چگونه در دام تله های بورسی نیفتیم؟

نمادهای کوچکی که بدون سود عملیاتی بالا نسبت به سایر نمادهای هم‌گروه خود به صف‌های خرید سنگین می‌رسند همیشه برای خرید ارزنده نیستند. در این حالت باید وضعیت بنیادی و تکنیکال سهم را بررسی کرد تا در تله پول‌های هوشمند نیفتاد.

به گزارش کاماپرس، وقتی بازار سرمایه تحت تاثیر عوامل سیاسی و شوک‌های ارزی دچار نوسان می‌شود برخی سهامداران هیجان زده شده و سهام خود را عرضه می‌کنند. همچنین برخی افراد که اطلاعات چندانی ندارند وارد صف نمادی می‌شوند که چند روز صف خرید را تجربه کرده است. این دسته از خریداران تصور می‌کنند، نمادی که به صف خرید رسیده ارزندگی بالایی دارد و به همین دلیل در صف‌های خرید معامله می‌کنند. اگرچه ممکن است به دلیل ادامه تقاضا در روزهای بعد سودآور باشد، اما طمع منجر به حفظ سهامی می‌شود که حباب زیادی در قیمت دارد.

بیشتر بخوانید:

هشدار درباره ترفند پول‌های داغ و هوشمند در بازار سهام

سوال این است که آیا سهام نمادهایی که صف خرید دارند، ارزنده است؟ در حقیقت بسیاری از این نمادها که تعداد سهام زیادی ندارند با ورود پول‌های بزرگ که در اصطلاح پول هوشمند یا پول داغ نامیده می‌شود به صف خرید می‌رسند. به عبارت دیگر برخی از فعالان بازار سهام یا حقوقی‌ها که نقدینگی زیادی در اختیار دارند تصمیم می‌گیرند به یکباره قیمت سهام یک نماد را بالا ببرند. گاهی رشد ارزش سهام آن نماد به قدری حبابی می‌شود که افراد خریدار آن سهام تا سال‌ها در زیان می‌مانند و در نهایت مجبور می‌شوند سهام خود را با زیان بفروشند.

راز آسمان پایتخت

استراتژی افراد دارای پول‌های بزرگ در بازار سهام این است که هر سهمی در یک نماد کوچک عرضه شد را می‌خرند تا در نهایت فروشنده‌ها تمام شوند. در این میان کاهش عرضه سهام منجر به تشکیل صف خرید و بالا رفتن قیمت سهام شرکت در کوتاه مدت می‌شود.

در این وضعیت بسیاری از افرادی که به دنبال خرید هستند در دام همین پول‌های هوشمند می‌افتند و اقدام به خرید سهامی می‌کنند که رشد زیادی کرده‌ است. در این وضعیت سهامدار عمده شروع به عرضه کرده و در یک بازه زمانی بخش زیادی از سهام را به صورت تدریجی به فروش می‌رساند.

راهکارهای مقابله با تله های بازار بورس

در این حالت تبلیغات درباره ارزندگی سهام آن شرکت در شبکه‌های اجتماعی نیز انجام می‌شود. از این رو بسیاری از خریداران که همچنان تصور می‌کنند نماد ارزنده است، اقدام به خرید کرده و به نوعی هر معامله منفی را فرصت خرید می‌بینند. در نهایت بعد از مدتی که سهامدار عمده فروش خود را انجام داد به یک باره قیمت سهم را کاهش می‌دهند.

بنابراین افراد در زمانی که تقاضا برای خرید سهام یک نماد افزایش می‌یابد، ابتدا باید وضعیت بنیادی و تکنیکال سهم را بررسی کنند. در صورتی که سودآوری عملیاتی شرکت رشد پیدا کرده، یا نسبت به هم گروهی‌های خود بازدهی کمتری داشته می توان به صف خرید آن اعتماد کرد. در غیر این صورت احتمالا پول بزرگی وارد نماد شده تا با ایجاد صف خرید کاذب سهامداران جدیدی جذب کند. در این موقعیت بعد از عرضه‌های مداوم دوباره قیمت آن سهم کاهش پیدا می‌کند. از این رو مراقب خریدها در نوسانات بورس باشید. چراکه می‌تواند پول شما را برای مدتی طولانی بلوکه کند و در نهایت با زیان از سهام خارج می‌شوید.

انتهای پیام

مرتبط با : سازمان بورس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز