پژو پارس به قیمت مصوب آبان 99 برمی‌گردد؟

لست سکند

بعد از قیمت گذاری جدید شورای رقابت، ایران خودرو و سایپا ، طرح فروش فوق العاده اجرا نکرده است بر این اساس این شائبه ایجاد شده که فروش فوق العاده خودروهای پرتقاضای این دو شرکت – خودروهایی مثل پژو پارس – به دلیل انتقادات به تصمیم شورای رقابت، متوقف شده است.

به گزارش کاماپرس، بازگشت قیمت خودروهای پرتیراژ و پرتقاضای دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا به قیمت‌های پیش از مصوبه اخیر شواری رقابت – قیمت های آبان 1399 – یک خواست عمومی به شمار می آید که توسط برخی نمایندگان مردم در مجلس نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

انتظار می رفت ایران خودرو و سایپا بعد از تصویب قیمت های جدید در شورای رقابت با برگزاری یک نوبت فروش فوق العاده به گران شدن قیمت مصوب محصولات خود رسمیت ببخشند اما این اتفاق نیفتاده است.

اکنون با سپری شدن بیش از دو هفته از افزایش نزدیک به ۹ درصدی قیمت خودرو توسط شورای رقابت، دو شرکت بزرگ خودروساز کشور با انتقاد از شیوه قیمت ‌گذاری بهاره مواجه شده اند و به نظر می رسد فروش فوق‌العاده به همین دلیل متوقف شده است.

افکار عمومی و اقشار مختلف مردم از طریق تماس‌ها و کامنت‌های ارسالی برای رسانه‌ها درخواست های خود را مبنی بر بازگشت قیمت خودروهایی همچون پژو پارس، سمند، تیبا و سایر خودروهای پرتقاضای خانوارها را منعکس می کنند و انتظار دارند این درخواست ها مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

راز آسمان پایتخت

افزایش قیمت فعلی  از نظر خودروسازان کافی نیست

روزنامه دنیای اقتصاد در این باره نوشته است؛ با وجود آن که پیش‌فروش‌های بلندمدت – تحویل یکساله – ایران خودرو و سایپا در راستای تامین نقدینگی در این شرکت‌ها، همچنان در جریان است اما عرضه کوتاه‌مدت در قالب فروش فوق‌العاده فعلا متوقف مانده که یکی از عمده دلایل آن می‌تواند انتقاد تولید‌کنندگان نسبت به نحوه قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت باشد.

شورای رقابت دو هفته پیش با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که با توجه به تورم فصل زمستان سال گذشته،  گروه صنعتی ایران‌خودرو مجاز به افزایش قیمت 2/ 8 درصدی محصولات خود و شرکت سایپا نیز مجاز به افزایش 9/ 8 درصدی است.

البته این میزان درصد افزایش قیمت خودرو ( که اعتراض بسیاری از مردم را در پی داشته) به مزاج شرکت های خودروسازی کشور خوش نیامده است چراکه آنها تاکید داشتند اعمال این  میزان افزایش قیمت به معنای تداوم زیان‌دهی در تولید شرکت‌های تولید‌کننده است.

راهکارهای نجات صنعت خودرو

در بخش دیگری از گزارش دنیای اقتصاد مدنی مدیرعامل سابق سایپا پیشنهاداتی برای سامان دهی به قیمت خودرو مطرح کرده است. پیشنهاد او این است که در گام اول باید سیاست قیمت‌گذاری دستوری حذف شود و در گام بعدی نیز یک تنفس چند ساله بابت پرداخت تسهیلات بانکی به خودروسازان داده شود.

وی تصریح کرده است: بعد از اتمام فرصت تنفس اگر سود و اصل بدهی خودروسازان را به سیستم بانکی نمی‌بخشند حداقل شرایط تقسیط بدهی آنها را فراهم کنند.

زیان 50 هزار میلیارد تومانی خودروسازان

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز به خبرنگار دنیای اقتصاد گفته است: حجم زیان انباشته خودروسازان به 50 هزار میلیارد تومان رسیده است و بی‌تردید با وضعیت کنونی قیمت‌گذاری، زیان‌دهی این صنعت در سال‌جاری نیز ادامه خواهد داشت.

دبیر انجمن خودروسازان ادامه می‌دهد مشخص نیست در شرایطی که بانک مرکزی تورم بخشی خودرو را در زمستان سال گذشته 14درصد اعلام کرد شورای رقابت با چه استدلالی نه تنها اجازه اعمال این تورم را به خودروسازان نداد که در اردیبهشت تنها مجوز‌ افزایش 9 درصدی را تا پایان شهریور سال‌جاری برای آنها صادر کرد.نعمت‌بخش هشدار داد ادامه این روند می‎تواند زمینه را برای ورشکستگی دومین صنعت کشور مهیا کند.

اخبار مهم و پربازدید را بخوانید:

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز