چرا داستان آلودگی هوا تمامی ندارد؟

آلودگی هوای تهران کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

امسال نیز همانند سال‌های گذشته تهران و دیگر کلانشهرهای ایران با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند. شاخص آلودگی هوا در شهر تهران هم‌اکنون حدود 140 و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد. در جهان نیز این مشکل وجود دارد اما رویکرد مقابله با آن کمی متفاوت است.

کاماپرس در این گزارش، راهکارهای جهانی برای کاهش آلودگی هوا را معرفی می‌کند.

مهار گازهای گلخانه‌ای

یکی از بزرگترین گام‌های بشریت برای مقابله با تغییرات آب و هوا، مهار چشم‌گیر انتشار گازهای گلخانه‌ای است. به همین منظور باید جلوی پدیده جنگل‌زدایی گرفته شده و آلاینده‌هایی مانند هیدرو فلوروکربن‌ها(HFC) مهار شوند. با این حال بنا بر آخرین داده‌های علوم آب و هواشناسی این تلاش‌ها به تنهایی برای پیشگیری از تغییرات خطرناک آب و هوا کافی نیست؛ چراکه ما نه تنها باید میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم بلکه باید برخی از آنها را نیز حذف کنیم. بنابر گفته دانشمندان انسان‌ها می‌بایست سالانه میلیاردها تن دی اکسید کربن حذف کنند که پس از انجام این کار میزان گازهای گلخانه‌ای نیز کاهش می‌یابد.

حذف سوخت‌های فسیلی از جاده‌ها

حذف آلاینده‌ها از هوا به عنوان یک راه‌حل کوتاه مدت عالی است، اما اثرات بلندمدت انتشار کربن را برطرف نمی‌کند. یکی از راه‌کارهای موثر کشورها برای حذف آلاینده‌‌ها و ایجاد آینده‌ای سبزتر و پاک‌تر، ممنوعیت استفاده از خودروهای بنزین و گازوئیل‌سوز است.

بیشتر بخوانید:

راز آسمان پایتخت

حمل و نقل رایگان و کاهش خودروهای تک سرنشین

خودروها یکی از بزرگترین مقصران آلودگی هوا هستند. اما کشورهای دیگر برنامه نوینی برای حل این مشکل در پیش گرفته‌اند. به همین دلیل است که آلمان در نظر دارد حمل و نقل عمومی را رایگان کند تا شهروندان را به رها کردن خودروهای خود در خانه و در نهایت کاهش اثرات سوء انتشار کربن تشویق کند.

حل معضل آلودگی هوا با درختان مصنوعی

قطع درختان و قاچاق چوب به یک معضل جهانی تبدیل شده است اما اخیرا پژوهشگران راه حلی برای این موضوع پیدا کرده‌اند و آن توسعه درختان مصنوعی است. استارت آپ مکزیکی “بایومیتک”(Biomitech) اخیرا درختان مصنوعی توسعه داده است که تاحدودی می‌توانند با مشکل کمبود درختان مقابله کنند. درختان مصنوعی مذکور می‌توانند به اندازه ۳۶۸ درخت طبیعی، آلودگی هوای محیط اطراف را جذب کنند. توسعه درخت مصنوعی روشی بسیار مهم است زیرا نه تنها باعث صرفه در زمان می‌شود بلکه سبب پاکسازی و زیبایی محیط نیز می‌شود.

کدام خوراکی‌ها به کاهش آسیب آلودگی هوا کمک می‌کند؟

غذای مناسب کاماپرس

میوه‌های دارای ترکیبات آنتی اکسیدان از مواد غذایی مفید در زمان آلودگی هوا هستند. مصرف میوه‌های دارای ترکیبات آنتی اکسیدان از سلول‌های بدن در مقابل آسیب دیدن در شرایط آلودگی هوا محافظت می‌کند. سیب یکی از میوه‌های سرشار از آنتی اکسیدان است. همچنین میوه‌های دارای ویتامین A، E و C خاصیت آنتی اکسیدان دارند.

مرکبات و میوه‌های با رنگ نارنجی، زرد و قرمز، موز، خرمالو، انواع فلفل‌های سبز و نارنجی، هویج، چای سبز و سیاه، روغن‌های سویا، آفتابگردان، کلزا و زیتون نقش آنتی اکسیدانی دارند و در شرایط آلودگی هوا از بدن مراقبت می‌کنند.

همچنین مصرف دو وعده ماهی در هفته در شرایط آلودگی هوا بسیار مهم است زیرا ماهی به دلیل وجود ویتامین E و امگا ۳ به کاهش عوارض آلودگی هوا کمک می‌کند.

مصرف زیاد آب و مایعات در زمان آلودگی باعث شستشوی دستگاه گوارش و رفع عطش و خشکی دهان می‌شود و از سوی دیگر، با مصرف آب، بخشی از آلودگی هوا که وارد بدن شده، از راه ادرار، دفع می‌شود.

در شرایط آلودگی هوا، مصرف نوشابه‌های گازدار به دلیل ایجاد اختلال در جذب عناصر مفید در بدن، می‌تواند آثار سوء آلودگی هوا را دو برابر افزایش دهد.

انتهای پیام

لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز