پژو پارس و سانتافه هفته آینده ارزان می‌شود یا گران؟

لست سکند

هفته قبل مجلس با تصویب آزادسازی واردات خودرو بازار خودرو را شوکه کرد و این بازار بعد از 2 ماه کوبیدن بر طبل گرانی، به شیب نزولی افتاد اما آیا هفته آینده و هفته های بعدی نیز این روند کاهشی ادامه دارد و قیمت خودروهای شاخص داخلی و خارجی مثل پژو پارس و سانتافه ارزان می‌شود؟

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار بازار خودرو و سایر بازارها، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، فعالان بازار خودرو هفته گذشته علاوه بر نگاه معمول به کانال ها و شبکه های اجتماعی و سایت ها برای باخبر شدن از آخرین تغییرات نرخ دلار و تنظیم قیمت خودرو  با نوسان دلار، نیم نگاهی نیز به مجلس داشتند.

ریزش یکپارچه قیمت خودروهای داخلی و خارجی

ماجرا از این قرار بود که مجلس در حال بررسی طرحی بود که در صورت تصویب قیمت خودرو در بازار تحت تاثیر قرار می گرفت و سرانجام این طرح به تصویب رسید. تصویب این طرح بازار خودرو را نزولی کرد به نحوی که قیمت خودروهای خارجی به سرعت شروع به کاهش کرد و خودروهای شاخص کره ای و چینی – شاسی بلند و سواری – مثل انواع سانتافه، کیا، سوناتا ، جک، ام وی ام، تیگو، هایما و … با اُفت 30 تا 50 میلیونی مواجه شد.

این شوک قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی را نیز تحت تاثیر قرار داد و انواع پژو پارس، پژو 206، سمند، تیبا و پراید هم با کاهش 5 تا 15 میلیونی مواجه شدند. بنا به گزارش های میدانی از بازار خودرو بیشترین افت قیمت در بین خودورهای داخلی نصیب پژو پارس تی یو فایو شد که از 318 میلیون تومان به 297 میلیون تومان کاهش یافت.

راز آسمان پایتخت

خبر مهم امروز بازار خودرو را بخوانید:

احتمال سقوط  قیمت سانتافه از 2 میلیارد به 900 میلیون

روزنامه هفت صبح تحلیلی بر آزادسازی واردات خودرو نوشته و آینده بازار را نیز بررسی کرده است. در بخشی از این تحلیل می خوانیم؛ احتمالا جزئیات طرح مجلس برای اغلب مردم معمولی چندان مهم نیست سوال اغلب آنها این است که تکلیف قیمت‌ها در بازارخودرو چه می‌شود و این کار چه تاثیری دارد روی خودروهای داخلی و خارجی که در بازار ایران هستند و بعدتر خواهند آمد؟

پربازدیدترین خبرها و ویدیوی امروز را ببینید:

جواب این سوال سخت است به دلیل اینکه نمیدانیم حجم و سقف واردات چقدر خواهد بود و شورای رقابت چه تصمیمی در مورد تعداد خودروهای وارد شده خواهد گرفت اما به هر حال می‌توان تخمین‌هایی زد.

مثلا می‌دانیم که متوسط قیمت یک دستگاه سانتافه مدل 2017 با کارکرد بالای 50 هزار کیلومتر در بازار داخلی بین 1/7 میلیارد تا 2 میلیارد تومان است، در حالی که در بازار دست دوم کشور امارات همین خودرو با کارکرد کمتر چیزی حدود 50هزار درهم یعنی نزدیک به 350میلیون تومان به فروش می‌رود.

حتی اگر عوارض 100 درصدی هم بر واردات خود وضع شود و 200میلیون تومان هم بابت مالیات بر ارزش افزوده، عوارض، شماره گذاری و غیره از مشتریان گرفته شود، این خودرو در نهایت 900 میلیون تومان قیمت خواهد داشت که فاصله زیادی با قیمتهای فعلی بازار دارد.

بنابراین می‌توان گفت که اگر تعداد قابل توجهی خودرو بر اساس این مصوبه وارد شود قیمت خودروهای خارجی بازار افت محسوسی خواهد کرد.

اخبار توصیه شده و پربازدید را بخوانید:

واردات خودروی خارجی و تاثیر آن بر بازار خودروهای داخلی

در مورد خودروهای داخلی هم گمانه زنی‌هایی وجود دارد. اگرچه در مورد خودروهای کارخانه‌ای قیمتها دستوری است و نرخ دلار هم طوری است که شکاف قیمتی بین خودروی خارجی و داخلی عملا عده زیادی را از گردونه انتخاب خودروی خارجی بیرون می‌کند اما این‌طور که کارشناس‌ها می‌گویند واردات حجم قابل قبولی از خودروهای خارجی مخصوصا اگر از بین خودروهای متوسط انتخاب شوند می‌تواند روی قیمت خودروهای گران قیمت داخلی در بازار آزاد هم تاثیر بگذارد.

از اینجا به بعد مسابقه تامین قطعات و ارائه خدمات آغاز می‌شود و مصرف‌کننده است که باید تصمیم بگیرد خودروی ایرانی باقیمت 600 میلیون تومان با لنت 400هزار تومانی، واترپمپ 1/5 میلیونی و 700 تعمیرگاه در سراسر کشور سوار شود یا خودروی خارجی 900 میلیون تومانی با لنت ۲میلیون تومانی و واترپمپ هفت میلیون تومانی و با فقط 20 تعمیرگاه در کشور که البته به دلیل کیفیت تولید و قطعات نیاز کمتری به تعمیرگاه پیدا خواهد کرد.

به این ترتیب می‌توان گفت که به احتمال زیاد این طرح اگر منجر به واردات حجم مناسبی خودروی خارجی شود می‌تواند قیمتها را در بازار داخلی تا اندازه زیادی تحت تاثیر قرار دهد.

باز هم پای شورای رقابت و دولت در میان است!

در کنار مزایایی که واردات خودرو و قطعات بدون انتقال ارز دارد، تصویب این طرح می‌تواند نگرانی‌هایی هم به وجود بیاورد: مثلا خیلی‌ها می‌گویند تاثیر اجرای چنین طرحی روی بازار کوتاه مدت خواهد بود. اولین دلیل هم تاثیر شورای رقابت بر واردات و تعیین تکلیف درباره تعداد خودروهای وارداتی است که هر شش ماه یک بار قرار است انجام شود و باعث می‌شود که احتمالا دوباره شاهد بروز پدیده‌هایی مثل امضاهای طلایی باشیم.

از طرفی طی دو سه سال گذشته شورای رقابت بارها به خاطر اتخاذ تصمیم‌هایی که متاثر از انواع عوامل سیاسی و اقتصادی بوده و تاثیر نامطلوبی روی بازار خودرو داشته مورد انتقاد قرار گرفته است. پس اصلا بعید نیست که از حالا به بعد شاهد دعوا و درگیری جدید با شورای رقابت خواهیم بود چون احتمالا عده‌ای تصمیم‌های این شورا را چندان اقتصادی و منطقی نمی‌دانند.

نگرانی سوم از بابت همکاری دولت با این مصوبه است. در حالی‌که به نظر می‌رسد در حال حاضر بحث واردات خودرو جزو اولویت‌های اصلی دولت نیست و وزیر صمت هم اخیرا اعلام کرده دولت حداقل تا پایان سال 1400 و حتی سال بعد از آن برنامه‌ای برای واردات خودرو ندارد. شاید این مصوبه صرفا برای این باشد که دست دولت را برای تصمیم‌گیری در حوزه واردات خودرو باز بگذارد.

مشروح این گزارش را که به قلم فاطمه رجبی با تیتر خوش آمدگویی به جناب سانتافه در صفحه اول روزنامه هفت صبح پنجشنبه 25 شهریور 1400 منتشر شده است، بخوانید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

20 دیدگاه برای “پژو پارس و سانتافه هفته آینده ارزان می‌شود یا گران؟

  1. پلنگ چال گفته:

    خداشاهد و گواهه که سانتافه به زور۱۵۰تومنم نمی ارزه!!!
    و پارس هم نهایتش۳۵تومن.

    بابا در کشورهای همجوار ما کسی سانتافه سوار نمیشه.عربا شتر هم باهاش جابجا نمیکنن.

    ولی به هر حال دم مجلس انقلابی و دولت هردو گرم.
    واقعا ازتون ممنونیم

    • لل گفته:

      این کلکی بود از ناتوانی کنترل بازار خودرو، با تبلیغات و این ترفند جلوی افزایش قیمت خودرو را گرفتند. ولاغیر

  2. قدرت طهماسبی گفته:

    قیمت سانتافه سر به فلک کشیده و دولت نتوانسته جلوی اون رو بگیره ،دم از مالیات بر ارزش افزوده می زنه و از ملت می خواد بکنه ،آیا ما اقتصاد دان داریم ؟

  3. هادی گفته:

    هر وقت بتونند برا کارگرا سایپا و ایران خودرو و قطعه سازها یه فکر اساسی کنند واردات خودرو را اجرایی میکنند ۴۲ ساله با شایعه مملکت داری میکنند ن عمل

  4. محمدرضا گفته:

    آخه سانتافه چه ربطی به لپن پارس داره. آخه پارس هم شد ماشین. آشغال ترین ماشینی که دیدم پارس هست. حالم از پارس به هم میخوره. آخه خوشگلی هم نداره. به قاپ سگم نمی ارزه.

  5. بی ماشین گفته:

    همش بازی سیاسیه.قیمت یه خودرو داخلی ۵۰ تا ۶۰ میلیون میره بالا اونوقت ۵ الی ۱۰ تومان میاد پایین ،میگن خودرو ارزون شده.ما کارگرها که حالا حالاها تو آرزوی ماشین باید باشیم

  6. فرهنگ گفته:

    ملت چه گناهی داره نباید بهترین خودرو جهانی با قیمت 50 میلیون رو بخره در عوض باید خودرو مشابه اما داخلی را با کیفیت کمتر حدود 300 میلیون بخرد درست مثل گوشی تلفن همراه که در داخل باید حداقل دو برابر قیمت جهانی بخریم ظاهرا در ایران زندگی با اعمال شاقع بایستی باشه

    • حسین گفته:

      دو برابر کجا بود برادر؟ساده هستیا.قیمت بالاتر از ۱۰برابر نسبت به ارزش واقعی دلار داریم می‌خریم.بالاتر از ۱۰برابر.

  7. علی گفته:

    جور کارگران سایپا و ایرانخودرو مردم نکشندماشین بی کیفیت تولید می کنند که هر روز با یک تصادف صد در صد ماشین های ایرانی کشته میدهند من خودم کارمندم با حقوق ۵ ملیونی و تا ۳۰ سال کار کنم یک پراید نمی توانم سوار بشم و درود بر مجلس و دولت انقلابی که واردات خودرو را صادر کنند اولا خریدش راحت و ثانیا ماشین باکیفیت سوار بشیم .
    ماشین سمند موتور ملی در بریتانا قیمتش ۵۰۰ پوندمعادل ۳ ملیون است و در کشورمان ۳۰۰ ملیون

  8. مانی گفته:

    یعنی یه هفته است چپ و راست از واردات خودرو خبر پخش میشه .. واقعا تا حالا چی قیمتش پایین اومده که این دومیش باشه ؟ شورای رقابت هم که ثابت کرده دنبال حل کردن مسایل خودروساز رانت خوار هست و هر روز قیمتا رفته بالا ، آخه نامسلمونا سمندو میدین به قیمت سانتافه ؟؟ ، حالا هم واردات رو منوط کردن به نظر این شورا ..

  9. احمد گفته:

    اقای ریسی ب تمام قول هایی ک داده عمل میکنه یه کم منطقی باشید وبه دولت زحمت کشمون اعتماد کنید .
    افرادی که فقط ایه نا امیدی میخونن تنها مدیریتی که کردن خوردن غذاشون بوده حتی پول تو جیبشون نمیتونن مدیریت کنن بعد دم از چرا و اگر و باید میزنن خجالت بکشید و ب دولت مردانتون اعتماد داشته باشید برید بیرون ار ایران تا ببینید چ خبره دست از این حرفای بچه گونه بردارید.

    • فاطمه گفته:

      شما تا حالا پاتو از شهرت بیرون گذاشتی که میدونی خارج از کشور چخبره؟ واقعا چجوری فکر میکنی همه دنیا بده ما خوبیم؟ والا که ما هیچ خوبی و مدیریتی ندیدیم اینجا

    • دارابی گفته:

      دوست گرامی … چهل و دو سال به دولت اعتماد کردیم و نتیجه اش سال به سال گرانی پشت گرانی بوده … باشه …چشم … باز هم اعتماد می کنیم ببینیم چی میشه …
      ضمنا مگه در خارج از ایران جه خبره ؟ مثلا تو ترکیه یا امارات و قطر مگه مردم چه مشکلی دارند که ما نداریم ؟ حالا سوئد و سوئیس و نروژ رو مثال نزدیم . کشور های دور و بر خودمون رو مثال زدیم …تو این سه کشور اتومبیل تقریبا از دم قسط داده میشه و قیمت آن کمتر از نصف قیمت همان اتومبیل ها در ایرا است . با وجود اینکه درآمد مردم این کشور ها نیز چند برابر درآمد مردم ماست …

  10. اصغر گفته:

    خیلی باحالی..

    کلی تحت تاثیر قرار گرفتم
    آخه مسلمون با حقوق 5 میلیون
    تمام خرجها ک در کنی تهش 1/5 میمیونه
    تازه گوشت و مرغ و موز و هویج نخوری
    سال میشه 18 میلیون
    10 سال میشه یه کوییک sبخری
    کوییک اتوماتیک نمیتونیا
    تازه شانس بیاری شورای رقابت تا اون زمون گرونتر نشه

  11. مهران گفته:

    میگن ارزون میشه الان به هر نمایندگی که زنگ بزنی جوابگو نیستن الان من چند روزه دنبال ماشین هستم هر چی زنگ میزنم مدیران خودرو جوابگو نیستن و نمیخوام قیمت‌ها و پایین بیارن خواهشاً نظارت بشه

  12. ایرج گفته:

    😆😅🤣🤣
    سانتافه حالا اگه ارزون بشه مگه چقدر می خواد ارزون‌بشه که ما بخریم ؟
    شکر خدا یه دوچرخه داشتیم که اونم پریروز دزد برد !!!

  13. محسن گفته:

    جنازه ماشین خارجی می ارزد به دنا بی ریخت ۶۰۰ میلیون بدی یه کره ای چند سال کار خیلی بهتره بدی دنا بخری خارجی اگه لنت ۲ میلیونی میندازیم ۲ سال کار میده ولی لنت ۴۰۰تومنی سالی دوبار باید لنت عوض کنی خارجی اگه سرویسها به موقع انجام بدی تا ۵۰۰ کیلومتر خراب نمیشه ولی سمند و پژو رو ۲۰۰تا باید تعمیر اساسی کنی و…….

  14. حسین گفته:

    اینم دیگه سوال داره آخه؟
    همیشه تو ایران از وقتی یادمونه همچیز در حال ارزونتر شدن و رفاه مردم بالا و بالاتر میره،خودروهامونم که خدا برکت بده در جهان حرف اولو میزنن،چون نداشتید متخصصهامون برن واسه کارخانهای خودروسازی آلمان و جاهای دیگه کار کنن.این یه نمونه کوچیکش بود.در همه زمینه‌ها ایران و ایرانی مثل نگین در جهان میدرخشه.
    خیر خوش نبینید که صدها سال عقب انداختید مملکتمونو.
    خدا تقاص مردمو ازتون بگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز