گوشی پیکسل فولد گوگل ؛ هر آنچه باید بدانید

گوگل بالاخره با معرفی پیکسل فولد، تبلتی که از وسط تا می‌شود، به نبرد با تاشدنی‌های سامسونگ رفت.

به گزارش کاماپرس، پس از سال‌ها شایعات و افشاگری‌ها، گوگل بالاخره Pixel Fold را معرفی کرد که اولین دستگاه تاشو خود است. پیکسل فولد 1799 دلاری قرار است با گلکسی زد فولد سامسونگ رودررو شود.

اگرچه این اولین تلاش گوگل برای یک گوشی تاشو است، اما این گوشی چیزهای زیادی برای ارائه در اختیار دارد. Pixel Fold به عنوان یک ابزار عمومی یا دستگاهی که به‌طور روزمره از آن استفاده می‌شود، زیبایی خاصی دارد؛ لولای گوشی سفت است اما دست و پا گیر نیست، صفحه‌نمایش‌ها عالی به نظر می‌رسند و احساس می‌کنید که شی گران‌قیمتی در دست گرفته‌اید. به نظر می‌رسد برنامه‌ها و نرم‌افزارهای گوگل به خوبی روی آن کار می‌کنند، و این احتمال وجود دارد که تمام ویژگی‌های آینده و توسعه نرم‌افزاری گوشی‌های تاشوی اندرویدی، با Pixel Fold انجام شوند.

بیشتر بخوانید:

گوگل بیشتر موفقیت خود را با سری گوشی‌های پیکسل نسبتاً ارزان و دوربین‌های قابل‌توجه آن‌ها تجربه کرده است؛ اما پیکسل فولد – دستگاهی گران‌قیمت و خاص – تلاشی در جهت مخالف است.

راز آسمان پایتخت

از میان دو سبک دستگاه‌های تاشو که با آن‌ها آشنا هستیم، یک گوشی تاشوی جمع‌وجور که به یک گوشی با اندازه معمولی باز می‌شود (مانند سری گلکسی فلیپ) یا یک تلفن با اندازه معمولی که با بازشدن به یک تبلت کوچک تبدیل می‌شود (مانند سری گلکسی فولد)، پیکسل فولد از نوع دوم است. این گوشی به لطف صفحه‌نمایش و لولای انعطاف‌پذیر خود از یک گوشی نسبتاً کوچک 5٫8 اینچی به یک تبلت 7٫6 اینچی تبدیل می‌شود و صفحه‌ای جادار برای اجرای برنامه‌ها، تماشای ویدئو، بازی‌کردن یا هر کار دیگری که کاربر می‌خواهد با موبایل خود انجام دهد، در اختیار قرار می‌دهد.

این نوع طراحی، دستگاه انعطاف‌پذیری زیادی را ارائه می‌دهد که بااینکه به‌اندازه تمام گوشی‌های هوشمند قابل‌حمل است، می‌توان از آن به‌جای چند دستگاه استفاده کرد. اینکه بتوان تلفنی که به‌راحتی در یک دست استفاده می‌شود را به گوشی‌ای که صفحه‌نمایش غول‌پیکری برای خواندن، استفاده از برنامه‌ها یا تماشای ویدئو ارائه می‌دهد با یک حرکت تبدیل کنیم، کاملاً مطلوب است.

نمایشگر

هر دو صفحه‌نمایش Pixel Fold از پنل‌های OLED با نرخ تازه‌سازی 120 هرتز استفاده می‌کنند و پنل نمایشگر داخلی با شیشه‌ای بسیار نازک پوشیده شده است (و یک محافظ صفحه‌نمایش که در کارخانه نصب شده دارد که واقعاً قرار نیست برداشته شود). صفحه‌نمایش بیرونی وضوح ۱۰۸۰ در ۲۰۹۲ پیکسلی دارد و می‌تواند تا 1550 نیت روشنایی داشته باشد؛ درحالی‌که نور صفحه‌نمایش داخلی ۱۸۴۰ در ۲۲۰۸ پیکسلی به 1450 نیت نیز می‌رسد. این به این معنی است که هر دو نمایشگر باید کاملاً در فضای باز و زیر نور خورشید، روشن و قابل‌استفاده باشند. هیچ کمبودی در نمایشگرهای پیکسل فولد در مقایسه با باقی گوشی‌های تاشو وجود ندارد؛ البته قیمت نزدیک ۲۰۰۰ دلاری آن نیز بی‌تأثیر نیست.

عملکرد

پیکسل فولد در داخل نیز چیزی کم ندارد؛ این گوشی دارای همان پردازنده Tensor 2 است که در پیکسل ۷ و پیکسل ۷ پرو (و همچنین دستگاه‌های Pixel 7A و Pixel Tablet که به‌تازگی معرفی شدند) استفاده شده است و 12 گیگابایت رم است. گزینه‌ّای حافظه داخلی هم شامل نسخه‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی می‌شوند، اما درگاهی برای افزایش آن وجود ندارد.

گوگل ادعا می‌کند که عمر باتری ۴۸۰۰ میلی‌آمپر ساعتی پیکسل فولد، بیش از 24 ساعت است. این باتری به دو سلول تقسیم شده است که هرکدام در نیمه‌های چپ و راست گوشی قرار دارند. Pixel Fold می‌تواند با شارژر 30 واتی شارژ شود یا با شارژر استاندارد Qi به‌صورت بی‌سیم شارژ شود. هیچ یک از شارژرها همراه دستگاه و داخل جعبه آن نیست.

دوربین

در مجموع پنج دوربین در پیکسل فولد وجود دارد. یک دوربین 8٫3 مگاپیکسلی در بیرون گوشی برای سلفی و یک دوربین ۸٫۳ مگاپیکسلی دیگر بالای صفحه‌نمایش داخلی برای تماس‌های ویدئویی وجود دارد. همچنین سه دوربین در پشت گوشی وجود دارد؛ یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی با تثبیت اپتیکال، یک لنز 10٫8 مگاپیکسلی فوق‌عریض و یک دوربین تله‌فوتوی 10٫8 با بزرگ‌نمایی ۵ برابری وجود دارد. ویژگی‌ها و قابلیت‌های دوربین مشابه پیکسل ۷ پرو است، اما دوربین‌های فولد حسگرهای متفاوتی دارند. گوگل نتوانست سنسورهای بزرگ پیکسل ۷ پرو را در قاب باریک پیکسل فولد قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

طراحی و لولا

لولای پیکسل فولد برخلاف تاشوهای سامسونگ، کاملاً بسته می‌شوند، به‌طوری که هیچ فاصله‌ای بین نمایشگرهای داخلی آن در حالت بسته وجود ندارد. این گوشی در حالت باز کم‌تر از شش میلی‌متر و در حالت بسته ۱۲ میلی‌متر ضخامت دارد.

لولای پیکسل فولد از فولاد ضدزنگ ساخته شده است و گوگل می‌گوید تا ۲۰۰ هزار بار باز و بسته‌شدن آن رتبه‌بندی و تضمین شده است. این لولا می‌تواند موقعیت خود را در هر موقعیتی که در آن قرار دارد حفظ کند، بنابراین می‌توان Pixel Fold را به یک لپ‌تاپ کوچک تبدیل کرد یا به فقط بدون نیاز به نگه‌داشتن آن، فیلم تماشا کرد. پیکسل فولد دارای استاندارد IPX8 مقاومت در برابر آب‌وهوا است؛ این استاندارد به این معنی که می‌تواند تنها در برابر آب و نه گردوغبار مقاومت کند.

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

یکی دیگر از زمینه‌هایی که گوگل با سامسونگ تفاوت دارد، در نرم‌افزار و تعداد خام ویژگی‌های سیستم‌عامل است که جای تعجب ندارد. Pixel Fold از قلم و خروجی یک نمایشگر خارجی پشتیبانی نمی‌کند که هر دو در Galaxy Fold 4 در دسترس هستند. گزینه‌های چندوظیفه‌ای Pixel Fold به دو برنامه کنار هم محدود می‌شوند. سامسونگ به کاربر اجازه می‌دهد سه برنامه را هم‌زمان روی صفحه اجرا کند و سپس پنجره شناور دیگری را برای بیشترین هرج‌ومرج بهره‌وری در بالای آن قرار دهد. حتی زمانی که گلکسی فولد به یک صفحه‌نمایش خارجی متصل است، می‌توان یک محیط دسکتاپ کامل داشت.

آنچه گوگل در عوض ارائه می‌کند، با پشتیبانی از جدیدترین طراحی متریال زیبایی‌شناسی گوگل، تجربه‌ای متمرکز و آشنا برای دارندگان پیکسل موجود است. این شرکت می‌گوید که بیش از ۵۰ برنامه خود را برای استفاده از نمایشگر داخلی بزرگ پیکسل فولد بهینه کرده است و می‌توان ترفندهایی مانند شروع استفاده یک برنامه در صفحه‌نمایش بیرونی و سپس باز کردن مستقیم به آن برنامه را هنگام باز کردن تلفن انجام داد. Pixel Fold با اندروید ۱۳ راه‌اندازی می‌شود. وقتی اواخر امسال به اندروید ۱۴ آپدیت شود، با استفاده از سخت‌افزار منحصربه‌فرد خود، ویژگی‌های بیشتری را دریافت خواهد کرد. گوگل وعده پنج سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری و امنیتی را برای آن داده است.

بااینکه گوگل سال‌های پس از سامسونگ وارد این بازار شده است و می‌تواند از اشتباهات سامسونگ در این مسیر درس بگیرد، ولی بااین‌حال مواردی مانند دوام و پشتیبانی از برنامه‌های شخص ثالث تا زمانی که Pixel Fold در دست مشتریان واقعی نرسد و ماه‌ها از آن استفاده نشود، مشخص نخواهد بود.

مخاطبان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت رسمی گوگل مراجعه کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : گوگل
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز