آپارتمان خریداری شده به قصد سرمایه گذاری را بفروشیم یا اجاره دهیم؟

وضعیت این روزهای بازار مسکن تداعی کننده آغاز یک دوره رکودی است که در آن افرادی که آپارتمان هایی به قصد سرمایه گذاری خریده اند باید در انتظار رکود و خواب حداقل یک ساله سرمایه خود باشند.

به گزارش کاماپرس، بازار مسکن از دید اغلب سرمایه گذاران یک بازار همیشه مستعد و امن برای سرمایه گذاری است که حضور و ماندگاری در آن هیچگاه به ضرر منتهی نمی شود اما برای سود کردن در این بازار باید به مختصات و تحولات آن توجه کرد. در حال حاضر بازار مسکن شرایطی دارد که احتمالا این بازار را با رکود مواجه می کند به این معنی که فروش ملک سخت تر می شود و قیمت ها با شیب ملایم رو به کاهش می گذارند.

در این شرایط سرمایه گذارانی که آپارتمان هایی با قصد سرمایه گذاری در چند سال اخیر خریداری کرده اند و سرمایه آنها افزایش و حتی جهش قابل توجهی داشته، با این پرسش مواجه اند که ملک خود را با تخفیف و به سرعت برای فروش عرضه کنند و بخش اعظم سود خود را نجات دهند یا منتظر بمانند تا میل به فروش در بازار کاهش یابد؟ روزنامه دنیای اقتصاد در نظرسنجی از معامله گران حرفه ای بازار مسکن ضمن تشریح وضعیت بازار، تلاش کرده است به این پرسش، پاسخ دهد.

کاهش شدید متقاضیان خرید در بازار مسکن

در بخشی از گزارش دنیای اقتصاد می خوانیم که 70 درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند، می‌گویند: کاهش قیمت مسکن در هفته‌های اخیر اتفاق افتاده است؛ هم در قیمت‌های پیشنهاد‌شده از سوی مالکان و هم در معاملات نسبت به فایل‌ها و آپارتمان‌های مشابه. اما ۱۷ درصد دیگر معتقدند: رشد قیمت متوقف شده است؛ به این معنا که نه افزایشی دیده می‌شود و نه کاهشی.  برآیند جواب‌های تکمیلی اولین پرسش در این پایش نشان می‌دهد خریدار به‌شدت کم شده است و فروشنده‌ها هم افزایش یافته‌اند.

راز آسمان پایتخت

اکثریت خبرگان بازار معتقدند قیمت مسکن کاهش پیدا می کند

در بخش دیگری از این گزارش 40 درصد از خبرگان بازار مسکن پیش بینی کرده اند که در ماه‌های آتی قیمت ملک کاهش پیدا می‌کند. ۲۵درصد دیگر، به ثبات قیمت اعتقاد دارند و ۱۰‌درصد دیگر که به نوعی اقلیت در برابر این پرسش محسوب می‌شوند، آینده قیمت آپارتمان‌ها را افزایشی می‌دانند.

چشم انداز رکود یکساله در بازار آپارتمان‌های خرید شده به قصد سرمایه‌گذاری

در ادامه این پرسش، سوال مهم وجود دارد مبنی بر اینکه «اگر شما واحد مسکونی با نیت سرمایه‌گذاری در سال ۹۷ یا ۹۸ خریداری کرده بودید، آیا در این مقطع می‌فروشید یا به نیت گران‌تر شدن در آینده نزدیک دست نگه می‌دارید؟»‌ ۵۵ درصد از افراد گزینه «اجاره واحد مسکونی» را اعلام کردند، ۲۰درصد هم از «فروش سریع» گفتند و ۳درصد نیز اعلام کردند: آپارتمان را خالی نگه می‌داشتم.

چکیده این نظرسنجی حکایت از آن دارد که از نگاه واسطه‌های بازار ملک، جو روانی بازار «شوک افزایشی قیمت» در آینده را بعید می‌داند و وضعیت بازار برای فروش کوتاه‌مدت (زیر یکسال) مساعد نیست. بر این اساس می توان گفت سرمایه گذاران مسکن باید در انتظار رکود حداقل یکساله در این بازار باشند.

اخبار مهم بازار مسکن را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار مسکن ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز