبت قیمت به درآمد بازار سهام و جذاب‌تر شدن قیمت سهام شرکت‌ها.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نهال گشت
تهران آهن
روکش مارال
آژانس هرمس 724
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز