کشمکش دورکاری و پهنای باند؛ آیا اینترنت خانگی توان تحمل فشار این روزها را دارد؟

لست سکند

در روزهایی که اکثر مردم دنیا به دورکاری روی آورده‌اند، یکی از بزرگترین دغدغه‌های کشورها این است که آیا زیرساخت اینترنت پاسخگوی این حجم از تقاضا از سوی کاربران خانگی است؟

به گزارش کاماپرس به نقل از دیجیاتو، در هفته‌ها و روزهای گذشته، حتما شما هم کاهش کیفیت و سرعت اینترنت خانگی را شاهد بوده‌اید. ویروس کرونا باعث شده است بسیاری از مردم کار در خانه را به‌عنوان راهکار اولیه انتخاب کنند. چنین مسئله‌ای به ما کاربران ایرانی محدود نیست و در سرتاسر جهان، گزارش‌های متنوعی از کاهش سرعت اینترنت به‌گوش می‌رسد. نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای جدید، این مشکل جدید را بررسی می‌کند و در آن، داستانی از یکی از شهروندان آمریکایی را شرح می‌دهد.

دِرِک پاندو کارمندی است که به‌ندرت مشکلی با اینترنت خانگی‌اش دارد؛ منتهی او از هفته‌ی گذشته که به‌‌علت شیوع ویروس کرونا به دورکاری مجبور شد، مشکلاتی در سرعت و کیفیت خدمات اینترنتی تجربه کرد. این کارمند ۳۵ ساله‌ی ساکن پالوآلتو کالیفرنیا در روزهای دورکاری فعالیت‌هایی همچون ویدئوکنفرانس را به‌کمک اینترنت خانگی انجام می‌دهد که حجم زیادی از داده مصرف می‌کنند. به‌علاوه، همسر او هم در خانه کار می‌کند و دو فرزندش نیز فیلم‌ها و برنامه‌های دلخواهشان را ازطریق سرویس استریم آنلاین تماشا می‌کنند. فراموش نکنید دِرِک در پالوآلتو ساکن است که به‌نوعی نقطه‌ی تمرکز فناوری در جهان محسوب می‌شود (سیلیکون‌ولی) و از خدمات شرکت معتبری همچون Comcast با شبکه‌ی وای‌فای خانگی حرفه‌ای بهره می‌برد.

پس از چند روز کارکردن در خانه، وضعیت برای پاندو نامناسب شد. او به‌راحتی نمی‌توانست از گوگل داکس و سرویس‌های مشابه استفاده کند و تماس‌های ویدئویی و ارسال و دریافت ایمیل‌هایی با فایل‌های حجیم هم با اختلال روبه‌رو شد. پاندو هیچ‌گاه به‌یاد نمی‌آورد اینترنت خانگی‌اش چنین وضعیتی را تجربه کرده باشد.

میلیون‌ها کاربر آمریکایی مانند بسیاری از کاربران دیگر در سرتاسر جهان، از هفته‌ی گذشته کارکردن در خانه را تجربه می‌کنند. با افزایش شمار مبتلایان در آن کشور، سیاست‌های دورکاری نیز جدی‌تر دنبال شدند؛ درنتیجه، کاربران بسیار زیادی از اینترنت خانگی برای کاربردهایی همچون ارتباط‌های کاری و آموزش استفاده می‌کنند. تغییر شدید در روند استفاده از اینترنت فشاری به زیرساخت آن وارد می‌کند که شاید در تاریخ بی‌سابقه باشد. به‌هرحال وضعیت کنونی هر دو بخش مصرف‌کننده و ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنتی را زیرفشار شدید قرار می‌دهد.

راز آسمان پایتخت

شبکه اینترنت خانگی عموما به فشارهای مقطعی و در دوره‌های محدود زمانی عادت دارد. به‌عنوان مثال، بعدازظهرها که افراد از محل کار به خانه می‌آیند و فعالیت‌های اینترنتی را از شبکه‌ی خانگی انجام می‌دهند، فشار بیشتری به شبکه وارد می‌شود. وقتی تعداد زیادی از کاربران همه‌‌ی فعالیت‌های کاری و نیازمند پهنای باند و داده‌ی فراوان را به‌کمک اینترنت خانگی انجام دهند، فشار بی‌سابقه‌ای به شبکه وارد می‌شود. فراموش نکنید اکثر اپلیکیشن‌های ارتباطی و مخصوص فعالیت‌های کاری برای شبکه‌های قدرتمند تجاری و آموزشی طراحی شده‌اند و قطعا شبکه‌ی خانگی نمی‌تواند آن‌ها را مدیریت کند.

ساختار اینترنت در نقاط انتهایی و شبکه‌ی خانگی با ساختار و شبکه‌ی ارائه‌شده برای مراکز تجاری و آموزشی تفاوت دارد. شبکه‌ی خانگی عموما محدودیت‌های بیشتری تجربه می‌کند و مخصوص استفاده با حجم فراوان داده نیست. در مقام مقایسه، می‌توانید شبکه‌های کاری و آموزشی را مانند لوله‌های بزرگ آب تصور کنید که شبکه‌ی خانگی دربرابر آن‌ها مانند شیلنگ کم‌قطر باغبانی به‌نظر می‌رسد.

علاوه‌بر زیرساخت اینترنت خانگی، تجهیزات شبکه‌ی وای‌فای نیز برای مصرف بسیار زیاد داده و پهنای باند بهینه نیستند. کاربردهای تجهیزاتی مانند روتر خانگی محدود است و اگر چندین نفر با کاربردهایی همچون استریم ویدئو به آن‌ها متصل شوند، شاید کارایی بهینه‌ای از خود نشان ندهند. به‌هرحال در وضعیت کنونی، فشار بسیار زیادی به شبکه‌ی خانگی وارد می‌شود. شبکه‌ای که چندی پیش فقط یک یا دو کاربر را هم‌زمان در اکثر ساعت‌ها مدیریت می‌کرد، اکنون باید استفاده‌ی مداوم چند نفر را تحمل کند که از سرویس‌هایی با نیازهای پهنای باند فراوان استفاده می‌کنند.

استفاده و فشار شدید بر شبکه‌ی خانگی در کشورهایی گزارش می‌شود که جدی‌تر با ویروس کرونا درگیر هستند. در ایتالیا، کاربران جوان که اکنون اکثرا در قرنطینه‌ی خانگی هستند، بازی‌های آنلاین را ازطریق کامپیوترهای شخصی انجام می‌دهند که فشار بر شبکه‌های بزرگی همچون Telecom Italia SpA را درمقایسه‌با ماه گذشته‌ی میلادی، ۹۰ درصد افزایش داده است. به‌علاوه، سرویس ویدئوکنفرانس WebEx شرکت سیسکو هفته‌ی گذشته در بخش‌هایی از اروپا افزایش ترافیک ۸۰ درصدی را تجربه کرد.

در سیاتل، مرکز اولیه‌ی شیوع ویروس کرونا در آمریکا، فشار بر شبکه‌ی اینترنت خانگی ۹ روز پس از شناسایی اولین مورد ابتلا و ۳۰ ژانویه به‌اوج رسید. هفته‌ی گذشته، مجموع ترافیک شبکه‌ی اینترنت خانگی در سیاتل، ۳۰ درصد بیشتر از روزهای عادی در ژانویه گزارش شد. همچنین، شرکت‌های Cogent Communications و Zayo که خدمات اینترنتی را به سازمان‌های دولتی و خصوصی ارائه می‌کنند، افزایش ترافیک را در هفته‌ی گذشته تجربه کرده‌اند. این روزها، بسیاری از شرکت‌‌های بزرگ فناوری در آمریکا برای ارتباط با کارمندان دورکارشان فشار زیادی به شبکه‌ی اینترنت وارد می‌کنند. دراین‌میان، غول‌هایی همچون ورایزن و AT&T و Comcast ادعا می‌کنند واکنش مناسبی به افزایش فشار بر شبکه‌های اینترنتی کابلی و بی‌سیم (LTE) خود نشان داده‌اند.

هفته گذشته، شرکت Cox اعلام کرد به‌صورت خودکار سرویس کاربران خود را که به ۳۰ مگابیت‌برثانیه محدود بود، به ۵۰ مگابیت‌برثانیه بهبود خواهد داد. این افزایش پهنای باند واکنش مناسبی به افزایش تقاضای کاربران محسوب می‌شود. Comcast می‌گوید برای دو ماه آینده، سیاست حداکثر داده‌ی مصرفی را لغو می‌کند تا افرادی که از محدوده‌ی مصرف داده عبور کرده‌اند، با کاهش سرعت روبه‌رو نشوند. اپراتورهایی همچون ورایزن و AT&T و Charter نیز می‌گویند برای افزایش ظرفیت احتمالی در شبکه‌ها آمادگی دارند. آن‌ها شبکه‌های خود را با تجهیزات بیشتر و برج‌های مخابراتی اورژانسی (مخصوص مواقع بحران طبیعی) تقویت می‌کنند.

شرکت‌ها و سازمان‌های متعددی در آمریکا دست به کار شده‌اند تا کمترین فشار به کاربران اینترنتی وارد شود. برخی از آن‌ها حتی جریمه‌های پرداخت حق عضویت شبکه را هم نادیده می‌گیرند تا در وضعیت کنونی و حداقل دو ماه آینده، حداکثر خدمات ارتباطی به همه‌ی کاربران ارائه شود. به‌هرحال همان‌طور‌که گفته شد، اینترنت امروز به ابزار اصلی در خط‌مقدم مقابله با کرونا تبدیل شده است و شرکت‌های مخابراتی و زیرساختی و اپراتورها در سرتاسر جهان تلاش می‌کنند کاربران با کمترین تأثیر از افزایش ترافیک و فشار روبه‌رو شوند. درپایان باید اشاره کنیم روزها و ماه‌های پیش رو با بیشترین فشار به شبکه‌‌ی اینترنت در سرتاسر جهان همراه خواهد بود و شاید زمانی تجهیزات حرفه‌ای شرکت‌ها هم پاسخ‌گوی نیاز کاربران نباشد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز