چرا تیم فوتبال آلمان بعد از 70 سال نایکی را جایگزین آدیداس کرد؟

چرا تیم فوتبال آلمان بعد از 70 سال نایکی را جایگزین آدیداس کرد؟ کاماپرس

همکاری خاطره‌انگیز برند آدیداس و اتحادیه فوتبال آلمان (DFB) با پیشنهاد 100 میلیون دلاری از سوی نایکی خاتمه یافت. به گزارش کاماپرس، تیم ملی آلمان برای آخرین‌بار در جام جهانی 2026 با آدیداس همراه شده و از آن پس، تا سال 2034، با لباس‌هایی از برند نایکی ظاهر خواهد شد.

به‌نقل از مجله اسپورت پرو مدیا، مدیرعامل DFB در یک بیانیه، انعقاد قرارداد با نایکی را یک پیشرفت روبه‌جلو برای ورزش آماتور این کشور و هم‌چنین توسعه هرچه بیشتر ورزش زنان دانسته که قرار است روی جنبه‌های مختلف ورزش آلمان با پیشنهاد مالی منصفانه و مناقشه‌های شفاف تاثیر بگذارد.

با شنیدن پیشنهاد مالی نایکی به این اتحادیه، وسوسه شدن مسئولان آن برای خاتمه قرارداد با آدیداس را بهتر درک می‌کنیم. رسانه آلمانی Handelsblatt اعلام کرده که نایکی طبق قرارداد باید سالیانه 100 میلیون یورو،  تقریبا 2 برابر رقم پرداختی آدیداس در فصل جاری، به این سازمان پرداخت کند.

چرا تیم فوتبال آلمان بعد از 70 سال نایکی را جایگزین آدیداس کرد؟کاماپرس

اما این پرداختی سنگین نایکی مانع از نارضایتی‌ها و جنجال‌های طرفداران فوتبال آلمان نشد. به‌خصوص آن‌هایی که بسیاری از بردهای این تیم را مدیون همراهی لباس‌های آدیداس می‌دانستند و  به تماشای بازیکنان با تولیدات این برند عادت کرده بودند.

راز آسمان پایتخت

یکی از پرحاشیه‌ترین واکنش‌ها را روبرت هابک، معاون صدر اعظم آلمان در  مصاحبه‌اش با یک خبرگزاری آلمانی داشت. هابک ترکیب سه رنگ قرمز-طلایی-مشکی آدیداس را بخشی از هویت آلمانی خود و مردم خواند و مسئولان اتحادیه را به‌خاطر نادیده گرفتن این تعلق ملی، سرزنش کرد.

در همین‌راستا، مدیر اجرایی نایکی، جان دوناهو، برای کم کردن تنش‌ها و آرامش طرفداران، طی یک تماس تلفنی اظهار کرد که این شرکت می‌تواند تیم آلمان را به یک «برند جهانی» و بازیکنان آلمانی را به «قهرمانان جهان» تبدیل کند. مدیرعامل دی بی اف نیز برای دفاع از این بیانیه، در پستی در اپلیکیشن ایکس نوشت: « ما هر احساسی را درک می‌کنیم، برای ما به‌عنوان یک انجمن، قطع یک همکاری طولانی‌مدت و همراه با لحظات خاص، یک رخداد جدی محسوب می‌شود، اما نباید از این وقایع دلسرد شد.»

چرا تیم فوتبال آلمان بعد از 70 سال نایکی را جایگزین آدیداس کرد؟کاماپرس

بیشتر بخوانید:

برند آدیداس را بیشتر بشناسید

آدی داسلر از اتاق شست‌وشو در خانه مادرش، اولین سری کفش‌های آدیداس را ساخت تا آغازگر مسیر شگفت‌انگیز این برند باشد. او نخستین پاداش تلاش‌اش را با برد مدال طلا سال 1928 آمستردام دریافت کرد و مدال طلای برلین در همان سال انگیزه‌ای قوی‌تر برای ادامه مسیر او شد.

آدیداس بزرگ‌ترین جهش حرفه‌ای خود را در سال 1954 تجربه کرد؛ زمانی‌که آلمان در نبرد با مجارستان سرسخت، چیزی بیشتر از یک پیروزی ساده را به دست آورد. همکاری گسترده‌تر با فیفا و بازیکنان به‌نام فوتبال، همه‌ بعد از آن پیروزی جانانه برای این برند رقم خوردند تا مجموعه داسلر را به محبوب‌ترین برند ورزشی فوتبالی در آلمان و سایر کشورها تبدیل کنند.

برند آدیداس را بیشتر بشناسید کاماپرس

نایکی با قدم‌های کوچک به آدیداس رسید

سال 1964 که نایکی توسط فیل نایت و بیل باورمن، دو گزارشگر ورزشی و مربی دو و میدانی، تاسیس شد، کسی تصور نمی‌کرد روزی به یکی از رقیب‌های سرسخت آدیداس تبدیل شود. جالب است بدانید کفش‌های اولین کارخانه انتخاب‌شده توسط فیل در مکزیک، با تایید مسئولان برند آدیداس راهی عرصه تجارت شدند.

عنوان ماندگار شرکت نیز با پیشنهاد اولین کارمند این شرکت متولد شد؛ نام نایکی به‌معنای الهه بال‌دار پیروزی در یونان که تا امروز با اقبال بلندش برند نایت نابغه را سرپا نگه داشته است. «فقط انجامش بده»، محبوب‌ترین شعار جهان نیز با الهام از آخرین ثانیه‌های یک اعدامی به اولین کمپین تبلیغاتی نایکی پیوند خورد تا ورود آن را به روزهای تاریخی‌ متفاوت‌اش، نزدیک‌تر کند.

نایکی با قدم‌های کوچک به آدیداس رسید کاماپرس

70 سال همکاری آدیداس با تیم ملی آلمان چگونه گذشت؟

همکاری آدیداس با تیم ملی آلمان فراتر از یک قرارداد کاری ساده بود. از سال 1950 تا امروز، آدیداس در 14 قهرمانی جام جهانی فوتبال زنان و مردان آلمان حضور درخشانی داشته که باعث شده مردم این کشور قرار گرفتن نام آن را کنار بازیکنان، هم‌معنی پیروزی و برگ برنده اصلی در هر رقابت بدانند.

بنابراین بدیهی است که آلمانی‌ها به‌خاطر از دست دادن رابطه‌ای که با این کیفیت در تار و پود تیم ملی فوتبال کشورشان گره خورده بود، شوکه شده باشند. سه خطی که در سایه هر پیروزی درخشانی خود را نشان می‌داد حالا با رفتن‌اش غرور طرفداران را جریحه‌دار و نگرانی آن‌ها را درباره آینده تیم ملی بیشتر کرده است.

70 سال همکاری آدیداس با تیم ملی آلمان چگونه گذشت؟ کاماپرس

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز