۴ جاذبه زنجان که کمتر درباره آن شنیدیم

۴ جاذبه زنجان که کمتر درباره آن شنیدیم

زنجان، استانی در شمال غربی ایران است که به‌خاطر تاریخ غنی، میراث‌فرهنگی و زیبایی‌های طبیعی شهرت دارد. درحالی‌که برخی از جاذبه‌های زنجان مانند موزه مردان نمکی و گنبد سلطانیه بسیار شناخته شده و مورد بازدید گردشگران هستند، چندین گوهر پنهان در این استان وجود دارد که نسبتاً کشف نشده باقی‌مانده است.

کاماپرس در این گزارش، ۴ جاذبه زنجان که کمتر درباره آن شنیدید را معرفی می‌کند.

1-غار کتله خور

غار کتله خور در نزدیکی شهر زنجان یکی از بزرگ‌ترین و دیدنی‌ترین غارهای ایران بوده که برای بسیاری از مسافران ناشناخته باقی‌مانده است. این غار آهکی وسیع بیش از ۳ کیلومتر در زیر زمین امتداد داشته و با استالاکتیت‌ها، استالاگمیت‌ها و دیگر تشکل‌های زمین‌شناسی تزیین شده است.

با قدم‌گذاشتن در اعماق غار کتله خور از الگوها و بافت‌های پیچیده سازه‌های صخره‌ای مسحور می‌شوید. گذرگاه‌های مخفی غار فضایی ماورایی ایجاد می‌کند که مطمئناً تأثیری ماندگار بر بازدیدکنندگان می‌گذارد.

1-غار کتله خور

راز آسمان پایتخت

2-معبد داشکسن

معبد داشکسن که بر فراز یک قله کوه‌های ناهموار مشرف به شهر زنجان قرار دارد، یک سایت باستان‌شناسی پنهان است که نمایی جذاب از گذشته باستانی ایران را ارائه می‌دهد. این مجموعه معبد مرموز که قدمت آن به دوران ساسانیان برمی‌گردد، دارای نقش‌برجسته‌های سنگی پیچیده، کتیبه‌های مرموز و آثار باستانی است.

معبد داشکسن علی‌رغم اهمیت تاریخی، نسبتاً توسط گردشگران کشف نشده باقی‌مانده و آن را به مقصدی آرام و خلوت برای کسانی که به دنبال کشف گنجینه‌های پنهان زنجان هستند تبدیل می‌کند. موقعیت دورافتاده معبد و پس‌زمینه کوه‌های دراماتیک بر رمز و راز و جذابیت آن افزوده است.

بیشتر بخوانید:

2-معبد داشکسن

3-چشمه آب گرم سلطانیه

چشمه‌های آب گرم سلطانیه که در میان تپه‌های غلتان و مناظر سرسبز استان زنجان واقع شده است، یک استراحتگاه درمانی برای مسافرانی است که به دنبال آرامش و تجدید قوا هستند. با وجود زیبایی آرام و خواص درمانی، این چشمه‌های آب گرم نسبتاً توسط گردشگران کشف نشده باقی می‌مانند و آنها را به مقصدی ایده‌آل برای کسانی تبدیل می‌کند که به دنبال فرار از شلوغی و غوطه‌ورشدن در طبیعت هستند.

چشمه‌های آب گرم سلطانیه به دلیل داشتن آب‌های معدنی بسیار معروف هستند و اعتقاد بر این است که برای بیماری‌های مختلف از جمله آرتروز، دردهای عضلانی و بیماری‌های پوستی فواید درمانی دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند در گرمای تسکین‌دهنده چشمه‌های آب گرم غوطه‌ور شوند و از منظره‌های پانوراما از کوه‌ها و دره‌های اطراف لذت ببرند.

3-چشمه آب گرم سلطانیه

4-گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه، شگفتی معماری و جزو میراث جهانی یونسکو بوده که در استان زنجان واقع شده است. این گنبد باشکوه که در قرن چهاردهم و در زمان سلطان محمد خدابنده حاکم ایلخانی ساخته شد، یکی از بزرگ‌ترین گنبدهای آجری جهان است و به دلیل طراحی معماری خیره‌کننده و اهمیت تاریخی خود شهرت دارد. گنبد سلطانیه که به ارتفاع بیش از ۵۰ متر می‌رسد، بر خط افق اطراف مسلط بوده و گواهی بر نبوغ و مهارت سازندگان آن است.

گنبد سلطانیه به دلیل سبک معماری شیک و بدیع خود که عناصری از طراحی ایرانی، اسلامی و آسیای مرکزی را ترکیب می‌کند، مورد تجلیل قرار می‌گیرد. شکل هشت‌ضلعی، کاشی‌کاری پیچیده و ارتفاع سر به فلک کشیده گنبد آن را به شاهکاری از معماری اسلامی و نمادی از میراث غنی فرهنگی ایران تبدیل کرده است. گنبد سلطانیه به‌عنوان میراث جهانی یونسکو، نه‌تنها گواهی بر دستاوردهای هنری و معماری دوره ایلخانی است، بلکه یک گنجینه فرهنگی بوده که همچنان الهام‌بخش بازدیدکنندگان از سراسر جهان است.

4-گنبد سلطانیه

انتهای پیام

مرتبط با : دالاهویوتوپین
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز