آیا رشد بورس حبابی است؟

پس از رشد و سقوط تاریخی بورس ایران در مرداد 1399 حالا شاخص کل بورس بار دیگر قله مرداد 99 را تجربه می‌کند. با توجه به تجربه تلخ گذشته برای بسیاری سوال است که آیا بورس حباب دارد؟

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

در سال 1399 شاخص کل بورس از 2 میلیون واحد رد شده و یک رکورد تاریخی را ثبت کرد. اما این صعود دیری نپایید و شاخص 2 میلیون و 100 هزار واحدی در یک روز تا 1 میلیون و 600 هزار واحد سقوط کرد. حال پس از 30 ماه بار دیگر بورس ایران شاخص کل 2 میلیون واحد را رد کرده است و ترس سقوط ارزش بورس وجود دارد. در ادامه کاماپرس بر اساس گزارشی که سایت فردای اقتصاد منتشر کرده، حبابی بودن بورس را بررسی می‌کند.

میزان ارزش دلاری بورس تا قله

با استفاده از شاخص ارزش دلاری بورس، می‌توان وضعیت بازار بورس در دو مقطع زمانی 1402 و 1399 را سنجید. ارزش شاخص کل بورس هم اکنون 17 درصد بالاتر از سال 1399 است. با این حال ارزش دلاری بورس نسبت به آن 35 درصد پایین‌تر است. در حالی که در مرداد 99 ارزش دلاری بورس 430 میلیارد دلار بود، این رقم هم اکنون 187 میلیارد دلار است. با توجه به این شاخص احتمال حبابی شدن بورس کم است.

آریاک سفر

شاخص قیمت به درآمد آینده

سرمایه‌گذار قیمتی را برای سود پیش‌بینی شده هر سهم پرداخت می‌کند. او این مبلغ را بر اساس چشم‌انداز آینده شرکت پرداخت کرده و انتظار سودآوری دارد. این شاخص را قیمت به درآمد آینده می‌نامند. بالا بودن این شاخص ممکن‌ است حبابی بودن بورس را نشان دهد. در حالی که این رقم در سال 99 به 20 واحد رسیده بود، هم اکنون برابر با 7/5 است. به این ترتیب نمی‌توان رشد بورس را حبابی پیش‌بینی کرد.

بیشتر بخوانید:

نسبت وارن بافت در چه وضعیتی است؟

شاخص وارن بافت بیانگر نسبت ارزش بازار به تولید ناخالص داخلی است. اگر این نسبت کمتر از 1 باشد، می‌توان وضعیت منطقی و پایدار را پیش‌بینی کرد. این شاخص در سال 1399 عدد 1/5 را نشان می‌داد، در حالی که هم‌اکنون 89 صدم درصد است. با این توصیف نمی‌توان وضعیت بورس را حبابی دانست.

بازار سهام با دلار چند تومانی ارزش‌گذاری می‌شود؟

بر اساس گزارش فردای اقتصاد، بازار سکه و مسکن حباب‌های بزرگی دارند. ربع سکه با دلار 100 هزار تومانی، سکه تمام با دلار 66 هزار تومانی و مسکن با دلار  حدود 59 هزار تومانی قیمت‌گذاری می‌شوند. این در حالی است که طبق گزارش‌های اجماع تحلیل‌گران، در حال حاضر بازار سهام بر مبنای نرخ دلار 41 هزار تومانی قیمت‌گذاری می‌شود. با این توصیف بازار سهام هم‌اکنون یک حباب منفی 20 درصدی دارد.

محرک کالایی بورس

روند قیمت جهانی کالاهای پایه تأثیر زیادی بر بورس کامودیتی محور ایران دارد. شاخص کالایی کیان در سال 99 برابر با 509 واحد بود، در حالی که هم اکنون این عدد 731 است. این رقم می‌تواند محرکی برای ادامه روند صعودی بورس سهام باشد.

انتهای پیام

مرتبط با : سازمان بورس
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز