کی و کجا واکسن کرونا بزنیم؟

حالا که تزریق واکسن کرونا در کشور ما آغاز شده و کادر درمان به تدریج در حال دریافت این واکسن هستند، این پرسش برای عموم مردم مطرح است که چه زمانی نوبت آنها می شود و کی و کجا باید این واکسن را دریافت کنند.

به گزارش کاماپرس، موضوع واکسن کرونا برای همه مهم است و پیر و جوان مشتاق دانستن تمام جزئیات آن هستند. هر چه نباشد پای جان در میان است و جان هم چیزی نیست که بتوان با آن شوخی کرد یا ندیده اش گرفت. روزنامه هفت صبح در گزارش امروز خود به این موضوع پرداخته و نوشته است:از همان روز اول معلوم بود بعد از ساخت و تولید انبوه واکسن کرونا تازه نوبت به یک چالش بزرگ دیگر می‌رسد؛ برنامه‌ریزی برای تزریق.

موضوعی که مردم در سرتاسر دنیا می خواهند از ساز و کار آن باخبر شوند آن هم به این دلیل که بفهمند چه زمانی نوبت به خودشان می رسد. در مورد ایران بارها توضیحات مختلف در مورد اینکه هر گروه از مردم چه زمانی باید منتظر دریافت واکسن باشند داده شده است اما این بار وزارت بهداشت اطلاعیه منتشر کرده و سیر تا پیاز ماجرا را توضیح داده است. این توضیحات فقط شامل زمان رسیدن واکسن به هر گروه نمی‌شود بلکه محل تزریق و کارهایی که لازم است هر گروه برای ورود به روند واکسیناسیون انجام دهند را هم در بر می گیرد.

اولویت تزریق واکسن کرونا با چه کسانی است؟

اولویت بندی گروه های مختلف مردم برای دریافت واکسن بارها تشریح شده اما در اطلاعیه وزارت بهداشت به آن هم کاملاً مبسوط پرداخته اند که خلاصه اش به این شکل است.

آریاک سفر

گروه اول : واکسیناسیون این افراد که احتمالاً تا اواخر بهار 1400 واکسیناسیون آنها کامل خواهد شد تمام کادر درمان از شاغلان در بیمارستانهای محل بستری بیماران کرونایی گرفته تا کارمندان آزمایشگاه‌ها مطب‌ها و خانه‌های بهداشت همزمان با آنها ساکنان کارکنان خانه های سالمندان مراکز نگهداری از معلولان جانبازان و … .

گروه دوم : واکسیناسیون آنها احتمالاً از تیرماه 1400 شروع شده و تا اواسط پاییز طول خواهد کشید؛ افراد مسن بالای ۸۰ یا ۷۵ سال و افراد با بیماری های زمینه ای پرریسک ۱۶ تا ۶۴ سال.

 گروه سوم: که واکسیناسیون آنها احتمالاً مرداد تا آذرماه 1400 انجام خواهد شد افراد مسن بالای ۵۵ سال بدون بیماری زمینه‌ای، ساکنان و کارکنان سربازخانه ها، زندان‌ها، گرمخانه ها، مراکز تادیبی، مراکز ترک اعتیاد، مراکز نگهداری از مهاجران، مراکز نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست.

گروه چهارم: بالاخره عموم مردم که واکسیناسیون آنها احتمالاً از زمستان ۱۴۰۰ شروع می شود. البته وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ خود اعلام کرده که هنوز نمی‌توان برنامه‌ریزی دقیقی را برای زمان و نحوه واکسیناسیون آحاد مردم اعلام کرد چون باید دید شرایط پاندمی به چه شکلی خواهد بود و تعداد واکسنی که تولید یا وارد می‌شود چقدر خواهد بود اما احتمالاً می توان این طور در نظر گرفت که با ادامه روند موجود تا پایان سال بعد تقریباً واکسیناسیون تمام مردم به جاهای خوبی رسیده باشد.

واکسن کرونا کجا تزریق می شود؟

وزارت بهداشت اعلام کرده که در بیمارستان‌های دانشگاهی پایگاه‌های واکسیناسیون برای ارائه خدمات در شیفت صبح و عصر برقرار می شود؛ حدود ۵۰۰ پایگاه در کشور که با راه اندازی این پایگاه ها واکسیناسیون طبق اولویت‌بندی انجام خواهد شد . حدود یک ماه بعد از آغاز واکسیناسیون تیم های سیار بهداشتی به مراکز تجمعی خانه های سالمندان و نگهداری معلولین ذهنی و جسمی مراجعه کرده و ارائه خدمت انجام خواهد شد. از فاز ۲ به بعد هم چهار هزار پایگاه سلامت در مراکز شهری روستایی و پایگاه و خانه‌های بهداشت راه‌اندازی می‌شوند که در شیفت بعد از ظهر مشغول می‌شوند و واکسیناسیون فاز سوم را انجام می‌دهند در مورد نحوه واکسیناسیون فاز آخر بعد از تصمیم گیری و اطلاع رسانی می شود.

به کجا مراجعه کنیم؟

تکلیف کسانی که در فاز اول واکسن را دریافت میکنند مشخص است. آن ها بر اساس اطلاعات شغلی شان واکسن می گیرند. از فاز دوم به بعد که واکسیناسیون بیماران زمینه‌ای و مشاغل خاص شروع می‌شود، کسانی که فکر می‌کنند در این گروه‌ها قرار دارند بعد از اعلام عمومی باید برای تکمیل پرونده در سامانه های الکترونیک سلامت به خانه‌های بهداشت یا پایگاه های سلامت مراجعه کنند ، تا اطلاعاتشان استعلام شود. اگر نامشان از قبل در سامانه نباشد باید اطلاعات لازم را ثبت کنند تا بعد از انجام بررسی‌ها زمان دریافت واکسن شان معلوم شود.  افراد شاغل در گروه‌های پرخطر هم باید از اتحادیه صنفی خودشان معرفی نامه مهر شده با ذکر مشخصات دریافت کرده و به پایگاه های واکسیناسیون مراجعه کنند.

نحوه واکسیناسیون افراد گروه های هدف سوم و چهارم هم بعدا اطلاع‌رسانی خواهد شد. اما بر اساس اعلام وزارت بهداشت پایگاه های سلامت و خانه‌های بهداشت وظیفه انجام واکسیناسیون برای عموم مردم جامعه را به عهده خواهند داشت. بر اساس برنامه ریزی های وزارت بهداشت با توجه به اینکه تزریق واکسن برای هر فرد در دو یا سه مرحله انجام خواهد شد بعد از تزریق نوبت دوم واکسن کارت واکسن دیجیتال صادر می‌شود که قابلیت پرینت دارد. بعد از اتمام دو مرحله واکسیناسیون برای اولین گروه از کسانی که واکسن را می‌گیرند افرادی که واکسن زده اند و برای مسافرت بین المللی نیاز به تاییدیه دارند می توانند به مراکز بهداشت شهرستان مراجعه کرده و پرینت مهر شده بگیرند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز