کاربرد و مشخصات روغن صنعتی با انواع شماره گذاری و ویسکوزیته

لست سکند

گریس و روغن صنعتی دو روانکار مهم در مصارف عمومی و صنعتی هستند. برای کاهش حرارت، اصطکاک و ساییدگی در تجهیزات مختلفی که تحت دما و فشار بالایی را تحمل می کنند، از روغن صنعتی استفاده می شود. در این بخش می‌خواهیم اطلاعات لازم از مشخصات و کاربرد روغن صنعتی را شرح دهیم.

روغن روانکار صنعتی متشکل از روغن روانکار پایه و مواد افزودنی مانند ضد زنگ، ضد سایش و غیره است. این محصولات، با پایداری حرارتی مناسب، برای روانکاری سطوح بین قطعات متحرک و ثابت در صنعت استفاده می شوند. از مشخصات روغن صنعتی می توان به خاصیت پاکسازی عالی، جلوگیری از الکتریسیته ساکن، خنک کاری ماشین آلات صنعتی، ضد سایش، ضد زنگ، ضد کف و بهبود دهنده شاخص های گرانروی اشاره کرد.

کاربرد روغن صنعتی به خواص شیمیایی و فیزیکی آن بستگی دارد؛ برای مثال در عملیات برشکاری و ترشکاری از روغن های برش بهران و یا سایر برند ها، برای محافظت از قطعاتی که در معرض آسیب و ساییدگی هستند، استفاده می شود. برای جلوگیری از خسارات جبران ناپذیر در ابزارآلات و تجهیزات صنعتی، بایستی از روغن روانکاری مناسب با آن صنعت استفاده کنید.

روغن های پایه گیاهی از فرآوری گیاهان خاصی مثل کاستور، خردل و کلزا و… ساخته می شوند و تقطیر نفت خام در این فرآیند هیچ نقشی ندارد. خاصیت روانکاری روغن های پایه گیاهی، به همراه افزودنی های خاصی که به آن اضافه می شوند، بهبود می یابد.

روغن خوراکی صنعتی هم یک ماده چرب است که از سبزیجات و برخی بافت های حیوانی ساخته می شود. این ماده ازرش زیادی دارد و در کارخانه های تولید روغن، از دانه های گیاهی فرآوری می شود. این محصولات یکی از انواع پر مصرف روغن در دنیا می باشند و با مشخصات روغن صنعتی تفاوت بسیاری دارند.

راز آسمان پایتخت

ویسکوزیته روغن های صنعتی

اندازه‌گیری غلظت روانکار یا روغن بستگی به ویسکوزیته روغن های صنعتی مدنظر دارد. روغن هایی که برای روانکاری قطعات ساده‌تر استفاده می شوند، گاهاً با نام روغن سبک شناخته می شوند. این نوع روغن روانکار صنعتی، دارای ویسکوزیته 5 الی 10 سانتی هستند و در کاربردهای ساده تر قابل استفاده می‌باشند.

معمولا ویسکوزیته روغن های صنعتی نشان دهنده کیفیت روغن است. دستگاه هایی وجود دارند که با نام ویسکومتر شناخته می شوند و جهت اندازه گیری ویسکوزیته محصولات به کار می روند. شرکت های تولید کننده روغن صنعتی، برای اندازه گیری ویسکوزیته محصولات خود از این دستگاه استفاده می کنند.

نام دیگر ویسکوزیته، گرانروی است که یک معیار عالی برای اندازه گیری غلظت مواد می باشد. برای اندازه گیری دقیق مواد جامد، نیمه جامد، مایعات و گاز ها از این واحد استفاده می شود. این ویژگی عامل بسیار مهمی است که افراد خبره، هنگام تهیه روغن صنعتی آن را مورد بررسی قرار می دهند؛ زیرا هر روغن تنها برای یک دستگاه خاص یا یک مدل خودرو ساخته شده است.

شماره گذاری روغن های صنعتی به چه معناست؟

روغن صنعتی-کاماپرس

شماره گذاری روغن های صنعتی، نشان دهنده میزان غلظت روغن، تحمل‌پذیری دما و سایر ویژگی های مشابه می باشد. وقتی برای خرید روغن های صنعتی اقدام می کنید، توجه به اعداد و حروف روی بسته بندی روغن ها بسیار مهم است. اما عده زیادی از افراد هستند که معنی و مفهوم این اعداد را نمی دانند.

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که برای خرید هرگونه روانکار، روغن و گریس صنعتی نیاز به مشاوره دارید، می توانید با مراجعه به وب سایت فیدار اویل و تماس با کارشناسان این مجموعه، نوع دستگاه و نیاز خود را مطرح کرده تا بهترین گزینه های ممکن به شما معرفی شوند.

با توجه به نوع روغن صنعتی، موارد مختلفی از اعداد و حروف خاص، روی بسته بندی درج می شود. کلماتی مثل SN و 10W40، هر کدام یک مفهوم خاص را نشان می دهند؛10W40  یعنی هر چه عدد کنار حرف W که مخفف WINTER است کمتر باشد، عملکرد روغن در دمای پایین و سرما بهتر است و غلظت بیشتری دارد. شما از طریق شماره گذاری روغن های صنعتی خواهید دانست که از چه روغنی برای چه دستگاهی استفاده کنید، مثلا روغن دنده یا گیربکس را نمی توان در موتور ریخت.

بهترین روغن صنعتی

روغن صنعتی با فرومولاسیون مخصوص، از مواد اولیه مختلف تولید می شود. این مواد، توسط شرکت های تولید کننده روغن تولید می گردد. بهترین روغن صنعتی خارجی شامل روغن شل، موبیل و توتال می شود و در بین روغن های ایرانی می توان به بهران و پارس اشاره نمود.

بهترین روغن صنعتی به روغنی گویند که با افزایش یا کاهش دما، خاصیت خود را از دست نداده و عملکرد خوبی در دستگاه صنعتی داشته باشد. همچنین در عملیات روانکاری از دستگاه و قطعات به خوبی محافظت کند و در مقابل فشارهای بالا مقاوت خوبی داشته باشد. روغن هیدرولیک بهران یکی از انواع پرفروش روغن های هیدرولیک ایرانی است. این محصول دارای استاندارد جهانی  بوده و در بین روغن های این شرکت، روغن بهران هیدرولیک H68 جزء بهترین روغن صنعتی هیدرولیکی شناخته شده است.

محصول بعدی که بیشترین مصرف در بین روغن های صنعتی دارد؛ روغن انتقال حرارت است که باعث خنک کاری در یک طرف عملیات و انتقال و ذخیره انرژی گرمایی و گرم شدن در طرف دیگر عملیات می شود. به طور کلی روغن های حرارت برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد دستگاه یا سیستم استفاده می شوند تا گرما را به خارج از دستگاه منتقل کنند.

شرکت فیدار اویل تمامی محصولات روغن صنعتی اعم از روغن هیدرولیک، گیربکس، توربین، روغن موتور و انواع گریس های معمولی و نسوز را با بهترین قیمت ها برای مشتریان خود فراهم می کند. این شرکت به صورت حضوری در تهران و اینترنتی در سراسر کشور فعالیت دارد. با مراجعه به fidaroil.com یا تماس با مشاورین این مجموعه، از اصالت کالا و قیمت های مقرون به صرفه اطمینان پیدا می نمایید.

انتهای پیام

مرتبط با : فیدار اویل
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز