مفهوم درجه نفوذ پذیری قیر چیست؟

قیر - کاماپرس
ژیوار

قابلیت و درجه نفوذ قیر (Penetration of Bitumen) به میزان نرمی یا سختی قیر اشاره دارد، که به این منظور، قیر تحت آزمایش قرار می‌گیرد: یک سوزن استاندارد با وزن مشخص و در دمای معین (معمولاً 25 درجه سانتی‌گراد) برای مدت زمان معین (معمولاً 5 ثانیه) بر روی سطح قیر قرار می‌گیرد. میزان نفوذ سوزن در قیر بر حسب دهم میلی‌متر اندازه‌گیری شده و به عنوان درجه نفوذ قیر ثبت می‌‎گردد.به عنوان مثال، اگر سوزن در مدت زمان آزمایش 70 دهم میلی‌متر (7 میلی‌متر) به داخل قیر نفوذ کند، گفته می‌‎شود که درجه نفوذ قیر 70 است. (برای اطلاع از قیمت قیر صادراتی به این صفحه مراجعه کنید!)

درجه نفوذ پذیری

درجه نفوذ یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای تعیین نفوذپذیری قیر نرمی یا سختی قیر است. این شاخص نشان‌دهنده میزان فرو رفتن یک سوزن استاندارد در قیر تحت شرایط معین است. میزان نفوذ سوزن در قیر بر حسب دهم میلی‌متر (0.1 میلی‌متر) اندازه‌گیری می‌شود.

قیر خالص

قیر خالص به قیرهای حاصل از پالایش نفت خام اشاره دارد. این نوع قیرها به صورت مستقیم از منابع نفتی به دست می‌آیند و فرآیندهای پیچیده‌تری برای تصفیه یا اصلاح ندارند. قیرهای خالص معمولاً دارای کیفیت بالا و خواص فیزیکی و شیمیایی ثابت‌تری هستند و در صنایع مختلف از جمله راه‌سازی و ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند. (برای کسب اطلاعات بیشتر سری به وبلاگ ایران ای ترید بزنید!)

قیر - کاماپرس

قیر قطرانی

 قیر قطرانی نوعی قیر است که از تقطیر زغال‌سنگ به دست می‌آید. این نوع قیر به دلیل داشتن ترکیبات آروماتیک بیشتر، خواص متفاوتی نسبت به قیرهای نفتی دارد. قیر قطرانی به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و آب، برای کاربردهای خاصی مانند پوشش‌های ضدآب و عایق‌بندی مناسب است.

دریان سفر امید

قیر - کاماپرس

ویسکوزیته بالا و درجه نفوذ پایین

از اصطلاحات مهم در سنجش درجه نفوذ قیر، اصطلاح درجه نفوذ که میزان نرمی یا سختی قیر را مشخص می‌کند. اصطلاح قیر خالص است که به قیری که مستقیما از منابع نفتی به دست آمده باشد گفته می‌شود؛ و اصطلاح قیر قطرانی است که از تقطیر زعال‌سنگ، با با مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی‌ و آب، به دست آمده ولی دارای ترکیبات مضر برای سلامتی است. قیرهایی که ویسکوزیته بالایی دارند، معمولاً سخت‌تر هستند و سوزن در آزمایش نفوذ به سختی در آن‌ها فرو می‌رود. این یعنی درجه نفوذ پایین‌تری دارند. این نوع قیرها در دماهای بالا مقاومت بیشتری در برابر تغییر شکل نشان می‌دهند و برای مناطق گرمسیر مناسب‌تر هستند.

ویسکوزیته و درجه نفوذ به طور مستقیم به هم مرتبط هستند و هر دو نشان‌دهنده سختی یا نرمی قیر هستند. به طور کلی، قیر با ویسکوزیته پاییندارای درجه نفوذ بالا (نرم‌تر) و قیر با ویسکوزیته بالادارای درجه نفوذ پایین (سخت‌تر) است. این ارتباط کمک می‌کند تا مهندسان و متخصصان در انتخاب نوع مناسب قیر برای شرایط آب و هوایی و کاربردهای مختلف بهتر تصمیم‌گیری کنند.

دستگاه تعیین درجه نفوذ قیر

دستگاه نفوذ (Penetrometer) دستگاهی است که برای اندازه‌گیری میزان نفوذ سوزن استاندارد در قیر تحت شرایط معین استفاده می‌شود. این دستگاه دارای یک مکانیزم برای نگهداری سوزن و اعمال وزن به آن است و مجهز به مقیاس اندازه‌گیری دقیق برای ثبت میزان نفوذ است.

انتهای پیام

مرتبط با : ایران ای ترید
نهال گشت
سبیت
تهران آهن
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز